Vreemde slaaphouding popje

Gestart door Solarstone83, oktober 22, 2013, 08:41:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Solarstone83

Hallo,

Na wat zoeken op het forum zie ik dat er parkieten in een voliere zijn die hetzelfde gedrag vertonen. Wanneer mijn popje niet op de schommel kan slapen klimt ze in de tralies en slaapt ze in een naar mijn ogen kamprachtige houding, mijn mannetje slaap wel lekker ontspannen op de stok wanneer het popje als eerste op de schommel kan gaan zitten voor het slapen gaan. Begrijp dat ze het liefste zo hoog mogelijk willen slapen, dat is veiliger in de natuur maar ik vraag mezelf af of dit niet slecht is voor haar nachtrust? Soms zet ik ze zelf maar op het schommeltje voor het slapen gaan aangezien mijn mannetje dit "probleem" niet heeft..

Foto is een beetje donker aangezien ik de lamp niet aan wilde doen zodat ik haar slaaphouding vast kon leggen.

Sonja

Er zijn meer parkietjes die er vreemde slaaphoudingen op nahouden, hoor. ;)
Het is niet iets om je zorgen om te maken.
Kijk bijv. maar even bij dit topic:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,18022.msg97513.html#msg97513

Samm

Heb je een kleed over de kooi als ze slapen?

EliseAvi

Mijn pop doet dat ook. Als ze niet haar favoriete stokje heeft gaat ze aan de tralies hangen.. en dan daar maar slapen. Ik heb het idee dat ze het best comfortabel vind!

grasParkiet2

Is normaal. Mijn vogels slapen ook vaak zo. En als je wakker word hangen ze er nog of zitten op een stokje. Ze kiezen er zelf voor om te doen. Anders moet je een stokje hoog in de kooi hangen. Vogels willen graag hoog zitten. Maak je dus maar geen zorgen.

Solarstone83

Citaat van: Samm op oktober 22, 2013, 10:14:54
Heb je een kleed over de kooi als ze slapen?

Nee ik heb nooit een kleed over de kooi hangen.

Samm

Probeer maar eens! Die van mij deden dat ook, en ik vond het ook niet om aan te zien die verkrampte houding, toen heb ik een kleed geprobeerd, en nu slapen ze gewoon op de hoogste stok :)

Kleintjes

Even ter opheldering, voordat er tapijten op kooien verschijnen:

Kleed is in dit geval 'n doek of gordijn, niet 't soort kleed dat op de vloer ligt ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Ik heb zelf een donkere grote handdoek. Zo leren ze ook de ochtend rustiger te zijn. Voorheen wilde ze nogal tjilpen in de ochtend. Na verloop van tijd begonnen ze pas geluid te maken zodra ze doorhadden dat we wakker waren. Krijgen ze iet wat meer structuur door, ook door dit de avond te doen op een vast tijdstip gaan ze vanzelf de kooi in. Mooi voorbeeld: elke avond zette ik tussen 21.30 en 22.00 mijn valkparkieten in de kooi. Nu klein halfjaartje later zijn ze zover dat ze zelf de kooi ingaan als het donker wordt. Zelfs als ze weten dat ik dan een lamp aan doe. Let wel deze dieren hebben wel hun eigen kamer.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

marieannejeff

Onze Pikkie slaapt al sinds we hem hebben op de grond. Nu lees ik overal dat dat niet goed is, maar hij is verder super fit en vrolijk. Alleen als het donker word gaat ie bij zijn wc rolletje liggen en dan slaapt ie. En dan word ie s'ochtends wakker en dan gaat ie weer lekker eten en spelen.
Is dit wel normaal????

Sonja

Volwassen, maar zeker ook jonge parkietjes, kunnen soms vreemde slaapgewoonten hebben.
Wellicht zoekt jouw parkietje nog een beetje een soortgelijke manier van slapen net zoals in het nestblokje.
Daarom kruipt hij denk ik ook, als hij echt gaat slapen, tegen het toiletrolletje aan (hij is immers een poos gewend geweest aan het slapen samen met soortgenootjes, lekker knus tegen elkaar aan met zijn allen).
Hij zoekt geborgenheid, denk ik.

Sommige jonge grasparkietjes (zie het "dagboek van een jonge grasparkiet") vinden het fijn om in een badje zonder water, maar met een zacht (zak)doekje oid, te slapen).
Zoiets zou je ook kunnen proberen bij jouw parkietje.
Om te beginnen zou je het badje met het zachte doekje dan eerst op de bodem van de kooi kunnen zetten en naderhand hoger.

Je kunt ook nog (in eerste instantie vrij laag) een stokje ophangen en daar een wc-rolletje bij bevestigen, en hem zo geleidelijk aan proberen te wennen aan het slapen op een stokje.
Hij heeft dan toch nog zijn wc-rolletje dicht bij hem, om tegen aan te kruipen.

Maar over het algemeen komen dit soort dingen vanzelf goed in de loop der tijd.

Het zijn best allemaal veel veranderingen voor zo'n klein diertje, dus geef hem maar wat tijd.

marieannejeff

heel erg bedankt voor je antwoord Sonja. Mijn andere parkietjes sliepen altijd gewoon inderdaad op een stok. Maar wat je zegt over dat hij misschien nog wel geborgenheid zoekt, ga ik dat met dat badje zeker proberen.

Want voor de rest 'mankeerd' hem echt niks.. is een lekker adhdertje... :P

Hij krijgt vanavond ook nog een nieuwe kooi... och och wat een veranderingen, maar wij vinden deze kooi toch veel te klein voor hem.. en met het oog op dat er straks nog een vriendje of vriendinnetje bij komt hebben we een andere gekocht..