Vragen over ruzie, jeuk en uit de kooi laten

Gestart door LindaMouw, september 25, 2013, 20:39:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

LindaMouw

Oh dat wist ik niet, fijn, dat scheelt dan weer  :) dat stelt me echt gerust want op de dop is echt niets te zien, heb wel een half uur bij de kooi gezeten om er naar te kijken....Fijn dat je me laat weten wat je vogelarts er van zegt  :)

Kleintjes

Ik zie niets vreemds aan je parkietjes.
Uit de kooi komen kan weken duren, sommige parkietjes willen er gewoon niet uit. Echt waar, die zijn er ook :) Ze komen vanzelf, of ze komen niet ;)

Let er wel op dat geen chat wordt? Hebben we 'n handige chat room voor ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

LindaMouw

Fijn dat je niets ongewoons aan mijn parkietjes ziet Kleintjes, ze doen het verder ook super, alleen is de kooi duidelijk hun veilige lekje want ook nu staat het deurtje open, maar ze zijn vrolijk aan het spelen.....ik wist trouwens niet dat er ook parkietjes zijn  die er nooit uit willen....Nou ja ik geef ze zo vaak mogelijk de kans  en dan zie ik vanzelf of ze er ooit uit gaan.
Ze zijn nog wel steeds druk aan het kibbelen en ruzie aan het maken, vrijdag en zaterdag ging aardig goed, maar gisteren was het echt tot vlak voordat ze gingen slapen gekibbel en gekijf.....hoe lang kan het duren voor dat dat een beetje minder is?

Samm

Er nooit uit willen is denk ik geen sprake van :) ze komen vanzelf!
Kan een hele tijd duren hoor, als je 2 koppige vogels hebt die allebei niet toe willen geven, dan is er altijd wel iets van strijd!
Bij mijn 4 is er eigenlijk maar 1 die zoiets heeft van prima jij wint, ik eet later wel uit dat bakje, of ik ga naar een ander bakje, de andere 3 willen allemaal de leiding en proberen elkaar dan ook dagelijks uit!

Sonja

Hallo Linda,

Zoals al geschreven is, zal de tijd het leren. ;)
Wat je -eventueel- kunt proberen is om iets wat ze heel lekker vinden, bijv. trosgierst, bij het deurtje te bevestigen.

Verder zou ik het gewoon aan je parkietjes overlaten, geef ze maar wat tijd.

Je vraag over het kibbelen:
Helemaal verdwijnen zal dat waarschijnlijk niet, het hoort er een beetje bij en het zal de ene keer wat minder zijn dan de andere keer.

Groetjes
Sonja

LindaMouw

Hallo Sonja,

Ik geef ze de tijd maar dacht dat als het deurtje open zou gaan, ze gelijk zouden gaan vliegen, dit zijn mijn eerste parkietjes en al heb ik hier heel veel gelezen, de dierenarts de oren van het hoofd gevraagd, sommige dingen leer je pas als het zover is, blijkt nu maar weer.
Denk trouwens dat als ik trosgierst bij het deurtje hang, ze niet verder komen dan de trosgierst :-)

Ben blij te lezen dat het kibbelen er een beetje bij hoort. Gisteren zakte de moed me in de schoenen, maar vandaag zijn ze weer veel liever naar elkaar toe. Ik zal er wel aan wennen denk ik...

Groetjes,
Linda

LindaMouw

Je hebt gelijk Samm, ooit gaan ze eruit. Pino heeft al een wandeling aan de buitenkant van zijn kooi gemaakt. Al raakte Elmo een beetje in paniek en kon Pino even de weg niet terug vinden en dus knuffelden ze maar door de tralies :-).
Ik zal ze zo vaak als kan de tijd geven om er op uit te gaan, dan zie ik wel wat er allemaal gaat gebeuren.

Fijn dat je liet weten dat er bij jou ook zijn die dagelijks kibbelen,na gisteren was de moed me echt in de schoenen gezakt. Gelukkig is het vandaag toch weer anders. Maar dat ze koppig zijn, dat is me inmiddels wel duidelijk :)

Samm

Ik zal je een tip geven waar ik heel veel aan gehad heb..

Ze hebben het verstand van een 4 jarig kind, dus je kan ze vaak ook vergelijken met kinderen.
1. Ene moment spelen ze met elkaar, en dan kibbelen ze, omdat ze hetzelfde speelgoed, voerbakje willen.
2. Als de moe zijn, zijn ze chagareinig, vooral op elkaar, ze hebben veel slaap nodig, ook net zoals bij kinderen.
3. Eten gaat ook hetzelfde, alleen het lekkere, tenzij jij je poot stijf houd, en ze de minder lekkere ook moeten eten.
4. Negatieve aandacht is ook aandacht, hoe harder ze iets niet mogen, hoe leuker het is!
5. Als een kind voor het eerst naar buiten mag, gaat dat vaak ook niet zonder slag of stoot, of ze vinden het te eng, of ze gaan even snel spieken, en snel weer naar binnen.

Hoop dat je hier iets aan hebt

LindaMouw

Bedankt voor je tips Samm daar heb ik echt veel aan.
Vandaag gingen al die tips voor ze op :) en dat zal nog wel vaker gebeuren denk ik, maar het ging een stuk beter dan gisteren.

Kleintjes

Citaat van: Samm op september 30, 2013, 13:37:22
Er nooit uit willen is denk ik geen sprake van :) ze komen vanzelf!
Vertel je dat even aan de 4 die er hier niet uit willen?  :P

Ook hier wordt gekibbeld, dan weer geknuffeld, dan weer gekibbeld en gestoeid.
Zolang er geen bloed vloeit, niks om je zorgen over te maken.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Samm

Haha je kooi is gewoon te leuk waarschijnlijk :p

Had ze 2 aan 2 in een kooi, sinds 2 dagen in 1 kooi, nu willen die van mij er ook niet meer uit.. Ze vinden het zo leuk blijkbaar..

LindaMouw

De parkietjes van Kleintjes zijn duidelijk een voorbeeld dat niet alle parkietjes eruit gaan. Grappig, ik dacht echt dat ze allemaal willen vliegen, maar een kooi schijnt dan toch echt hun huisje te zijn :). Wel fijn te lezen dat het met uw parkietjes net zo gaat als met die van mij, klieren, knuffelen, kibbelen, knuffelen en dan weer samen spelen....bloed heeft er nog niet gevloeid, ik moet er ook net aan denken, dan had ik gelijk alarm geslagen denk ik.....ik merk wel dat ze veel kunnen hebben.

Ik moest even lachen toen ik je reactie las Samm, mijn vriendin zei vanochtend, toen ik haar vertelde over mijn pogingen ze uit de kooi te krijgen, dat ze het gewoon te leuk hebben in hun kooi....:)
Oh en bij jou willen ze er ook niet meer uit Samm, ze vinden het te leuk om bij elkaar te zijn denk ik ;). Hoe ga je dat oplossen?

Samm

Eerder gingen ze gelijk uit de kooi om bij elkaar te zijn, gingen ze op 1 van de 2 kooien zitten.

Ik ga dit niet oplossen, klinkt heel raar om dit zo te zeggen, maar ze hebben hun eigen leven, hun zijn een soort van gezin, in een huis haha.. dus ze doen maar lekker waar ze zin in hebben! ik vind het prima, zolang hun maar gelukkig zijn ;)

DobbyFloppy

#33
En als er iets gemeld moet worden, dan kun je dat met de daarvoor bestemde knop / link doen. Bij voorbaat dank.
Chatten in de Chat room, aangezien die daarvoor is bestemd.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

Citaat van: Samm op oktober 01, 2013, 18:10:35
Ik ga dit niet oplossen, klinkt heel raar om dit zo te zeggen, maar ze hebben hun eigen leven, hun zijn een soort van gezin, in een huis haha.. dus ze doen maar lekker waar ze zin in hebben! ik vind het prima, zolang hun maar gelukkig zijn ;)
Klinkt mij als 'n goed plan. Als ze willen komen ze toch wel naar buiten - en anders niet ;)
Zolang ze tevreden zijn is er geen reden tot bezorgdheid, ze uit de kooi dwingen zou toch averechts werken en hun juist bang maken voor hun veilige thuis.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

LindaMouw

Ben het helemaal met je eens Samm, dat ze hun eigen leven hebben in een huis. Ik was ook niet van plan om ze te dwingen er uit te komen, ik zie de kooi als hun huis en net zoals  ik niet gedwongen wil worden, doe ik dat ook met mijn vogeltjes niet.

Langzaam maar zeker worden ze weer wat rustiger, en kibbelen ze minder en spelen meer, ze spelen ook weer alleen zonder dat de ander jaloers het speeltje afpakt. Dat wil niet zeggen dat ze geen ruzie meer maken en al die dingen meer, maar het is toch anders.....
Nu ik weet dat dit erbij hoort ben ik gerustgesteld en heb ik er weer vertrouwen in. Ik ga stug door met het proberen ze tam te maken en blijf de kooi open doen zodat ze kunnen vliegen als ze willen.
Bedankt voor jullie hulp en advies, ik heb hier veel aan gehad.

DobbyFloppy

Als ze handtam zijn kun je wel kijken of ze interesse hebben om eruit te komen. Laat ze gewoon opstappen en kijk of zich op deze manier naar buiten willen komen. Willen ze niet tja dan niet en anders leren ze weer iets anders als in de kooi. Vooral ook niks overhaasten
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

LindaMouw

Als ik ze eerder handtam heb, dan dat ze vliegen, is het inderdaad een heel goed plan om op die manier proberen ze te laten vliegen, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ze vermaken zich erg goed in de kooi, doen iedere keer wee andere dingen met de speeltjes die er hangen. Zelfs een leeg bakje (waar ik groente en fruit in doe) is een geliefd speel object. Misschien dat ze daarom nog geen interesse hebben om naar buiten te gaan?
Ik zal niets overhaasten. Weet inmiddels door het lezen op het forum, dat dat vaak averechts werkt.