Vragen over ruzie, jeuk en uit de kooi laten

Gestart door LindaMouw, september 25, 2013, 20:39:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

LindaMouw

Hallo, mijn naam is Linda en ik ben nieuw hier, na veel gelezen te hebben, heb ik me aangemeld.

Vier weken geleden kreeg ik mijn eerste parkietje, Pino, hij was toen tussen de 8-10'weken. Het ging best goed met hem,maar ik had het idee dat hij toch wel wat alleen was. Door ziekte ben ik bijna altijd thuis (bed in de kamer en ik kijk op de kooi) en ik gaf hem best veel aandacht, maar als ik bijv even in de badkamer was dan schreeuwde hij echt en hield op als hij mij weer zag.
Nadat ik hier heel veel las dat je beter twee parkietjes kunt hebben, heb ik, na veel commentaar van mensen om me heen, dat ik Pino dan niet meer tam krijg en niet meer kan leren praten etc. Heb ik toch mijn hart gevolgd en er een parkietje bijgenomen. Elmo
Ik wilde vanaf het begin twee parkietjes maar omdat iedereen zei dat het beter was alleen ivm met herrie maken en de drukte en het tam maken nam ik er 1 waar ik al snel spijt van kreeg en dus kocht ik er nog 1. Ze komen van verschillende fokkers vandaan.

Vanaf het begin waren ze vriendjes en aan Pino merkte ik dat hij dit echt nodig had het schreeuwen als ik niet in beeld ben, is ook over en hij kletst veel meer en reageert als ik hem roep antwoord op zijn manier op zijn naam etc.
Inmiddels heb ik Pino 4 weken en Elmo bijna twee. Maar nu vertoont Pino hetzelfde gedrag als ik hier lees....hij wil duidelijk de baas spelen en vandaag ging het er best hard aan toe. Ik schrok er best wel van. Maar op een gegeven moment zaten ze weer samen te eten, eerst van de andijvie en later ieder uit hun eigen bakje voer, inmiddels is het avond en zitten ze dicht tegen elkaar aan te babbelen.
Ik begrijp dat dit normaal gedrag is, maar hoe lang duurt het? Helpt het als ik de speeltjes op een andere plek hang? Het hangt zoals het hing toen ik Pino kreeg.

Ook lees ik dat je ze moet laten vliegen, maar ze zijn totaal nog niet tam, ze zijn inmiddels duidelijk minder bang als ik mijn hand in de kooi houd, maar dat is het dan ook wel.
Ik heb ze namelijk moeten vangen omdat ze jeuk hadden en ik ben met ze naar de dierenarts gegaan, die echter niets kon vinden, ze zagen er perfect en goed uit zei ze,maar vanaf die tijd is het tam maken even wat lastiger, maar dat komt wel goed.
Als ik ze beter kan laten vliegen, hoe krijg ik ze dan weer in de kooi?  Op welk tijdstip kan ik ze het beste laten vliegen?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want ik geniet heel erg van ze, op moeilijke momenten en dagen met veel pijn, is het heerlijk om naar ze te kijken en helpen ze me door zware uurtjes heen met hun gespeel en ondeugend zijn. Sorry voor mijn lange verhaal.

Lieve groetjes van ons drietjes
Linda, Pino en Elmo

Heb een nieuw topic voor je gemaakt, want het is niet de bedoeling het topic van iemand anders over te nemen met jouw vragen. Gr. Sara

Samm

Hoi linda welkom!

Zou je een foto kunnen plaatsen? Van de neusdoppen? Want het is normaal
Dat ze elkaar laten zien wie de baas is, maar als jij er van schrikt zou het wel iets harder gaan dan normaal het geval is denk ik.
En dit zou kunnen duiden op 2 poppen.

Mochten het geen 2 poppen zijn, dan even de kooi helemaal omgooien, de gehele indichting.
Dan is het voor hun allebei nieuw, en voelt dus niet 1 van de 2 zich de baas, omdat ze allebei moeten wennen aan de inrichting.

Ze moeten inderdaad hun energie kwijt en buiten de kooi vliegen, het liefst 3 uur of langer.
Ze zullen terug gaan in de kooi als ze honger hebben.
Zo snel mogelijk proberen ze handtam te krijgen, zodat je ze zelf in de kooi kunt doen.
Als je er veel tijd in steekt kan je ze met 2 weken handtam hebben, mits het vogeltjes zijn met een moeilijk/bang karakter.

LindaMouw

#2
Sorry dat ik het niet helemaal goed deed Sara, ik weet nog niet goed hoe alles werkt, dank je wel door het openen van dit topic.

Hallo Sam,
Dank je wel voor je antwoord. Ik zal morgen een duidelijke foto maken, ze hebben beiden een paarse neusdop , dus het zijn, volgens mijn mannetjes. Ik wist dat ik ervoor moest zorgen dat ik geen popjes moest nemen en de fokkers zeiden beide dat jet mannetjes zijn....

De tijd dat ze los kunnen vliegen kan lang want ik ben toch in huis, als ik morgen terug kom van het ziekenhuis dan laat ik ze wel los en ga ik ondertussen de kooi veranderen, heb net al bedacht hoe ik dat het beste kan doen.
Dat ik schrik is niet zo gek want ik had dit niet verwacht, nu ik er meer over lees besef dat ik niet uitzonderlijk is wat ze doen,maar het zou fijn zijn als dat over. Vanavond waren ze weer heerlijk aan het knuffelen en zochten ze elkaar de hele tijd op, dus ze vinden elkaar echt wel lief ;-)

Ik zal er in ieder geval zoveel mogelijk tijd insteken om ze tam te maken, ik ga morgen het tempo ophogen.. Het is fijn te weten dat ze weer terug de kooi gaan als ze honger hebben anders krijg ik ze nooit meer te pakken denk ik.
Moeten de gordijnen open of dicht?  Ik maak morgen even een foto en hoop die geplaatst te krijgen. Mijn computer word gemaakt en ik heb alleen mijn Ipad, maar ik doe mijn best. Het voelt allemaal een stuk beter nu ik weet dat het normaal gedrag is en hoe ik verder kan met ze, want ze zijn zo leuk.

Linda, Pino en Elmo

Is helemaal geen probleem hoor, dat zijn beginnersfoutjes.  :) Welkom op het forum in ieder geval! Gr. Sara

Samm

Parkieten vliegen naar het licht toe, ze snappen niet dat het een raam is, dus ze zullen er wel tegen aan vliegen, dan is aan jou de keus wat je hiermee wil.
Het kan zijn dat ze na 1x weten wat het is, en het niet weet doen, maar ze hebben kleine nekjes dus die breken gemakkelijk.
Ik heb luxaflex, dus ik heb dat probleem niet, dus zou ook niet weten wat ik zelf gedaan had.

Bijna geen 1 fokker weet het geslacht goed te raden, ze weten dat mensen graag 2 mannen of man en pop willen, dus zullen ze je altijd bij de neus nemen, om hun vogeltjes maar te verkopen.
Er zijn veel mensen hier die dachten 2 mannen te hebben gekocht, maar bleken achteraf toch poppen te zijn, dus vandaar dat een foto plaatsen altijd handig is.

Wel super dat ze veel aandacht krijgen bij jou, en lekker veel los kunnen vliegen, ook al is het heel
Dubbel omdat je ziek bent.
Met z'n 2en zijn ze trouwens beter tam te maken, omdat ze met z'n 2en veeeel meer lef hebben.
Dus dat ze niet tam te krijgen zijn, en je ze niet kan leren praten, moet je niet geloven hoor.
Er zijn niet zoveel parkieten die kunnen praten hoor, ze moeten er echt de
Aanleg voor hebben, en het kunnen ontwikkelen.
Ook hier geld de regel, ze leren van elkaar, dus gaat automatisch ook weer makkelijker :)

DobbyFloppy

Het onderling kibbelen is een vorm van rangorde bepaling, ik raad je daarom aan je daar niet mee te bemoeien. Als je dit wel doet verstoor je namelijk het proces en moet de rangorde bepaling weer opnieuw plaatsvinden. Ik heb zelf rolgordijnen maar die van mij zijn zo slim hier niet langs te komen. Echter had ik eerst ook nog gewone gordijnen waar hun in gingen zitten met het gevolg op vieze gordijnen. Geen aanrader dus. In het begin had ik lamellen. De lamellen waren alleen uitgeschoven en dus niet dichtgedraaid. Als je dergelijke vliegbotsingen tegen het raam wilt voorkomen kun je ook raamfolie ervoor plakken. Een rolletje kun je bij de bouwmarkt wel vinden voor ongeveer 5 euro.

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

LindaMouw

Hierbij de foto's van mijn vriendjes. De blauwe is Pino en de groene is Elmo. Als de foto's niet duidelijk genoeg zijn, kan ik zo weer nieuwe maken. Ze zijn iets minder scherp als met een camera, maar ik denk wel,duidelijk genoeg.

Ik heb gordijnen en zal deze dicht doen met de eerste vliegles en zal voor lekker veel  licht zorgen. Als ze er dan wat vaker uit zijn zal ik ze langzaam aan het glas laten wennen. Onder heb ik al wel plakfolie zitten. Boven niet maar dan zie ik zelf ook niet veel meer dus ik zie wel. Voor nu de gordijnen dicht en dan eerst maar vieze gordijnen ;-)

Nu ik weet dat ze echt de rangorde aan het bepalen zijn en het normaal gedrag is, voelt het al anders dan gisteren, ik heb me er nog niet mee bemoeid en dat zal ik ook niet doen hoor. Vandaag zijn ze weer erg lief en knuffelig, maar de dag is nog lang....hihi ik heb het nog niet getypt of het gekibbel begint weer....;-)

Vind het zelf ook fijn dat ik ze veel aandacht kan geven, anders had ik ze ook niet genomen. Het is wel grappig want soms zit ik bij ze te kletsen en dan vallen de oogjes gewoon dicht en ik zie Pino dan op 1 pootje zitten en dan babbelt hij op zijn manier een beetje terug...zo schattig....Elmo is nog wat afwachtender maar ook die valt in slaap als ik lang tegen ze klets. Omdat ik tussen de middag echt even moet rusten, gaan de gordijnen dicht. Ik zeg dan dat we even gaan slapen en ze kruipen gelijk bij elkaar als ik het gordijn eerst een klein stukje dicht doe. Ik wacht met helemaal dicht doen, tot ze bij elkaar zitten, in het donker vliegen is niet hun sterktste kant heb ik gemerkt.

Als ik me straks goed genoeg voel mogen ze vliegen , anders moeten ze een dagje wachten. De kooi ga ik straks al wel veranderen en ik heb al een paar keer met  hand in de kooi gezeten, gewoon alleen tegen ze gekletst en verder niet.....daar ga ik vandaag mee door en ik ga ook trosgierst daarbij gebruiken, daar zijn ze dol op...

Bedankt voor jullie advies en hulp, dat is erg fijn.

LindaMouw

Oeps, zie ineens dat het twee dezelfde foto's zijn.....hier nog een andere

DobbyFloppy

Het zijn inderdaad 2 mannen dus het gekibbel is rangorde bepaling,
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

LindaMouw

Dank je wel DobbyFloppy, ik dacht het zelf ook door alles wat ik hier gelezen had, maar ben blij dat het nu zeker is. Ik vertrouw er maar op dat het goed gaat komen.
Het is vandaag opvallend dat Elmo, die iets later kwam dan Pino, behoorlijk in verweer is, het is in ieder geval duidelijk anders dan gisteren en vandaag 'kletsen' ze ook meer. Ook eten ze weer samen, eerst ieder apart en daarna altijd nog even samen uit één bakje. :-)

Samm

Ja dat ken ik, heb er 4, altijd samen eten, en het liefst uit 1 bakje (wat natuurlijk niet kan).
Het kibbelen gaat nooit over hoor, rangbepaling wel!
Ze hebben altijd wel eens een onenigheidje, of dat 1 van de 2 chagareinig is, net zoals bij mensen :).

LindaMouw

Ik zie het al voor me 4 parkietjes, uit één bakje  :).
Vandaag gaat het weer iets beter tussen mijn tweetal. Pino wil de baas blijven spelen, maar Elmo wijst Pino regelmaat op zijn plek en kan Pino niets beginnen, zo leuk om te zien want dat is Pino niet gewend. Ik heb er nu weer vertrouwen in, want ze knuffelden veel meer en maken iets minder ruzie, al is het echt nog niet over. Inmiddels kan ik ook mijn hand in de kooi doen zonder dat ze in paniek raken en als ik tegen ze blijf kletsen dan vallen hun oogjes dicht terwijl mijn hand inmiddels hoger op een stokje ligt. ;)
Morgenochtend mogen ze vliegen, ik zie wel hoe het gaat, vind het spannend, maar kijk er ook naar uit.

Samm

Haha kan best zijn dat ze niet gaan vliegen, heeft bij mij 2 dagen geduurd..
Gewoon kooitje open zetten en afwachten :)

LindaMouw

Nou het was maar goed dat ik dat laatste las Samm, want ze gingen helemaal niet vliegen  ;D.
Het deurtje heb ik om 10.00 open gezet en Pino heeft 1 x naar buiten gekeken door het deurtje en dat was het wel. Ze deden niets, ja, waren druk in de kooi met van alles en nog wat, maar dat was het dan ook wel. Morgen maar weer proberen, hopelijk gaan ze dan wel vliegen

Samm

Haha, ze gaan pas als ze er klaar voor zijn, het is ineens een grote enge wereld buiten hun huisje haha.

LindaMouw

Dat blijkt want ook vandaag,wilden ze weer niet, nu ging er niet één bij het deurtje kijken....gekke beesten :)
ik zag net wat bj. Pino zijn neusdop en daar schrok ik van.....helaas kan ik geen duidelijker foto maken, maar is dit mijt of iets? Hij heeft nu twee en halve week geleden een pipetje in nek gehad vanwege de jeuk. Omdat ik het toch niet vertrouwde Ben ik 2 weken gelden met ze naar de dierenarts geweest voor de jeuk. Er was geen plekje te vinden, alles zag er mooi uit en ook hun velletje was helemaal heel en er miste geen veertjes niets. Ze heeft ze echt van top tot teen nagekeken en zelfs nog met Utrecht gebeld om te overleggen. Maar nu zie ik een heel klein Bruin plekje boven Pino zijn neusdop. Ik heb een foto gemaakt, maar dat lukt niet echt goed met de Ipad, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.....

LindaMouw


LindaMouw

Heb net zijn pootjes goed bekeken en die zijn helemaal schoon, bij Elmo is helemaal niets te zien, die is schoon.
Ze hebben gisteren andijvie gehad en Pino eet dat op door een stukje mee te nemen naar een stokje en gaat het daar op pletten en dan opeten en waar het lag gaat hij uitgebreid met zijn koppie in wrijven ( een boom stokje geen glad stokje) ....verder doet hij dat nergens mee, alleen met andijvie. Kan het ook daar van zijn?  Oh ik heb echt kippenvel ervan, ben zo bang dat hij behandeld moet worden en dan verplicht gepakt moet worden, dan ben ik alles wat ik net heb opgebouwd om tam te maken weer kwijt....nou ja alles voor een gezond diertje

Samm

Och dit is zo toevallig! Ik heb die van mij 2 weken geleden druppels in de nek gedaan, omdat ze wormpjes hadden, en dit is ook tegen mijt.
Maar ze hebben sinds vandaag ook bruine vlekjes in de dop, 3 van de 4.
Dus ik ga morgen even de vogelarts bellen, het kan ook vitamine te kort zijn,
Maar aangezien hij groente eet, lijkt me dit niet het geval.
Kan op de foto's inderdaad niks zien wat bruin is.

LindaMouw

Dat is echt toevallig, ik verbaasde mij ook want Pino is juist degene die de druppels in zijn nek heeft gehad. Ik kijk het even aan en anders bel ik de dierenarts wel. Het zit ook niet op zijn dop maar er boven lijkt wel. Denk ook niet dat die van mij vitamine tekort hebben, ze zitten zich net weer tegoed aan het doen aan een bakje wortel loof en andijvie  :). Ik heb wel vitamine druppels in huis dus kan dat altijd nog geven.
Wil je me laten weten wat de vogelarts gezegd heeft? Dan kan ik eventueel ook actie ondernemen. Zal morgen nog eens een foto maken. Succes met je parkietjes.

Samm

Dat de haartjes erboven bruin worden is normaal hoor, dat hebben sommigen :)
Ik zal morgen gelijk even laten weten wat m'n vogelarts ervan zegt! :)