gijs blijft wegvliegen

Gestart door gijs, juni 13, 2013, 09:35:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gijs

hallo allemaal

ik ben nieuw hier op het forum, heb me veel ingelezen maar toch een vraag.
we hebben zaterdag een parkietje gekocht, gijs.

helemaal leuk, heel leuk beestje en al "handtam" ..dus niet bang voor handen in de kooi
eet uit mijn hand, alleen..zodra hij de kans ziet piept hij tussen mijn hand door de kooi uit en gaat vliegen.

niks mis mee natuurlijk, we hebben een lange stok opgehangen met speeltjes,dat vindt hij helemaal geweldig.
alleen..gijs wil geen trosgierst..hij eet alleen z,n zaadjes uit mijn hand maar trosgierst moet hij niets van hebben.

en als hij dus lekker gefladderd heeft maar na een paar uur toch echt de kooi in moet omdat ik de kids moet halen van school..(is dus van smorgens 9 tot smiddags 14.00 dat hij vrij rondvliegt)
dan krijg ik hem met geen mogelijkheid in de kooi.

hij gaat op mijn vinger maar vliegt er net zo hard weer van af...waardoor ik dus genoodzaakt ben om hem te pakken
en dan dus (denk ik) het vertrouwen opbouwen weer van voor af aan begint.

nou snap ik dat een parkiet niet in 5 dagen tam is...alleen hoe krijg ik hem nou zover om dus zonder trosgierst tam te maken en z,n kooitje weer in te gaan??
want hij gaat echt niet!!!!ook niet s,avonds  :(

alvast bedankt voor de tips

Sara

Heb je al iets anders geprobeerd dan trosgierst? Groeten, fruit, wortelloof ...?
Heb je al geprobeerd om de kooi voor Gijs te houden en te kijken of hij daar dan in stapt? Trosgierst is geen noodzaak voor het tam maken, als hij zaadjes eet uit je hand is dat al een mooie zaak. Je kan ook zijn favoriete speelgoed in de kooi leggen, of het speeltje waar hij mee aan het spelen is buiten de kooi, als hij er in moet.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

*wendy*

De focus ligt voor hem nu heel erg op ontsnappen, als ik dat zo hoor. Begrijp ik het goed als Gijs er dus eigenlijk alleen maar uit is als hij 'ontsnapt'? Of laat je hem er ook wel eens bewust uit, dus deurtje van de kooi open zetten en weglopen? Hij is nu heel erg bezig met: ik mag er niet uit. En als hij er dus uit is, zal hij met geen mogelijkheid er weer in gaan, want dan mag hij er niet meer uit. Geef hem dus ook de mogelijkheid om uit de kooi te gaan, zonder dat hij hiervoor hoeft te ontsnappen. Hij zal toch z'n energie kwijt moeten. Dat tam maken komt wel, en gaat buiten de kooi vaak zelfs makkelijker (omdat ze dan niet bezig zijn met het willen ontsnappen).

Krijgt Gijs van jou eten buiten de kooi? Dus als hij tussen 9 en 14 aan het vliegen is, laat je hem dan bij je zitten om uit je hand zaadjes te eten? Hij heeft dan dus geen reden om terug de kooi in te gaan. Normaliter wel, want daar is het eten. Dus als ze honger krijgen, moeten ze daarnaar terug. De eerste paar keer is het dan ook beter om hem geen eten aan te bieden buiten de kooi, dan gaat hij de kooi meestal weer in als hij honger krijgt.

Heb je de trosgierst al eens in een sliert gewoon in de kooi gehangen? Laat het daar maar eens hangen, totdat hij ontdekt heeft hoe lekker het is. Dan haal je het er weer uit en gebruik je het alleen nog maar om hem bij je te krijgen, als lokmiddel. Er zijn wel parkietjes die het écht niet lekker vinden, misschien is Gijs er ook wel zo eentje. Dat is overigens helemaal niet erg, want trosgierst is een lekkernij, en verder geen belangrijke aanvulling op de voeding. Hij kan dus prima zonder. En als hij wel zaadjes (of misschien iets van groente/fruit/kruiden) erg lekker vindt, dan kan je dit gebruiken bij het tam maken. Trosgierst is geen vereiste om tam te maken; om tam te maken is vertrouwen en geduld nodig, en wat lekkers om hem te lokken en dit vertrouwen te winnen, ongeacht wat dit lekkers precies is (als hij het maar onweerstaanbaar vindt).

Gaat hij op deze manier toch nog niet de kooi in: probeer hem eens op te laten stappen op een stokje. Probeer eens zijn voerbakje om te schudden (zodat hij het ziet en hoort)r. Hou de kooi eens met het open deurtje voor zijn neus. En zorg dat je op tijd begint om hem de kooi in te krijgen. Als hij er om 14:00u in moet zitten, begin dan om 12:00u al om hem in de kooi te krijgen, zonder dwang en zonder stress (dus ook niet bij jou). Leg z'n favoriete speeltje eens in de kooi, wel zo dat hij ziet dat je dit doet.

Succes. Ik hoop dat het werkt.

gijs

Hoi
Superbedankt voor deze info..hier kan ik wel wat mee..gijs was dus inderdaad bezig met alleen maar ontsnappen..zodra ik mijn arm in de kooi deed probeerde hij als een soort houdini zich via de kleinste gaatjes eruit te wurmen..en dus lag inderdaad alle nadruk op ontsnappen..voeren uit de hand gebeurt wel alleen in de kooi maar zal inderdaad een trosgierst in de kooi hangen..appel heb ik ook al aangeboden,zonder succes maar dat zal een kwestie van wennen zijn....ik ga het proberen met jullie tips..voor alle duidelijkheid..gijs mag ook s,avonds uit de kooi maar als ik de kids ga halen moet hij echt in de kooi want er loopt nog een oude hond rondt en ik wil niet het risico lopen dat ze een lekker parkietje hebt opgegeten..nogmaals..bedankt voor de info ;-)

*wendy*

Ik kan ook alleen maar bevestigen dat je parkietje in de kooi moet, als jij weg bent ;-) Dat is veel veiliger!

Succes met de tips. Enne, krijgt Gijs binnenkort ook nog een vriendje? Het zijn immers groepsdiertjes  8)

gijs

Jeahhhh gelijk de kooi opengezet..hij vloog er zelf uit en vandaag hoefde ik de deur niet uit dus nu net na 3 uur op zijn tak hoog in de lucht en vrijheid kwam hij naar zijn kooi..hij snapte alleen niet waar het deurtje zat dus ik met mijn vinger naar hem toe maar merkte dat hij weg wilde dus een stok gepakt en hup hij ging erop en kon hem zo zijn kooi in zetten...mijn dank is groot :) enne ja we willen over een maand of 2 bij dezelfde kweker weer een parkietje halen..dit was de laatste dus we moeten even geduld hebben..mijn ervaringen met parkietjes uitnde winkel zijn  niet zo goed..lees na een week al dood :-( vandaar dat we nu ook een half uur gereden hebben om dat beestje te halen plus de zekerheid dat het een jonkie betrof

Vorig jaar een valkje gehad..ze zeiden dat hij 3 maanden was maar hij bleek al 1,5 te zijn..kaalgeplukt door medevogels..helemaal opgekalefaterd maar hier bleef hij gestresst..dus die heb ik naar een valkenkenner gebracht met voliere en daar bloeit hij helemaal op...maar dat nooit meer hoor..zo zielig..voor de vogel maar ook voor mij :-( ..groetjes van een blije gijs :-)

*wendy*


Eefje

#7
Hallo Allemaal!
Ik heb hetzelfde bovenstaande probleem met mijn Engelse grasjes van 6 en 7 weken oud. De eerste week kwamen ze op mijn hand in de kooi zonder trosgierst. ik laat ze overdag en 's avonds veel uit de kooi en zitten ze voor het raam op een rieten krans die aan het plafond hangt. Ik heb er nu nog decoratie materiaal onder hangen maar wil er straks wat meer speeltjes aan hangen voor de grasjes. Ook gingen ze de eerste week rustig op mijn vinger of hand zitten en kon ik ze zonder problemen in de kooi zetten. Nu wil de oudste alleen maar ontsnappen als ik mijn hand in de kooi doe. Als ik langs de kooi loop dan zit hij al op het deurtje dus open doen en weglopen en hem er rustig zelf uit laten komen is geen optie. Trosgierst doen ze niks mee en ik heb tot nu toe fruit en groente geprobeerd, maar dit lijken ze ook niks te vinden. De kooi is te groot om ze voor te houden als ze weer terug moeten naar 'huis'. Gisteren hebben ze van half 2 tot 's avonds voor het raam gezeten en ze zijn niet 1 keer naar de kooi terug gevlogen omdat ze bijvoorbeeld honger krijgen.
Wat zou ik nog meer kunnen doen om ze zonder stress de kooi weer in te krijgen?
Groetjes van Eva

@Eva: graag even een eigen topic aanmaken want het is niet de bedoeling dat je dit topic van Gijs (topicstarter) "overneemt".
Bedankt voorde moeite!
Groetjes, PF  :)

elisekuijpers

Dat zelfde probleem heb ik ook,maar mijn parkieten ontsnappen alleen als mijn broertje de stokjes weghaalt.
Dagobert wil buiten de kooi niet op de hand van mijn moeder stappen,ook al ligt er trosgierst op en is ze de tamste,wil ze
niet.
Mijn moeder kan het beter vaker proberen,want ze heeft het nog maar 1 keer geprobeerd.