Popje legt maar 2 eitjes?

Gestart door Soekeloekie, oktober 30, 2013, 08:14:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Soekeloekie

Hallo Iedereen!

Ik heb een koppeltje parkietjes dat na verhuizing naar een kamervoliere is gaan paren. Ze zaten al een paar maanden bij elkaar en na een week in de grote voliere, hadden ze het ineens wel heel gezellig! Dit is voor mij de eerste keer, dus ik heb heel internet afgestruind voor informatie. Veel gevonden, maar ook veel tegenstrijdige dingen...

Gister zou eigenlijk het derde eitje moeten komen, maar er is tot nog toe geen eitje bij gekomen. Het mannetje voert z'n meisje regelmatig, maar ze komt ook zelf uit het kastje om te eten, te drinken en even de vleugels te strekken. Ze is nooit langer dan een minuutje uit het kastje. Bij de eerste 2 eitjes was haar buikje opgezet en zag je duidelijk dat er een eitje zat. Nu zie ik dat wat minder.

Ik lees op internet dat het kan zijn dat er maar twee eitjes komen, maar ook dat het vrouwtje problemen kan hebben om een eitje te leggen. Omdat haar buikje minder dik is zeg maar, vermoed ik dat het maar bij twee eitjes blijft, maar ik wilde toch even wat advies vragen bij de kenners.

Ik had wat stro in de kooi en in het kastje gelegd, maar dat heeft ze er nagenoeg allemaal uitgegooid, klopt het dat ze het liefst op een kale ondergrond broeden?

De eerste dagen paarden ze nog regelmatig tussendoor, nu niet meer. Is dat een teken dat er geen eitjes meer zullen komen?

En waar moet ik op letten bij het vrouwtje? Ze is speels, kroelt met haar mannetje, eet en drinkt regelmatig zelf, maar gaat gauw weer terug naar haar nestje. Wat zijn tekenen van legnood of andere problemen?

Ik heb een foto bijgevoegd van de eitjes. Even snel gemaakt omdat ik het nestje zo min mogelijk wil verstoren. Ik lees op internet dat de eitjes goed van kleur zijn en dat ik met een dag of 5 mag gaan schouwen. Klopt dit?

Veel vragen, maar ik weet er echt niets vanaf en ik wil het beste voor mijn parkietjes... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes!

Soekeloekie

Nog een puntje wat mij is opgevallen aan het gedrag van beide parkietjes;

Ze zijn niet handtam, nooit geweest ook, maar ze waren ook niet bang als ik met mijn handen in de kooi ging om de bakjes eruit te halen of iets lekkers erin te hangen. Ze pakten allebei wel door de tralies iets lekkers van me aan. Sinds het nestkastje erin hangt, komt vooral het popje steeds dichterbij. Ik ben nogal een prater wat de vogeltjes betreft, en ze reageert tegenwoordig meteen op mijn stem als ik bij de kooi sta. Nu komt ze naar mijn hand toe en onderzoekt mijn vingers door zachtjes te knabbelen zeg maar. Vaak zet ze een pootje op mijn hand. Ik hou mijn hand stil zodat ze op haar gemak kan kijken. Het mannetje zit dan heel dapper achter haar, maar durft niet dichterbij te komen. Ze doet niet lelijk ofzo, bijt niet en gaat ook niet zitten kwetteren als ik mijn hand beweeg, maar ze is ineens heel nieuwsgierig. Ik heb niet de indruk dat ze mijn hand als "indringer" ziet.

Mochten de eitjes bevrucht zijn en de kleintjes gaan uitvliegen, is het dan verstandig om de kleintjes wat tammer te proberen te maken? Of zou dat alsnog onrust bij papa en mama veroorzaken?

Ik heb op het forum rond zitten zoeken naar informatie over broeden en het gedrag, maar ik ben nog niet iets tegengekomen over verandering naar het baasje toe zeg maar.

Het was totaal niet mijn bedoeling om te kweken met mijn koppeltje, maar ik heb wel gelezen dat als ik er geen nestkastje in had gehangen, er waarschijnlijk ook geen eitjes waren gekomen. Dat is in ieder geval een leer voor een volgende keer! Het is in mijn huis best gauw fris, dus het verbaasde me dat dit gebeurde in deze tijd van het jaar. En zeker omdat ze al een maand of 5 bij elkaar zaten.