Oude parkiet wordt opgejaagd door jongere parkiet

Gestart door Silvie, oktober 13, 2013, 16:04:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silvie

Hoi allemaal,

Ik heb al wat topics gelezen maar die hebben vooral betrekking op het samenleven van jonge parkieten. Mijn vraag gaat over het samenzijn van 2 oudere parkieten. Joep is 9,5 en Croky 6,5 jaar oud (het zijn 2 mannetjes). Destijds wilde ik een 2e parkietje omdat Joep overdag veel alleen was als ik aan het werk ben. Van begin af aan was er een soort "gedoogbeleid" omdat de oudere parkiet (Joep) niet op kan schieten met de jonge parkiet (Croky). Croky is erg dominant en volgt Joep in alles (jaagt hem regelmatig ook weg bij hetgeen hij aan het doen is). Beiden zijn tam maar Joep is veel meer op mensen gericht en negeert Croky over het algemeen. Ze leven samen in één kooi, met 2 voerbakjes en waterbakjes. Ze vliegen vrijwel iedere dag wel minimaal 2 uur vrij rond. Als ik thuis ben dan staat de kooi open (mits ik niet aan het koken ben ofzoiets). Hierbij spelen ze meestal apart op de speelplaatsjes enz.

Het "gedoogbeleid" gaat al jaren goed alleen de laatste 6 weken wordt het lastiger voor Joep. Het is inmiddels een oude man. Hij heeft veel last van jeuk door bloedpennen (regelmatig bezoeken we hiervoor de DA) en heeft veel behoefte aan slaap. Vliegen gaat maar hij moet wat vaker op adem komen na een rondje huiskamer. Probleem is dat Croky steeds meer Joep achterna zit, wegjaagt of hem uit z'n slaap haalt. Inmiddels drijft hij hem ook in een hoekje van de kooi en probeert op 'm te kruipen (wat hij normaal alleen met z'n spiegeltje doet). Ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan en vraag me af of ik de vogels in verschillende kooien moet gaan huisvesten. Vooral ook omdat ik overdag werken ben. Heeft iemand ervaringen en/of tips? Bedankt!!

Groeten,
Silvia

Samm

Aparte kooien indd, en eventueel een vriendje voor croky? En dan apart van joep laten vliegen.

karin v h

Ik dacht ook gelijk aan een maatje voor Croky.
Ik zit met hetzelfde mijn dame Meisie is 14 jaar en wordt op dit moment opgejaagd door een mannetje Woepie van  1 1/2 jaar. Gelukkig heeft zij een huisje wat op de speelplank staat de kans om daar te dutten. Ik heb erin het totaal 6 dus dan pakt hij een ander parkietje om mee te jagen en hij voert haar wel heel lief.

Maar ik zou zeker overwege als de kooi het toe laat om er nog een mannetje of een pop bij te zetten.
Apart zetten lijkt mij ook niet alles, vaak kunnen ze niet met elkaar maar ook niet zonder!
Succes.

Parkieten-Freak

Je zou ook een "deelbare" kooi kunnen kopen. Als je gaat werken plaats je het tralie-wandje in de kooi en als je thuis bent, haal je het eruit. Je hebt dan weer 1 grote kooi.
Ook als Joep wat extra rust nodig heeft, kun je het wandje er inschuiven.


Silvie

Bedankt voor jullie reacties! Blij te lezen dat het probleem herkenbaar is voor jullie :) Vooralsnog heb ik Joep en Croky nu in een aparte kooi gehuisvest en de kooien naast elkaar staan. Ze gaan wel gelijktijdig uit de kooi maar spelen afzonderlijk van elkaar op de speeltuintjes. Ik ga nog wel kijken voor een deelbare kooi. Nogmaals bedankt!!