van kooitje naar voliére

Gestart door dapje, oktober 07, 2013, 15:37:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dapje

Ik krijg (koop) morgen een voilliere voor in de kamer. Mijn twee parkietjes zitten nu nog in een kooitje.
Ik had twee parkietjes die lekker eruit konden en in de kamer konden vliegen. 1 parkietje is overleden en toen hebben we een jong parkietje erbij gekocht.
Het is een schatje, en als handtam gekocht. Hij wil alleen niet tam worden, wat we ook proberen. We laten ze wel vliegen, maar deze parkiet gaat ook niet mee terug de kooi in. Het is nu zo dat we hem dan moeten vangen.
Geeft teveel stress. Daarom hebben we besloten dat ze een grote kamer voilliere krijgen met z'n tweetjes. Dan kunnen ze lekker bewegen en hoeven we er niet meer achteraan.
Voor die oudere tut hoeft het vliegen toch niet, want ze kan niet zo goed vliegen. Waarom is alle dierenartsen een raadsel. Ze is verder goed gezond.
Nu mijn vraag:
Hoe kunnen we het beste ze laten wennen aan de voilliere? ik heb al gelezen dat ze in het begin wat stil kunnen zijn.

ParkietHaarlem

#1
Gewoon tijd. Ze zullen beide even moeten wennen aan hun nieuwe thuis, maar ik verwacht hier geen problemen hoor. :)

Misschien dat anderen hier anders over denken, maar dit komt helemaal goed!

dapje

#2
Krijg de kooi vanavond. Als ze erin zitten zal ik een foto van ze maken. Wij kijken er erg naar uit! Wij denken dat we ze er een groot plezier mee doen.
In zo'n klein kooitje kunnen ze geen kant op.
(Is geen hele kleine kooi, maar als binkie nu op de stok gaat fladderen vlucht twitter in een hoekje.)
Vandaag nog even gaan zoeken naar geschikte voerbakjes. Ga denk ik die van ferplast maar halen, want daar zit een dakje op zodat de poepjes er niet in kunnen vallen. Water doe ik in zo'n buisje. Hebben ze nu ook.
In de kooi die ik koop zit 1 bakje, maar dat is een metalen rond bakje.

dapje

Heb de voilliere. Hij is groot! Morgen maar even schoon maken met dettol en afspoelen. Kan nog mooi buiten.
Dan inrichten en dan de parkietjes erin. Ik denk dat ik de deurtjes maar tegen elkaar open zet en iets lekkers in de voilliere hang. Misschien gaan ze dan vanzelf. Die oudere parkiet zal wel moeten wennen.
Ik hoop maar dat ze het leuk vinden en ik niet voor niks zo'n mega kooi heb gekocht.
Morgen weer verder.

Samm

#4
Waarom zet je de kooi niet in de volliere? En dan deurtje open.

Sanne

#5
Je kunt beter niet de voliere afspelen omdat t water dan in de gaten van t frame loopt. T water gaat daar niet zomaar uit en t frame gaat dan roesten. Gewoon even n vochtig doekje gebruiken dus ipv afspoelen ;-)

DobbyFloppy

#6
Ik ben het met Sanne eens. Heb zelf ook een voilere en bij de voerbakjes zitten gaten.
Ik neem het zelf altijd even af met een vochtige doek en hierna met een droge doek om hem mooi schoon te houden.

Wat ook al aangegeven is gewoon de kleine kooi voor de ingang van de grote kooi houden. Meeste voileres hebben van die diepe bakjes. Voor voer zou het misschien niet eens uitmaken. Mijn valkparkieten die deze bakken hebben gaan er gewoon in zitten voor het water heb ik een waterfontein gekocht.

Gun ze lekker de tijd om hun nieuwe kooi te verkennen en ze vooral niet uit de kooi jagen. Laat ze het lekker zelf ontdekken komt vanzelf wel goed.
Verder over de voerbakken hier valt het poepen in de grote voerbakken heel erg mee. Alleen met open waterbak krijg je er veel troep in vandaar ook de waterfontein.
Alvast veel plezier met de nieuwe kooi!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

dapje

#7
bedankt voor de tips. Heb hem afgenomen met een doek. Het is een mooie kooi. Probeerde alleen de grote deuren boven te krijgen en dat lukte niet.
Jammer. Wie heeft ook deze voliére montana casa 90 ? misschien weet die hoe het moet.
Ik krijg de kooi niet in de voilliere, dus ik heb de kooi met deurtjes open tegen de voilliere aangezet. Nu maar wachten!!

dapje

#8
hier de situatie nu!

dapje

Ze zitten erin! Ik heb een deken over de oude kooi gedaan en toen vlogen ze zo de andere kooi in. Ze zijn nu wel erg onder de indruk!
Heb er trosgierst in hangen.

Samm

Je hebt het dus wel geforceert, hou rekening mee dat ze straks helemaal in de war kunnen zijn.

dapje

Het gaat prima. Heb het rustig gedaan. Omdat het donker werd in de oude kooi wilden ze naar het licht. Ze zitten zich nu te wassen en te fluiten. Twitter is al aan het rondkijken en Binkie vliegt al een beetje.
De voerbakjes moet ik nog even afwachten. Ik heb twee van die doorzichtige bakjes gekocht omdat ze dat ook gewend waren in de andere kooi.
Heb ook die twee bakjes aan elkaar van ferplast gezien. Daar kan je ook een dak boven kopen. Ga even kijken wat ze doen.

dapje

Hier zie je de bakjes. Ik heb inmiddels in het midden ook een plastic open bakje gehangen.
Het water zit in een drinkfonteintje. Die hangt aan de kooi.