Opeens erg agressief en vreemd gedrag

Gestart door Kruimira, september 26, 2013, 16:49:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kruimira

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn twee parkieten, Pico en Bello. Het zijn allebei mannetjes van 2 en 1 jaar oud. Normaal gesproken zijn het dikke vrienden; zodra de kooi opengaat gaan ze bij elkaar op visite (ik heb ze allebei een aparte kooi gegeven) en ze vliegen altijd samen rond. Ze eten zelfs samen uit hetzelfde bakje; tegelijkertijd! Twee vleugels op een buik dus.

De laatste paar dagen is dit ineens veranderd. Ik zat te studeren op mijn werkkamer, toen ik ineens gekrijs hoorde. Toen ik ging kijken zag ik dat ze elkaar echt aan het aanvallen waren en dit steeds herhaalden. Wat helemaal opmerkelijk is is dat ze opeens ook veel meer interesse tonen in mij. We zijn altijd met z'n drieën, maar ze hebben wel de voorkeur aan elkaar. Wat ik ook niet erg vind. Maar de laatste tijd komen ze steeds naar mij toe en gaan ze met me zitten kroelen (zachtjes met hun snavel over mijn huid). Ik heb het gevoel dat ze ruzie aan het maken zijn om mij, omdat dit gedrag precies op dezelfde dag startte. Ik snap er alleen niks van, want ik geef ze allebei evenveel aandacht. Heeft iemand een idee waar dit gedrag vandaan komt en hoe ik ervoor kan zorgen dat ze weer goed met elkaar op kunnen schieten?

Groetjes, Mandy.

Samm

2 mannetjes? De gele parkiet op je profielfoto is volgens mij een pop.. Kan je een foto laten zien van beide parkieten? Kan best zijn dat je 2 poppen hebt, en dat ze dit daarom doen.

elisekuijpers

De gele is inderdaad een pop.
De blauwe lijkt mij ook een pop.

Loeky

Hoi,

Kun je misschien een duidelijke foto maken van de neusdoppen van je parkieten? Wij kunnen dan zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn
of een combinatie hiervan.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Samm

Ik denk dat de blauwe ook een pop is inderdaad, maar is onduidelijk.
Hebben een duidelijke foto nodig!

Sonja

Dat er een soort van "jaloezie" speelt kan ik me eigenlijk best wel een beetje voorstellen, ik zie dat hier namelijk ook als ik mijn beide parkietjes aandacht geef.
Ze krijgen, net als bij Mandy, evenveel aandacht.
Maar ondanks dat lijken ze het niet zo goed te kunnen verdragen als ik heel even met de 1 bezig ben en niet met de ander.

Ze uiten dat echter allebei anders:
Joepie (mannetje en heel zachtaardig) trekt zich terug en gaat een beetje verongelijkt zitten kijken op een afstandje.
Pucky (popje) daarentegen, richt haar "frustratie" om het zo maar even te noemen, op Joepie en doet dan echt gemeen tegen hem.

Samen zijn ze heel lief en leuk tegen elkaar.
Maar mijn aandacht willen ze niet delen.
Dat is eigenlijk altijd zo geweest, daarom geef ik ze nu apart ieder hun aandacht, dat gaat bij hen echt veel beter en is er geen strijd om de aandacht meer.

Waar ik overigens ook wel benieuwd naar ben, is de reden dat de parkietjes alletwee hun eigen huisje hebben gekregen, en niet samen in 1 (ruime) kooi zitten?

Groetjes
Sonja


EliseAvi

Volgens mij is die gele, zoals door de rest ook al gezegd en zover ik kan zien, een vrouwtje.
Ik had eerst ook alleen twee dames, en dat ging ongeveer anderhalf jaar goed, maar daarna begonnen ze elkaar echt de tent uit te vechten. Er zijn nu ondertussen 2 mannen bij en dat gaat veel beter. Het kan volgens mij erg goed het geval zijn dat het twee vrouwen zijn, ipv 2 mannen, en dan ze nu elkaar zat zijn.

Kruimira

#7
Bedankt voor de snelle reacties!

Jullie zijn erg oplettend ;-) De twee parkieten op mijn profielfoto zijn inderdaad allebei popjes. Helaas zijn ze allebei overleden een paar jaar geleden. Maar ik vond het zo'n mooie foto dat ik hem erop heb laten staan. Ik kan jullie verzekeren dat ik nu twee mannetjes heb.

Ik heb ze allebei een eigen kooi gegeven zodat ze altijd hun eigen plekje hebben. Ik heb ze overdag toch altijd los, en dan gaan ze met z'n tweeën in de speelboom. Ik heb ooit eens een popje en een man gehad, Kruimeltje (de gele parkiet op de foto) en Mickey, en Mickey scheen ernstig ziek te zijn. Kruimeltje zat hem altijd te bijten - het schijnt dat dit de natuur is? - dus heb ik een extra kooi voor hem gekocht. Ik heb eraan gedacht om een ruime kooi voor 2 te kopen, maar ik merk dat ze het af en toe ook wel prettig vinden om even alleen in hun eigen kooitje te zitten, gewoon met het deurtje open.

Jaloezie zou verder best eens kunnen kloppen. Het is alleen vreemd dat dit nu ineens gebeurt, na anderhalf jaar. Als ze op de speelboom zitten keuren ze mij nog geen blik waardig, zo druk zijn ze aan het spelen en klimmen. Maar nu vliegen ze steeds naar mij toe om me te kroelen en te voeren. Ik dacht eerst het zijn "lente kriebels", maarja... in de herfst?

Ik heb alleen vechtgedrag meegemaakt met wat ik hiervoor al beschreef, met Mickey en Kruimeltje. Natuurlijk kunnen grasjes ook wel eens wat onenigheid hebben, maar dit is gewoon regelrecht aanvallen...

Nogmaals bedankt voor alle (zeer opmerkzame) reacties! :)