Nieuwe parkiet onmiddellijk bij de andere twee alleen laten?

Gestart door Audrey, oktober 30, 2013, 15:43:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

Straks komt nummertje drie team grasparkiet versterken, waarschijnlijk zal hij Sky gaan heten.

Nu is mijn probleem dat we morgen naar de Boekenbeurs gaan. Ik vertrek om 10u en dan is er tot 16u30 ongeveer, wanneer mijn vader thuiskomt van het werk, niemand meer thuis. Misschien komt oma wel een kijkje nemen, maar dat is niet zeker. Dus ik weet niet goed wat te doen. De opties zijn:

- Boven in mijn kamer, waar Croky en Toby al wonen en alle ruimte hebben om los te vliegen. Maar voor zo'n jong vogeltje (hij is 7,5 week) weet ik niet of al die vrijheid al zo vroeg is aangewezen.

- Boven in mijn kamer, maar de nieuwe in de kooi. Maar is dat dan niet zielig, dat hij de andere twee ziet vliegen?
Foto's van de kooi vind je hier, in berichten middenin en onderaan de tweede pagina: *klik*

- Boven in de kamer, samen met Toby in de kooi. En Croky in de keuken met de radio aan. Indien nodig, kunnen we de keuken helemaal parkietenproof maken en ik heb waarschuwingsbordjes voor aan de deuren en zo.

- Toby en Croky boven, de kleine beneden in een klein kooitje (ferplast rekord 1) met de radio aan. Maar dit beestje is wel gezelschap gewend, dus dan wordt het misschien wel een erg lange dag voor hem.

Wat zouden jullie doen? Of misschien zien jullie nog een andere oplossing?
Sowieso ga ik ook de mening vragen van de kweker, die kent het beestje al en weet ook wat hij gewend is.


Sonja

Ik zou zelf het nieuwe parkietje in een aparte kooi naast de andere parkietjes zetten.
Anders zijn het wel heel veel veranderingen tegelijk.

Nog een vraag:
Is het niet mogelijk om het nieuwe parkietje pas te halen op een dag dat je niet weg hoeft?

Audrey

Ik had gehoopt hem vorige week al te krijgen, ik ben nu al 5 dagen op rij thuis. Maar hij is nu pas 7, 5 week oud dus qua leeftijd kon het niet echt vroeger en volgende week moet ik sowieso terug gaan werken, dus het komt nu even zo uit.

Voorlopig werk ik wel maar halve dagen (behalve op vrijdag een hele dag), dus dan kan ik er best veel mee bezig zijn.
Ik ga me hier echt niet schuldig over zitten voelen, er zijn heel wat mensen die maar 1 parkietje hebben dat een groot deel van de dag alleen zit. In het begin toen we enkel Croky hadden was dat hier ook een tijdje zo. Vergeleken daarmee hebben ze hier nu een luxeleven.

Sonja

Ik schrijf ook niet dat je je schuldig moet voelen toch?
Ik stel alleen een vraag, voor hetzelfde geld was het wel mogelijk geweest om je nieuwe parkietenvriendje op een andere dag aan te schaffen.....
Het is m.i. niet nodig om meteen in de verdediging te schieten. ;)

DobbyFloppy

Ik zou hem eerst gewoon een dagje rustig laten wennen. Toen ik Cindy net had had ik gewoon beiden kooitjes zolang gesloten, na een à 2 dagen is ze vanzelf naar pucky gegaan. Die mogelijkheid gaf ik ze dan wel. Toen ik pucky durfde hij de kooi niet uit. De andere 2 had ik toen wel laten vliegen met zijn kooi open. Ze gingen gewoon bij hem in de kooi zitten namen hem eigenlijk al vrij snel mee naar buiten.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

#5
Ik schiet ook niet in de verdediging, ik leg de situatie uit.  ;)

Niettemin, en dat is helemaal niet persoonlijk bedoeld, zou het wel leuk zijn om hier af en toe eens iets te horen in de zin van 'je doet het goed' of 'wat een leuke omgeving voor je parkietje(s)' of zo. Maar dat gebeurt hier zelden vind ik, het lijkt wel nooit goed genoeg te zijn. Dat is ook de reden dat ik hier na verloop van tijd enkel nog las ipv te posten en daarna hier bijna niet meet kwam. Nu ik terug vragen heb na het overlijden van Zazou en de aanschaf van 2 nieuwe vogeltjes, kom ik hier terug maar het wringt toch een beetje.
Ik bedoel maar, tuurlijk wil ik graag een parkietje van 8 weken oud en daarna een week vakantie om er lekker mee bezig te zijn. En natuurlijk wil ik én een nieuwe grote kooi én nieuw speelgoed en weet ik veel wat nog allemaal kopen, maar er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden en ik probeer toch altijd om de beste keuze te maken.
Ik kan ook best wel tegen wat kritiek, anders zou ik hier ook geen vragen stellen  ;) maar een positief woordje kan ook deugd doen, al is het dan van mensen die je eigenlijk niet kent. :P

Nogmaals, zeker niet persoonlijk en er zijn ook wel uitzonderingen, maar dit moest me even van het hart  :)


DobbyFloppy: wat leuk dat ze elkaar echt helpen hun angst te overwinnen  :)

Samm

Wat ik persoonlijk zou doen: ze alle 3 in de kooi, dan wel apart naast elkaar zodat ze elkaar alvast zien en een beetje wennen enz.
Nu kan ik me voorstellen dat je dit misschien zielig vind omdat ze dit niet gewend zijn, maar dit lijkt me wel het veiligste!
Wat ik er leuk vind is dat je parkietjes altijd los kunnen zijn, ik durf dat niet omdat er 2 van mij heel erg baldadig zijn en ik dus elk snoertje/lader en dat soort dingen moet verstoppen, wou dat ik ze ook zo kon vertrouwen als bij jou haha zou ik wel leuk vinden!
Maar weer over de topic, wacht met ze samen los doen tot je er bent, en je hoeft je niet schuldig te voelen over die dag dat ze in de kooi zitten, dat kunnen ze best hebben aangezien ze altijd los zijn!:)

Sonja

@Audrey: Ik vind het een beetje jammer dat je het op deze manier ziet...
Je vraagt om advies en om meningen van anderen, en dan kan het weleens gebeuren dat je niet altijd datgene te horen krijgt wat je misschien graag zou willen horen....

Bovendien schreef je onlangs nog dit:

Sonja: geeft niet hoor. Ik hou wel van een kritische blik. En als ik geen opmerkingen wou horen, dan moest ik hier maar geen meningen vragen of foto's posten, toch?  ;)

Dus helemaal begrijpen doe ik het niet, en daarbij vind ik dat er best ook wel positieve dingen geschreven worden...

karin v h

Audrey wat je straks moet doen als je ze alle drie bij elkaar in de kooi zet, ik neem aan dat dit parkietje bij de 2 andere in de kooi komt. Verander dan de kooi, hang speeltjes op andere plaatsen en verander de stokjes, schommeltjes van plek. Zo is het voor alle 3 anders en krijg dat de andere minder hun territorium gaan verdedigen.
Ik heb toen Vivy erbij kwam hier haar ook eerst even in een apart kooitje gehouden. Hou wel in de gaten of ze eet en anders wat zaad op de grond strooien. Als je erbij bent kun je ze bij de andere laten maar dan zou ik de kooi wat veranderen.
Succes met het nieuwe parkietje!

Audrey

#9
Karin: in dit topic heb ik het waarschijnlijk niet zo goed uitgelegd, maar hier vliegen ze eigenlijk los. Croky heeft wel zijn eigen kooitje om te slapen en met een eet- en drinkbakje. En dat had Toby ook, maar nu heeft hij een grotere kooi (van vrienden gekregen, maar is dus ook nieuw voor hem) waar Sky bij in kan. Vanavond hebben Toby en Sky dus samen in de grote kooi gezeten en elkaar al wat leren kennen. Er wordt een beetje snibbig gedaan naar elkaar, maar ze vechten niet.
Ofwel laat ik ze morgen gewoon in de kamer (Toby en Sky in de grote kooi en Croky los), ofwel blijft Croky in de kamer en gaat de grote kooi naar beneden. Zodat de twee kleintjes een band kunnen opbouwen.

Sonja: ik heb het ook niet over te horen krijgen wat ik wil. En dat citaat heb ik inderdaad gezegd, ik haal dat ook nog eens aan in mijn bericht hierboven, dus ik kan echt wel tegen kritiek. Maar ik krijg terug het gevoel -net zoals vroeger- dat ik het nooit goed genoeg kan doen.
Om een voorbeeld te geven: ik kreeg al veel "verborgen" kritiek op het feit dat ze hier gewoon los mogen vliegen in mijn kamer de hele dag. Dan vind ik dat je de situatie eerst moet gezien hebben vooraleer je kunt oordelen. Alles is parkietenproof gemaakt: kabels zitten weggestoken, er staat niets van tierlantijntjes of planten, de paar dingen die aan de muur hangen hangen érg goed vast,...
Dan is het ook wel eens aangenaam om een bericht als dat van Samm hier even boven te lezen, dat hij/zij (sorry...) het net leuk vind dat het wel kan.  :)
Dus: een positief woord kan veel deugd doen, maar dat heb ik hier nog niet veel mogen horen. Terwijl ik nu niet vind dat ik zoveel verkeerd doe.  ;) En, zoals gezegd, niet persoonlijk bedoeld hé! Ik wou het gewoon even kwijt. Hopelijk heb je daardoor nu geen probleem met mij, of ga je niet anders reageren?  :)

Sonja

#10
Audrey, misschien moet je wat duidelijker zijn over de -wat jij noemt- "verborgen kritiek" over het feit dat je je vogels los laat vliegen?

Want het kan zomaar zijn dat wat jij opvat als zijnde "kritiek" niet perse bedoeld hoeft te zijn als kritiek.

En naar mijn idee is er niemand die gezegd heeft dat jij dingen verkeerd doet.

Maar nogmaals: als jij vraagt wat anderen vinden van -bijvoorbeeld- de kooi-inrichting van je parkieten, moet je ook rekening houden met dat je niet altijd alleen maar berichten krijgt waar datgene in staat wat je graag wilt horen.

Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen mening, en als je schrijft dat je tegen kritiek kunt begrijp ik niet dat je er toch over blijft vallen als je dan ook kritiek krijgt.

Als je niet de antwoorden krijgt waar je op hoopt, kun je daar teleurgesteld om zijn, maar ik vind het niet terecht om dat dan bij andere mensen neer te leggen.
Het is jouw gevoel, jouw reactie op wat er geschreven wordt.

Ik vind niet dat er negatief op je berichten en je vragen is gereageerd, je vraagt om meningen en die heb je gekregen.

DobbyFloppy

#11
Het lijkt mij niet de bedoeling kritiek op mekaar te geven. Er wordt om advies gevraagd en niet over wat iemand fout doet. Excuus dat ik dit zo moet zeggen maar het ken ook iets beleefder gezegd worden.

Hierom wil ik er op wijzen er geen discussie van te maken en graag ontopic te blijven.
Discussiëren ken op de chat


Modereren zijn moderators en beheer voor, weet je nog ;)? Als er iets is, klik gewoon op "Meld dit bericht aan de moderator".
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

Ik wil er geen discussie van maken, en het gaat mij ook niet om dit topic of het topic waar ik in de openingspost naar verwijs. Ik bedoel het algemener. Kritiek  vind ik niet erg, maar een positief woord mag ook wel eens. Ik krijg hier echt vaak het gevoel dat het nooit goed genoeg is, en dat vind ik jammer. Misschien moet ik me de mening van wildvreemden minder hard aantrekken, ja, maar de reden waarom ik hier kom is om advies te krijgen van mensen die net als ik grasparkietjes hebben en misschien al situaties hebben meegemaakt waar ik niet bekend mee ben.

En eigenlijk heb ik hier geen antwoord gekregen op mijn vraag. Zometeen vertrek ik, dus mag dit topic voor mijn part sluiten.

Sonja (en anderen die nog iets kwijt willen): je mag me steeds pb'en.  :)

karin v h

Audrey ik hoop dat je een wijze beslissing hebt genomen.
Ik zie dit topic nu pas weer want ik volg niet alles.
Ik hoop dat het goed gegaan is vandaag. ;)
Dus mijn mening hoef ik nu niet meer te geven wat ik zou hebben gedaan.......

Parkieten-Freak

#14
@Audrey:
Ook ik heb een tip voor je:
Wat ik in dit geval zou doen, is een rationele beslissingen nemen en mijn gevoel even op een laag pitje zetten.
Vraag jezelf af wat het belangrijkste in deze kwestie: dat is de veiligheid van jouw vogels. Hun veiligheid en welzijn staat voorop en gaat boven alles, dus ook boven de "pleziertjes" van de vogels.
Een jonge vogel moet je nooit zonder toezicht los laten, maar dat weet jij ook wel. Zet hem/haar niet bij een vreemde parkiet in de kooi als je er niet bij bent. Ik zou er voor kiezen om de nieuweling in een aparte kooi zetten, zijn maatje ernaast ook in een eigen kooi. Gewoon omdat dit een nieuwe situatie is en je zeker wilt weten dat je parkieten veilig zijn.
Geen kans op vechtpartijtjes of ongelukjes, geen opgejaagde parkieten. Hooguit kibbelen en kwetteren ze verbaal wat meer vanuit hun kooien maar dat is niet erg.
Wat betreft Croky: jij kent zijn gedrag en karakter als geen ander en kunt op deze basis beoordelen of het verantwoord is om hem in het kamertje los te laten vliegen.  :)






Parkieten-Freak

Citaat van: Audrey op oktober 31, 2013, 10:00:45
Ik wil er geen discussie van maken, en het gaat mij ook niet om dit topic of het topic waar ik in de openingspost naar verwijs. Ik bedoel het algemener. Kritiek  vind ik niet erg, maar een positief woord mag ook wel eens. Ik krijg hier echt vaak het gevoel dat het nooit goed genoeg is, en dat vind ik jammer.................

Eventuele kritiek en/of klacht graag rechtstreeks aan moderator of beheerder doorgeven, niet vermengen in een topic svp.