kooikeuze

Gestart door MenMenM+, november 03, 2013, 17:00:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MenMenM+

Hallo,

Over een paar weken hopen we twee parkietjes te verwelkomen in ons huisgezin (m,v, twee jongens van 8 en 10). Ze zijn nog aan het groeien bij een goede vriend en hobbykweker. We hebben al veel gelezen en staan nu op het punt voor een kooi te kiezen. Ik twijfel over twee types: 1) savic melodie 50 en 2) ferplast piano 6 (beiden op zooplus te vinden). Voordeel van 1 is dat-ie boven open kan, voordeel van 2 is dat-ie stukken groter is en veel accessoires heeft, w.o. die flexibele stokken, die me erg goed lijken voor hun spieren. Ik kan maar niet kiezen... Wie kan me helpen? We zijn overigens vast van plan ook een parkietenboom te gaan maken. En misschien is er wel een constructie op de ferplastkooi te maken, zodat ze hier ook op kunnen landen? Leuk als jullie tips hebben, ik hoor ze graag!

Hartelijke groet,
Monique

Sara

Welkom op het forum! Heel leuk dat je in blijde verwachting bent van 2 parkietenvriendjes, wat op zich heel spannend is. Daarenboven vind ik het heel goed dat je hier informatie komt inwinnen voordat je de parkietjes opneemt in het gezin.  :)

Ik zou geen keuze maken in verband met de kooi op basis van de accessoires die erbij zitten. Deze zijn apart verkrijgbaar, maar de bijgeleverde accessoires zijn lang niet altijd geschikt voor parkietjes. Vaak genoeg zitten er plastic zitstokken bij, die je best weggooit en vervangt door houten zitstokken. De flexibele stokken zijn wel geschikt en ik vind ze ook wel leuk, maar of ze op zichzelf goed zijn voor de spieren weet ik niet. Hetgeen goed is voor de spieren van parkietjes, is eigenlijk vooral dat ze kunnen beschikken over (houten) zitstokken van verschillende diktes. Mijn parkietjes waren ook altijd verzot op de flexibele zitplaatsen van touw. Takken van fruitbomen zijn misschien nog het leukst, er kan lekker aan geknabbeld worden en ze hebben sowieso al verschillende diktes (plus je kooi heeft een heel natuurlijke toets, waar ik wel van houd).
Je kan natuurlijk ook een parkietenboom van fruitboomtakken maken en naast de kooi zetten, of een constructie op de kooi maken. Van parkietenbomen en -speeltuinen staan er veel voorbeelden op de site.

Waar je dan wel best naar kijkt als je een kooi kiest, zijn natuurlijk de afmetingen. Dan gaat de voorkeur natuurlijk uit naar de Ferplast piano 6. Als ik mocht kiezen, zou ik deze ook sowieso kiezen. Hij is heerlijk breed en ruim en daar hebben parkieten volgens mij toch wel het meest plezier aan.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

Hallo Monique,

Als ik moest kiezen tussen de twee kooien die je noemt, zou ik de grootste kiezen.
Er zijn tal van mogelijkheden om er iets bovenop te maken, je kunt zelf iets maken maar er zijn ook allerlei kant en klare speeltuintjes te koop.
Als je iets bovenop het dak van de kooi gaat zetten of maken, zal het wel donkerder in de kooi worden.
De vraag is dan of dat fijn is voor je parkietjes, ik denk het niet...

Ik weet niet of je al verder op de site hebt gekeken?
In ieder geval is hier de link waar je allerlei voorbeelden kunt vinden over parkietenbomen, speeltuintjes etc.:
http://www.parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php

Ooit heb ik voor mijn parkietjes ook van die flex-stokken gehad, maar zij vonden het niets om erop te zitten.
Maar dat zal voor iedere parkiet weer anders zijn, je kunt het altijd uitproberen natuurlijk.
Voor de spieren in de pootjes is het goed om verschillende stokken/takken te nemen, van verschillende dikte/vorm.
Dat is tegelijkertijd ook goed voor de nageltjes, die zo vanzelf afslijten, je hoeft ze dan niet te (laten) knippen en dat scheelt weer stress voor je parkietjes.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze info. :)

karin v h

#3
Ik heb een paar kooien versleten maar wat heb ik een spijt van de Ferplast piano 6.
Ik heb de onderhandelingen en het mailen ook opgegeven met Zooplus maar dat terzijde. Wat ik niet wist en wat ik achteraf veel hoor en zelf ervaar is dat het dak zwak is. De kooi is zo groot dat je geneigd bent om een waterbadje of een badje met groente of een klein speelbakje bovenop de kooi te zetten. Dit gaat niet want het dak kan instorten. Ik moet regelmatig controleren of de tralies nog in de rand zitten.
Nee wat heb ik en spijt van deze kooi maar je koopt in 1 jaar ook niet meteen weer een andere kooi. Ik heb hem gekocht om er een tijdje mee te doen. Later hoorde ik dat er meer mensen vertelde dat het dak niet sterk was.
Dus knoop dit in je oren! ;)
Ik heb nu wel aan de buitenkant allerlei dingen gedaan omdat het dak dus niet kan! :)

Sanne

Na het lezen van de reactie van Karin zou ik niet de Piano kiezen. Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar een kooi waarvan de bovenkant plat is. Dit heeft als voordeel dat je bovenin de kooi (waar de parkietjes het liefste zitten) het meeste ruimte hebt. Ook kan je in een brede kooi makkelijker al het speelgoed kwijt. Een ander voordeel is dat de parkietjes bovenop een platte kooi mooi kunnen spelen. Je kan met een zittouw zo een zitplek maken en wat speeltjes erop vastmaken.

Ik heb zelf de kooien van de Ferplast Rekord serie. Die hebben dezelfde vorm als de piano maar de tralievlakken zijn niet met plastic verbonden. Ik vind deze kooien best redelijk van kwaliteit.

MenMenM+

Reuze bedankt voor jullie reacties! Fijn om mensen te 'ontmoeten' met al meer ervaring! Dank voor jullie meedenken. Nu de piano 6 niet zo degelijk blijkt, neig ik naar de Savic. Ruime rechte kooi in mijn budget (max. 100) vind ik lastig te vinden. Nog wel deze gevonden http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/kooien_hout/228384
maar die is meteen wel weer erg groot (lastig met logeren lijkt me dan weer).
Enfin, ik heb nog even de tijd..

Hartelijke groet,
Monique

DobbyFloppy

Let op parkieten zijn knagers, dus dan raadt ik deze kooi niet aan.

http://m.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet

De kooien van het merk hagen schijnen goed te zijn. Ik heb hem zelf niet maar ik hoor het van velen hier
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

#7
Ik heb de hagen en ik raad hem juist sterk af.. Heb steeds het gevoel dat de kooi uit elkaar valt..
En als ik 'm heb schoon gemaakt moet ik eerst checken of de kooi nog goed in elkaar zit anders kunnen ze er met de hoofdjes door!

2BFielicious

#8
Ik hoor ook van veel mensen terug dat de piano 6 het dak heel gammel is.
Ik heb zelf de Ferplast piano 4. Daar hangen best zware speeltjes aan het dak en dat gaat prima. Ze landen er ook regelmatig bovenop en dat gaat ook gewoon goed.
Wel doe ik de zitstokken tegen een verticale spijl aan zodat ze stevig hangen. Als ik ze in het midden tussen twee verticale spijlen doe dan vind ik zo'n perchstock voor de nageltjes veel te zwaar trekken aan zo'n horizontale tralie.

De accesoires van Ferplast gebruik ik niet. Behalve dan het gele emmertje, waar ik het eivoer in doe indien nodig. Dus ik zou het inderdaad niet doen ivm de accesoires.
Ik vind het juist wel fijn dat het dak niet open kan. Juist omdat ik aan het dak vaal allerlei speeltjes hang. Dan moet je dat elke keer loshalen voordat het dak open kan.
Ik heb bij het deurtje aan de voorkant aan binnen- en buitenkant een stok hangen zodat ze daar kunnen landen.

Ik moet wel zeggen dat mijn parkietjes er per dag zo'n 4 tot 6 en soms wel 8 uur uit de kooi kunnen (al gaan ze er dan zelf vaak gewoon terug in zitten haha). Dus dan is deze kooi prima geschikt voor twee parkietjes. Maar als ze veel in de kooi moeten verblijven, dan is deze misschien wat aan de kleine kant.

En een parkietenboom is hartstikke leuk. Ik heb er ook 1 en ze zitten er echt heel graag in. Spelen, slapen, poetsen. En het fijne daarvan is ook dat ze echt een eigen plek hebben in de kamer. Bij mij mogen ze bv echt niet op mijn eettafel, want die is van echt onbehandeld hout. Als ze door krijgen dat ze daar aan kunnen knagen heb ik dalijk geen tafel meer haha. Dus ze zitten lekker in hun eigen boom en speeltuin voor op salontafel. En op mij. Vaste plekjes. :D

ik wilde nog even zeggen dat als je voor een ander merk kooi kiest dan Ferplast en je toch graag accesoires van de Ferplast kooi wilt, dat deze vaak ook bij de dierenwinkel los te bestellen.

Veel plezier met uitzoeken van een kooi en vooral daarna veel plezier met je nieuwe parkietjes! Erg benieuwd! :D

Samengevoegd ;)

karin v h

Ik vind persoonlijk dit ook geen gekke kooi. Heel makkelijk schoon te maken, je kunt hem lekker uitbouwen aan de buitenkant en bovenop.
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/verdere/197599
Snap je wat ik bedoel met uitbouwen, van die spiralen aan de buitenkant etc. Zo nee dan wil ik wel een foto maken van de kooi zoals hij nu is. ;)