zijn grasparkieten moordlustig?

Gestart door anna h, oktober 10, 2013, 18:12:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anna h

We hebben een volière met 8 grasparkieten en 2 valkparkieten met 2 jonge.
de hele zomer is dit goed gegaan met mooie jongen.
We hebben aan het eind van de zomer een paar grasparkieten geruild.
kwam ik 2 weken geleden bij de volière lagen er 2 grasparkieten onder het bloed dood in de voliere.
1 jong valkparkietje was een pootje kwijt en werd op zijn kop gepikt door de grasparkieten.
mijn eerste gedachte was hier is een roofvogel geweest.
nu kwam ik net bij de volière heeft er weer een jonge valkparkiet een pootje eraf en zit onder het bloed.
Ook deze wordt weer gepikt door de grasparkieten.
Nu is mijn vraag zijn grasparkieten hiertoe in staat of moet ik toch weer aan een roofvogel denken?

Samm

Grasparkieten zijn veel dominanter dan valkparkieten, als je, je goed had ingelezen had je dit kunnen voorkomen!
Waarom heb je niet eerder aan de bel getrokken? Of ze apart gedaan?

Parkieten-Freak

Samm, ik vind jouw reactie wel heel erg kort door de bocht. Het is niet bewezen dat grasparkieten deze "moordzaken" op hun geweten hebben.
Daarnaast lijkt mij het niet logisch dat grasparkieten elkaar gaan afmaken. Dat ze gaan pikken naar een dood of gewond dier, zegt me niet zoveel.

Anna, wanneer is dit eigenlijk gebeurd? Overdag of 's nachts?
Ik denk dat je goed uit moet zoeken of de mogelijkheid bestaat dat een roofvogel (of een ander dier!) op wat voor manier dan ook, toegang kan krijgen tot de volière.

Mijn advies is: richt een webcam op de volière en neem alle beeld en geluid op. Dit "geweld" gaat absoluut gepaard met een hoop geschreeuw en ander kabaal.


Samm

Als je allemaal popjes hebt, is dit wel mogelijk :)

anna h

We hebben 4 poppen en 4 mannen.
Vorig jaar hadden we ze ook bij elkaar zitten en dit ging super.
Ik heb wel eens een roofvogel tegen de voliere aan zien vliegen, wat mij toen opviel is dat de parkieten dan allemaal stil blijven zitten,
ook tegen het gaas.
Dus vandaar mijn eerste gedachte aan een roofvogel.
De laatste keer moet het vandaag overdag zijn gebeurd, want vanmorgen was alles nog rustig.
De eerste keer weet ik niet.

Samm

Parkieten pakken elkaar ook gelijk bij de poten als ze elkaar in de weg zitten, doen ze hier ook, hoe groot is je voiliere?

anna h

de voliere is 2,5 bij 3 meter, en het binnenhok is 1 bij 2.
er zitten nu 8 grasparkieten 2 valkparkieten met 2 jongen.

Samm

Zou groot genoeg moeten zijn, kan je ze niet uit elkaar halen voor de zekerheid? En indd een webcam plaatsen wat parkieten freak zei?

DobbyFloppy

Hoi mijn ervaring is wel dat grasjes eens tuk dominanter zijn dan valkjes. Valkjes laten zich een stuk sneller overlopen door andere soorten. Hou het dus goed in de gaten. Ook is mijn ervaring dat de vrouwtjes het meest dominant zijn.
Ik heb hier ook 6 valken en 2 grasjes maar deze leven in aparte ruimtes dit omdat een van de grasjes herhaaldelijk achter een van de valkparkieten aanging. Het stookte zoveel onrust dat ik deze beslissing heb moeten nemen. Dobby bleef maar achter de valkparkieten aan gaan en hij werdt zelfs doodsbang van haar. Waar hij heen ging ging zij ook heen en hem opjagen en achter hem aan blijven vliegen.

Ook een te kleine ruimte ken een oorzaak zijn. Persoonlijk denk ik dat dit wellicht aan de kleine kant is.
Het is zoals gezegd een slim idee een camera op te hangen. Als blijkt dat de grasparkieten de oorzaak zijn kun je misschien de valkparkieten naar binnen halen of ook apart zetten
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Jammer genoeg heb ik ervaring met een grasparkietje in een buitenvollière dat ooit plots een pootje miste. Ook ik heb last gehad van een roofvogel. Ik ben er 99% zeker van dat die pootje niet miste door een andere grasparkiet, maar door de roofvogel (of eventueel nog een ander wild dier). In ieder geval sliepen mijn grasparkieten 's nachts tegen het gaas van de buitenkant van de vollière en waren ze zo gemakkelijke slachtoffers om de pootjes langs de buitenkant te pakken door roofdieren. Sindsdien heb ik een net over de vollière gehad en is dit nooit meer gebeurd (en is de roofvogel weggebleven). (Dit was mijn topic hierover:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,17136.0.html)
Het lijkt met goed om in ieder geval te zorgen voor bescherming van de vollière, zodat je kan nagaan of het gevaar van buitenaf is of niet. Indien toch blijkt van niet, zal je inderdaad maatregelen moeten treffen en je parkietjes uit elkaar moeten halen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

anna h

Bedankt voor de reacties.
we zullen de volière extra beschermen.
Het valkje heeft het helaas niet overleefd.