Help: Bloedluis / Bloedmijten

Gestart door RicoBella, oktober 24, 2013, 10:52:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Lieve parkietenfreaks,

Als je denkt dat alles weer een beetje voor de wind gaan (geen Mega meer of andere narigheden), dan komt er wel weer wat anders.
De afgelopen 2 weken vond ik mijn parkietjes anders reageren dan anders. Ze aten minder, waren minder actief overdag en sliepen veel. Ze zaten echter niet bol en de ontlasting was normaal. Ik kon maar geen oorzaak vinden. Op een dag kwam Lucky in de rui en niet veel dagen later ook Joep. Ik dacht dat hun gedrag hier vandaan zou komen (ze zijn dan altijd een beetje knorrig). Tot dat ik maandag een soort van zwarte aanslag constateerde in de kooi. Ik dacht gelijk aan mijten en ben naar de winkel gevlogen om allerlei ontsmettings- en bestrijdingsmiddelen te halen. Lucky en Joep heb ik gauw in de oude kooi gedaan en ik heb de hele huidige kooi uit elkaar gehaald. Daarbij kwam ik er al snel achter dat er overal bloedluis zat, het was een drama. Met name tussen de schroefsystemen van de zitstokken en in alle kleine hoekjes en kiertjes van mijn (helaas :(, dom achteraf ) houten kooi. Ik begreep niet dat ik dat niet eerder geconstateerd had. Het weekend ervoor had ik alles nog schoongemaakt!
Alles naar buiten gedaan en aldaar alles 3x grondig gereinigd en als laatste het bestrijdingsmiddel gebruikt. Alle zitstokken en speeltjes evenzo behandeld. Ik heb de kooi in plastic verpakt en buiten neergezet. Echter zag ik 's avonds al weer enige exemplaren lopen op de kooi. Toen maar besloten dat ik deze kooi in principe niet meer in gebruik wil nemen.   
Vervolgens Lucky en Joep behandeld met ivermectine druppels en een spray voor onder de veren. Ze zitten nog steeds in de oude kooi met stokjes en speeltjes die ook niet in aanraking zijn geweest met de mijt. Voor de zekerheid 's nachts een wit laken over de kooi geplaats: 2 nachten niks. Vanochtend keek ik op het laken en er zaten een stuk of 10 mijten/luizen op. Ik ben ten einde raad. Ik zie in alles een luis en het drijft me tot waanzin. Ik kan niet tegen het idee dat de beestjes 's nachts komen om mijn vogels leeg te zuigen. Ik weet niet meer wat ik moet doen, ze kunnen overal wel zitten (in de piano naast de kooi, in de rieten stoel enz. enz.). Heeft iemand tips voor mij? Ik kan bijvoorbeeld ook nergens vinden hoe je de eitjes kan doden. Het schijnt dat deze erg resistent zijn tegen van alles. Gaan deze wel dood door stoom? Of ook niet? En leggen de beestjes ook eitjes op de vogels zelf?
Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft.

Bij voorbaat dank!

Liefs, RicoBella

DobbyFloppy

Ik heb niet veel verstand met bloedluis maar ik denk wel dat het verstandig is ze misschien tijdelijk in een andere ruimte te zetten.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sanne

#2
Bloedmijten zijn erg vervelend voor je vogels. Bij kwekers komen ze vaak voor. Ik heb ook een keer last gehad van bloedluis (waarschijnlijk meegenomen door een vogel die ik heb gekocht). Een goed middel tegen bloedluis is Homeshield (http://www.homeshield.nl/). Als bloedluizen hierdoorheen lopen wordt het vocht uit hun lichaam getrokken en gaan ze dood. Je kunt het middel op de bodem van de kooi spuiten (het is een soort poeder) tussen de beukensnippers. Ik rol ook altijd de zitstokken door de homeshield. Als je van die holle zitstokken hebt zou je ook de binnenkant in kunnen spuiten. Als ze dan over de zitstok naar de vogels lopen gaan ze dood. Homeshield is niet schadelijk voor je vogels. Het enige nadeel is dat het een steenrood kleurig poeder is en er niet zo mooi uitziet op een witte kooi.

Ik heb zo'n kweekkooien systeem van Gehu. Dat is pas echt een paradijs voor bloedluizen. Van het voorjaar heb ik alles uit elkaar gehad en met een stomreiniger (zo'n stoomeend) de kieren schoongespoten. Mijn vogels behandel ik nu preventief met Bogena Parasita (ivermectine). Ik merk dat door de combinatie van Homeshield en Bogena Parasita de vogels geen last meer hebben van bloedmijt. Maar omdat mijn kooien zoveel kieren hebben waar de bloedluizen graag zitten spuit ik gewoon altijd wat homeshield onder de lade en voordat ik de kooien in elkaar zet spuit ik ook homeshield in de naden.

Succes met het bestrijden van de bloedmijten  ;)