Dilemma...

Gestart door Boemtjing, oktober 29, 2013, 20:52:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boemtjing

Dankzij de interesse voor parkietjes van mijn vriendin, hebben we vorig jaar onze pop Paulie (Paulientje) bij een hobbykweker in Almelo aangeschaft. Nu wil ik graag een vriendje voor haar aanschaffen, omdat we nu allebei weer meer werken. Het probleem hier is echter; hoe overtuig ik het beste mijn vriendin hierin? Zij komt met argumenten dat we dan geen aandacht meer krijgen van Paulie en dat het dan rumoeriger wordt (soms schatert Paulie zo hard, dat we de tv op dat moment harder moeten zetten). Ik wil niet dat Paulie straks, wanneer ik weer fulltime aan het werk ben, zo lang alleen met de radio aan moet zitten, dus heeft iemand tips voor me?

Paulie is nu anderhalf, kunnen we daar eventueel een jong mannetje bij zetten of raden jullie dat af? Ik heb ook al de sites van de asielen in de omgeving bekeken, maar die hebben geen parkieten momenteel. Ook zal dat over minimaal twee weken pas zijn, aangezien haar wondje nog niet helemaal hersteld is en ik al gelezen heb dat parkieten gaan "strijden" om het leiderschap en ik haar wel een eerlijke kans hierin gun. Daarbij werk ik de komende weken nog parttime op therapeutische basis en mijn vriendin werkt ook parttime.

DobbyFloppy

Een vriendje erbij is wel handig als je niet altijd tijd hebt. Met zijn 2'tjes zullen ze ook veel met durven en een2e parkiet is niet moeilijker tam te maken. Zeker niet als je huidige parkiet al tam is, de nieuwe zal jou paulie juist na gaan doen. 2 parkieten zijn leuk, helemaal omdat ze elkaar dan ook hebben.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Het is niet zo dat jullie dan geen aandacht meer krijgen van Paulie hoor, als er een lief parkietenvriendje bij komt.
Natuurlijk zullen ze zich dan ook met elkaar gaan bezighouden, maar het blijven ook naar jullie gezellige huisgenootjes.

Ik heb zelf ook mijn eerste parkiet eerst 2 jaar alleen gehad en er daarna een soortgenootje bij gehaald.
Ze zijn alletwee heel tam (de eerste was dat al natuurlijk), maar dat kan ook juist een voordeel zijn omdat het nieuwe parkietje dan ziet dat hij niet bang hoeft te zijn, zoals  DobbyFloppy al schreef ziet hij dat van het andere parkietje.

Of het er rumoeriger op zal worden hangt ook af van het karakter van het parkietje.
Ik heb een hele rustige parkiet en een wat uitbundiger parkietje, en ach....dat gekwebbel vind ik juist heel gezellig.

Ze mogen ook graag mee"praten" met de radio en de televisie, als je die harder zet zal je parkiet waarschijnlijk ook nog wat harder zijn best doen, want ze willen er meestal graag bovenuit komen. ;)

Een beetje gekibbel onderling hoort er wel bij trouwens.

Heb je hier het prikbord al bekeken?
Misschien zit daar een lief parkietje voor jullie bij?

EliseAvi

Bij mij maken ze juist minder geluid! Ik heb er ondertussen 4, en ze schreeuwen helemaal niet meer (dat deden mijn 2 dames eerst wel, nu met 2 mannen erbij niet meer).

Ik kan het echt aanraden!

Samm

Waarom denk je dat ze schreeuwd ? :)

Heb er 4, en zodra 1 daarvan gaat schreeuwen is dat puur omdat hij de rest zoekt of geen aandacht krijgt of het ergens drastisch niet mee eens is.. Dit wil zeggen dat ik denk dat ze schreeuwd omdat ze aandacht nodig heeft van een soortgenoot.

karin v h

Ja het zijn gezelschapsdieren en als je zo meteen hele dagen gaat werken is het niet leuk dat hij/zij de hele dag alleen zit.
Ik heb er 6 rondvliegen ze kunnen soms best te keer gaan bij de tv maar als je dan even het geluid zacht zet dan valt ineens alles stil. Mochten ze er toch bovenuit komen kun je ook altijd over de helft van de kooi een doek hangen.
Ik denk dat het voor jouw andere parkietje wel heel erg leuk zal zijn en 2 kun je makkelijk tam maken. ;)

LindaMouw

Zou er zeker éën bij nemen. Ik had eerst 1 parkietje  en ook al ben ik altijd thuis, ik merkte dat hij toch alleen was. Heb er snel een ander parkietje bij gekocht en ik heb ng nooit zo'n blij vogeltje gezien. Ze maken echt wel eens herrie en kibbelen ook wel eens, maar het is zo leuk ok ze samen bezig te zien...en met twee parkietjes heb je ook een parkietje meer om van te houden en om mee te spel en te knuffelen :)

Britt

Ik heb zelf ook heel lang getwijfeld om bij Flup een tweede parkietje te zetten omdat ik bang was dat hij helemaal zou veranderen (niet meer bij mij komen, of geen interesse meer hebben in mij, minder tam worden... ). Uiteindelijk heb ik het toch gedaan (nadat Flup 1 jaar alleen bij mij was geweest en ondertussen echt héél tam was) en ik heb er geen seconde spijt van.

Bij mij ging het zo: de eerste dag was Flup door het dolle heen: kuif omhoog en dansen voor zijn nieuwe vriendje (Jefke). De daaropvolgende dagen daalde zijn enthousiasme en zo hebben ze wel 3 dagen naast mekaar geleefd, ze zochten geen contact meer met elkaar paniek). Maar na die 3 dagen zijn ze nu echt onafscheidelijk geworden! Jefke heb ik meteen vanaf de eerste dag uit zijn kooi gelaten samen met Flupke (hij was 2 weken uitgevlogen in een volière en had het echt nodig zijn vleugels al te spreiden), hij deed echt alles na wat Flupke deed. Ondertussen voelt Jefke zich ook bij mij op zijn gemak (komt na 2 weken al van zijn kooi op mijn arm gevlogen) en Flup verdeelt zijn aandacht perfect tussen hem en mij. Het gedrag van Flupje is helemaal niks veranderd: hij doet wat hij altijd al deed, maar heeft er nu gewoon een hobby bij :-).
Ik vind dit echt geweldig. Als ik er even niet ben, heeft Flupje zijn vriendje om hem gezelschap te houden. Ik zie ze ook vaak elkaar's kopje krabben (kroelen). Sinds vandaag begint Jefke de geluiden die Flupke van mij heeft geleerd na te fluiten! Ik dacht eerder dat Flup terug zijn oude 'grasparkietgeluid' zou gaan maken, maar het is net omgekeerd :-).

Ik zou niet te hard twijfelen en gewoon voor een vriendje gaan! Zeker als je binnenkort meer van huis bent en hij alleen zit.

Boemtjing

Dank jullie wel voor de reacties ;).

Ik wil al een hele tijd een vriendje voor Paulie erbij en heb dat eigenlijk sinds het begin ook duidelijk gemaakt naar mijn vriendin toe. Paulie is voor mij de eerste parkiet, maar mijn vriendin heeft er al heel wat gehad. Zij heeft ook een paar keer twee parkietjes tegelijk gehad, maar heeft daar slechte ervaringen mee. De eerste keer dat ze er twee had werden ze niet tam. De tweede keer zat de ene continue de andere na en op te jagen (binnen en buiten de kooi) en dat vond ze voor die andere gewoonweg zielig.

Ik blijf erbij dat ik er een vriendje bij wil voor haar (en heb ook het idee dat Paulie dat heel graag wil), maar vindt het heel moeilijk mijn vriendin hierin te overtuigen...

Samm

Dat ze achter elkaar aan jagen kan zijn dat ze toen die tijd 2 popjes heeft gehad..
En dat ze toen niet tam zijn geworden kan het zijn dat ze 2 mietjes heeft gehad om het even kreu te zeggen of dat ze niet genoeg geduld heeft gehad met ze..
Ik zal je een advies geven wat ik heb gedaan.. Bij de eerste 2 grasjes heb ik gewoon gekeken van hey jij bent leuk ik wil jou! Je kent het wel.. Bij de 3e hadden mijn vriend en ik beiden een favourite maar dit was weer puur kleur en uiterlijk.. Maar ik ben toen verder gaan kijken dan dat en ben naar het gedrag gaan kijken.. Er zat er 1 bij die was zo relaxed en het intresseerde hem allemaal niet wat er gebeurde en die hebben we genomen.. En die zit vanaf dag 1 al op je hoofd zit je dom aan te kijken als je de bakjes verschoont terwijl de rest weg dook toen.. Misschien voor jullie ook een idee om niet te kijken naar de mooiste kleur maar te kijken naar de grasjes zelf..
Plus je eigen geduld speelt een grote rol, het kan een half jaar duren dat je er iedere dag mee bezig bent.. Je mag gewoon niet opgeven :)

Mijn vriend wou de 2e ook niet.. Hebben er inmiddels 4 haha, het heeft me weken lang zeuren gekost haha, iedere dag zeggen aaah zielig he dat die alleen zit.. Aaah volgens mij verveelt die zich hij wil een vriendje... Aaah hij krijst naar de vogels buiten omdat die alleen is..
Ik ken jou en je vriendin niet dus daar kan ik je geen tips in geven, maar leg haar uit hoe belangrijk je dit vind :)

parkietenfan

De meeste die hier aan een 2e begonnen zijn...is dat een combi van 2 mannetjes geworden als ik het goed lees....of een koppeltje?
Ben me ook aan het oriënteren welke combi het beste is al weet je dat natuurlijk nooit van tevoren, hangt ook echt van karaktertje af. Maar ben dus aan t dubben of t pop en man wordt of 2 mannen.

Sonja

Ik heb een mannetje en een popje.
Maar twee mannetjes kan ook heel goed samen.
Twee popjes gaat soms goed, maar vaak ook niet.

LindaMouw

Ik heb ook 2 mammetjes. Had eerst 1 mannetje Pino , maar merkte toch dat hij, ondanks alle aandacht en speelgoed een vriendje mistte en heb toen Elmo voor hen erbij gezocht en gekocht, ook een mannetje

Y en Y

Mijn advies is neem er 1 bij voor je popje, maar wacht tot ze hersteld is. Ze gaan inderdaad misschien pikken en strijden. Maar daar ben je zelf ook bij. Ze moeten elkaar leren kennen, alleen los en bij elkaar als je er bij bent in het begin. Heel veel succes. Laat weten hoe het verder gaat.  ;D