rare snavel?

Gestart door Trix en Dax, oktober 20, 2013, 18:02:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trix en Dax

Hallo iedereen,

Ongeveer 2 weekjes geleden merkte ik aan de snavel van Trix dat er precies een beetje verkalking is. De vraag is nu of dit normaal is (eerste paar grasjes ooit), misschien puberteit is, teken van de eerste rui of toch nog een teken van ziekte.

Ik heb aan het zoeken geweest op het forum en daar lopen de meningen uit elkaar.
Beide grasjes zijn eindelijk handtam en ik wil ze niet onnodig in een kooitje stoppen om naar een DA te gaan. Ook wil ik niet zo iemand zijn die te pas en onpas in volle paniek naar een DA schiet...

Normaal moet onderaan een zo duidelijk mogelijke foto verschijnen...

Trix en Dax

Nog snel even bij vermelden dat hij verder geen ziekte verschijnselen vertoont. Hij is nieuwsgierig, eet nog goed en zit niet echt bol. Het enige dat anders is is dat hij een beetje met zijn linkervleugel wiebelt maar dat schrijf ik aan de rui toe...

Sonja

#2
Trix heeft last van schurftmijt, en dit moet wel behandeld worden anders breidt het zich steeds verder uit.
Hier kun je zien wat je moet doen:
http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Wat je precies bedoelt met het wiebelen met de linkervleugel, weet ik niet.
Als je het niet vertrouwt, is het het beste om voor zekerheid te kiezen en een bezoekje te brengen aan een vogelarts.


Trix en Dax

Net naar de DA geweest.
Echte schurftmijt was het niet volgens hem, maar een aanverwante mijt.

Een weekje de snavel inwrijven met natuurlijke (keukenolie) en bespuiten met ectospray.
En dan zou hij er vanaf moeten zijn.

Trix en Dax

Even een follow-up vraagje:
Hoe snel (traag) herstelt een snavel zich?
De behandeling is nu een 4 a 5 tal weken achter de rug en er is nog steeds een rand zichtbaar onder zijn krop. Ook de snavel heeft nog wat plekjes onderaan.

Moet het er uit groeien zoals bij een mens de nagels verder groeien of zijn de mijten terug??

Sonja

Dat hangt er vanaf hoe erg het is.
Uit je berichtje begrijp ik dat het wel wat verbeterd is, maar nog niet helemaal weg. Klopt dat?

Misschien kun je nog eens een foto plaatsen, dat we een beetje beeld krijgen van hoe het er nu uitziet?

Als het wel geholpen heeft maar het is nog niet helemaal verdwenen, moet je waarschijnlijk nog langer doorgaan met de behandeling, net zolang tot het helemaal weg is, eerder niet want dan blijf je inderdaad problemen houden.

Als het helemaal niets geholpen heeft, dan lijkt het me verstandig terug te gaan naar de vogelarts want dan is het -denk ik- niet de juiste behandeling voor het probleem.




Trix en Dax

Hoi Sonja,

Ik heb uiteindelijk de behandeling maar terug opgestart omdat de snavel van Trix niet beter werd.
.
Verleden week zaterdag heb ik dan ook de ganse huiskamer onder handen genomen met de stoomreiniger. De kooi ook volledig ontsmet en alles afgewassen.

Trix en Dax worden nu dagelijkse (voor zeker 14 dagen) verzorgd met olie aan de snavel (dagelijks een drama om de stakkers te pakken te krijgen) en 1x per week worden ze ingespoten met de ectospray. De eet- en drinkbakjes worden nu elke 2 dagen volledig uit gewassen. Ook ligt er momenteel geen schelpenzand op de bodem van de kooi en deze word ook om de 2 dagen uitgewassen. De (luxe)zittenstokken van hout en touw zijn vervangen door die plastieke ondingen die mee geleverd werden met de kooi (gemakkelijker om te reinigen).

Om de mijten zo weinig mogelijk schuilplaatsen te geven is mijn huiskamer omgetoverd tot een desolate plaats. Alle doekjes en dergelijke zijn gewassen en opgeborgen. Mijn stoffen eetkamerstoelen zijn met de stoomreiniger bewerkt, bespoten met een product tegen (huis)mijten en staan op een lege slaapkamer opgeslagen voor een 2-tal weken. Andere zaken zoals oa een rieten mand hebben hetzelfde lot ondergaan..

Zoals je kan lezen is het me dit maal menens om die irritante beestjes weg te krijgen. Ze zullen er spijt van krijgen dat ze Trix en Dax ooit lastig hebben gevallen !!  8)

Trix en Dax

#7
Hallo,
Weet er iemand hoe lang het duurt voor een snavel is hersteld?
Zoals je in een ander topic kan lezen (rare snavel) heeft mijn grasje een mijteninfectie opgelopen waarbij zijn washuid en zijn snavel er "verkalkt" uitzag. Zijn washuid is ondertussen goed genezen maar nu is de vraag hoe lang het duurt voor zijn snavel de tekenen van de ziekte is ontgroeid.
Ik heb al overal aan het zoeken geweest (op dit forum en op google) maar dat staat nergens vermeld.
Wat ik er van begrijp groeit een snavel een beetje zoals een vingernagel. Dus vroeg of laat zullen de beschadigde stukken er uit groeien maar ik zou graag weten dat we hier praten over weken of maanden? Want zo lang zijn bekje niet helemaal proper is vrees ik nog steeds dat de mijten de kop weer zullen opsteken.

Topics samengevoegd, aangezien ze over hetzelfde onderwerp gaan en dit overzichtelijker is. Vele groetjes, Sara

Sonja

#8
Hallo,

Misschien is het duidelijker als je dit berichtje in je andere topic had gezet, dan ziet iedereen meteen waar het over gaat.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,30359.0.html

Kun je misschien een foto plaatsen van hoe de snavel er op dit moment uitziet?

Als het er nog niet goed uitziet, betekent dat m.i. dat de schurftmijt-infectie nog niet helemaal weg is, en/of dat de behandeling óf niet de juiste was, óf te kort is gegeven.
Normaalgesproken stop je pas met behandelen als de schurftmijt helemaal verdwenen is.
Want is dat niet het geval, dan duurt het niet lang voor het weer erger wordt en komt je parkiet er nooit 100% vanaf.

Pas de behandeling staken dus als er geen schurftmijt meer te zien is, eerder niet.

Maar ik ben wel benieuwd naar een foto van de snavel en washuid.

Groetjes
Sonja
PS Bij de hersteltijd van een schurftmijt-infectie hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe erg de infectie is/was, maar dat is logisch.

Trix en Dax

De foto's

Op de eerste foto is Dax te zien. Diegene die geen zichtbare mijten symptomen vertoonde maar toch de behandelingen mee heeft ondergaan (dagelijks inwrijven van snavel met olijfolie en wekelijks bespuiten met ectospray).

Op de 2de foto is de goed herstelde washuid van Trix te zien. (Zie foto in eerste topic post)

Op de 3de foto is de beschadigde snavel van Trix te zien. Duidelijk te zien dat al een deel van het door de mijten broos gemaakte deel lichtjes afgebroken is en de reden waarom ik de vraag stel over de herstelduur.

De foto's zijn getrokken tijdens de dagelijkse behandeling.

Mijn woonkamer is nog steeds in hetzelfde regime als in de post van 19 december. Ook het reinigingsroutine van in deze post houd ik nog steeds aan met als bijkomende maatregel dat ik wanneer ik de bodem van de kooi om de 2 a 3 dagen reinig ik deze nog eens extra bespuit in de hoeken met de ectospray.

Wat denken jullie er van? Is het aan de betere hand? Want ik wil ABSOLUUT de invermect medicatie vermijden vanwege de kans op bijwerkingen (verenuitval, overlijden). Ik vermoed dat het beter is want er liggen toch geen pluimen meer naast de kooi. Enkel veel witte donsveertjes maar dat is wel normaal vermoed ik...

Graag jullie opinie.

PS: er is bij mij in de buurt niet echt een vogelarts  enkel een dierenarts die zelf zegt dat hij niet veel ervaring heeft met vogels en enkel de bovenstaande behandeling kon bedenken.

Sonja

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel bijzonders zie aan de snavel van je parkietje.
Wellicht (?) is hij wat "week" geworden door de behandeling, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik zie zo vanaf de foto ook geen schurftmijt (meer).
En dat was op de foto uit je eerste post wel heel duidelijk zichtbaar.

Misschien hebben anderen nog een andere mening, maar ik zie er eigenlijk niets geks of afwijkends meer aan.

Groetjes
Sonja

DobbyFloppy

Naar mijn mening ziet de snavel er ook gewoon uit.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Trix en Dax

Jullie maken mij en m'n grasjes dolgelukkig !!!

Is het dan normaal dat er precies bij beide snavels een stukje uit is (zijaanzicht foto 1 en 3) ?

Dan ga ik morgen zekerheidshalve de kooi toch nog eens grondig reinigen en dan kunnen hun lievelingszitstokken en klimtouwen en schommel terug in de kooi !!!

Maar bovenal dan is het gedaan met het dagelijkse hartzeer dat gepaard gaat met het drama van het vangen van de grasjes !!!!