quarantaine?

Gestart door Audrey, oktober 01, 2013, 19:55:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

We willen graag een derde parkietje aanschaffen als maatje voor Toby aangezien Croky nogal asociaal is naar Toby toe (meer info vind je in mijn andere topics) maar vinden geen kweker, de meesten houden nu een winterstop. Tot het voorjaar willen we niet wachten om te vermijden dat Toby ook niet meer gewend is aan medeparkieten, en natuurlijk willen we hem vlug mogelijk een maatje geven.

De dierenwinkel heeft ook jonge parkietjes, maar ik sta er wat wantrouwig tegenover. Kans op ziektes is een stuk groter, en je weet niet waar al die diertjes vandaan komen. Is het verstandig om zo'n diertje een tijdje apart te houden? En hoe lang zou dat dan moeten zijn?

Samm

Ik zou echt voor een kweker gaan als ik jou was! Zijn er genoeg die ze binnen hebben, of parkieten in huis die een nestje gehad hebben..
Kan je echt niks vinden?
Ik weet wel 2 hele goeien, maar weet niet waar je weg komt, en of een verre rit voor jullie te doen is, en of je dit wilt.
Anders let me know!

DobbyFloppy

Hoi zoals je al aangeeft houden de meesten inderdaad een winterstop mede omdat het seizoen voor buiten parkieten is afgelopen. Dierenwinkel heb ik gelukkig tot nu toe goede ervaringen mee maar dit is inderdaad wel goed opletten en eigenlijk ook niet aan te raden.

Heb je er al aan gedacht te kijken bij het prikbord of daar een verzoek te plaatsen? Ook een alternatief en je nieuwe parkiet krijgt gelijk een 2e kans :D
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

Kweker geniet ook mijn voorkeur. Mocht iemand er eentje weten in West-Vlaanderen (België), laat het gerust weten, ik woon redelijk centraal in de provincie.

karin v h

Citaat van: Audrey op oktober 01, 2013, 19:55:46
We willen graag een derde parkietje aanschaffen als maatje voor Toby aangezien Croky nogal asociaal is naar Toby toe (meer info vind je in mijn andere topics) maar vinden geen kweker, de meesten houden nu een winterstop. Tot het voorjaar willen we niet wachten om te vermijden dat Toby ook niet meer gewend is aan medeparkieten, en natuurlijk willen we hem vlug mogelijk een maatje geven.

De dierenwinkel heeft ook jonge parkietjes, maar ik sta er wat wantrouwig tegenover. Kans op ziektes is een stuk groter, en je weet niet waar al die diertjes vandaan komen. Is het verstandig om zo'n diertje een tijdje apart te houden? En hoe lang zou dat dan moeten zijn?
Wat je kunt doen is tijdelijk het parkietje apart zetten dn de ontlasting opsturen naar Hedwig van der Horst vogelarts. Dan ben je ongeveer €8,00/9,00 kwijt voor een ontlastingsonderzoek! Dan heb met je een paar dagen de uitslag. Misschien heb je daar iets aan.

DobbyFloppy

Citaat van: karin v h op oktober 01, 2013, 21:54:10
Wat je kunt doen is tijdelijk het parkietje apart zetten dn de ontlasting opsturen naar Hedwig van der Horst vogelarts. Dan ben je ongeveer €8,00/9,00 kwijt voor een ontlastingsonderzoek! Dan heb met je een paar dagen de uitslag. Misschien heb je daar iets aan.

Besef wel dat je hier duurder mee uit bent en kijk voor jezelf of je dit besluit wel of niet wilt nemen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

Inmiddels een hobbykweker gevonden wiens werkwijze me heel erg aan staat.  Eind deze maand komt er nieuwe inwoner bij hier.  :D
Is het eigenlijk nodig om zo'n diertje een tijdje in quarantaine te plaatsen vooraleer hem/haar kennis te laten maken met Croky en Toby?
Toen Zazou en Toby er bij kwamen heb ik daar eigenlijk nooit bij stilgestaan.

Parkieten-Freak

Het is altijd verstandig maar mogelijk niet altijd haalbaar.
Vermoedelijk is de kans op parasieten etc. wel wat kleiner als je de vogel bij een hobbykweker koopt.
100% Garantie op een gezonde vogel krijg je echter nooit (ook niet na 6 weken quarantaine).