Broedblokken en babyvoeding

Gestart door suusvdw, september 20, 2013, 14:28:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

suusvdw

Wij hebben 4 broedblokken opgehangen 2 binnenverblijf en 2 buiten verblijf.
Moet je nog letten op, waar ze hangen, hoogte, dicht bij de zitstokken? Etc

Ook hier heb ik een vraag over:
Bestaat er babyvoeding voor parkieten, mocht de moeder de pas geborene niet voeden?
Wil op alles voorbereid zijn en ook dit kan helaas gebeuren!  ;)

Topics samengevoegd. Gr Wouter

Samm

Heb je ze nu nog opgehangen? Zou ik pas in de lente doen, veelste koud voor jongen!

Wouter

Als je wilt gaan kweken met je grasparkieten moet je je van tevoren goed voorbereiden en inlezen. Als je dat had gedaan weet je dat dit niet de tijd van het jaar is om broedblokken op te hangen, zeker niet buiten. Het maakt niet heel veel uit waar je de broedblokken ophangt. Parkieten voelen zich het fijnst op zo hoog en beschut mogelijke plekjes.

Over het niet voeren van de moeder: Ja, er bestaat zoiets als babyvoeding. Dit heet bij parkieten handopfok. Begin hier alleen aan bij medische noodzaak.

Verder wil ik je verzoeken om de zoekfunctie te gebruiken en heel wat meer informatie op te zoeken over broeden, als je daarna nog vragen hebt kun je die altijd stellen.

suusvdw

Ik heb ze 6 weken geleden opgehangen bij het inrichten vd volière.
Mijn kweker vertelde dat dit geen probleem was. Bijzonder?
Vind overigens de toon van communiceren naar mij niet zo leuk, kom hier voor vragen niet om kritiek te krijgen of ik mij wel of niet goed heb voorbereid.
Heb zelfs in huis, ziekenboeg met warmtelampen voor het geval dat een parkiet ziek word en naar binnen moet voor optimale verzorging, zo ook aparte verblijven voor evt nieuwkomers etc.

Wil zelfs het juiste opfok voer in huis, voor het geval dat.
Als dat niet goed voorbereiden is?



Wouter

Citaat van: suusvdw op september 20, 2013, 15:21:41
Ik heb ze 6 weken geleden opgehangen bij het inrichten vd volière.
Mijn kweker vertelde dat dit geen probleem was. Bijzonder?
Vind overigens de toon van communiceren naar mij niet zo leuk, kom hier voor vragen niet om kritiek te krijgen of ik mij wel of niet goed heb voorbereid.
Heb zelfs in huis, ziekenboeg met warmtelampen voor het geval dat een parkiet ziek word en naar binnen moet voor optimale verzorging, zo ook aparte verblijven voor evt nieuwkomers etc.

Wil zelfs het juiste opfok voer in huis, voor het geval dat.
Als dat niet goed voorbereiden is?

Dat is dan miscommunicatie geweest. Het is niet de bedoeling je te bekritiseren, ik probeer alleen te helpen. Op internet komt iets al gauw botter of directer over dan hoe het bedoeld is. ;)

DobbyFloppy

De mededeling die hierachter bedoeld is de volgende: Heel veel vragen zijn hier al vaker gesteld en zijn vaak al te vinden door gebruik van de zoekfunctie.

Tip die ik altijd aan nieuwkomers geef is daarom lees eerst even rustig de site een beetje door probeer het antwoord op de vragen eerst te zoeken dmv de zoekfunctie als je er dan nog niet uitkomt kun je altijd terecht met je vragen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

#6
Je bent inderdaad goed voorbereid, maar de reactie ging er gewoon om dat je ook hoort te weten dat het intussen eigenlijk te koud/te laat is geworden om je parkietjes nog een nestje te laten hebben buiten.
6 weken geleden zaten we nog rond begin augustus en toen was het broedseizoen nog volop bezig en was er geen probleem om een nestje te hebben, maar aangezien er nog niets van een nestje gekomen is en ze er nu nog aan moeten beginnen, moet je eigenlijk de broedblokken weghalen. September is nu eenmaal het einde van het broedseizoen, want het is nu te koud en er zijn niet meer genoeg lichturen, etc.
Edit: ik lees ook in je introductietopic dat je sinds 6 weken een buitenvolière hebt met 6 parkieten. Als je ze nog maar 6 weken hebt, snap ik zeker niet dat je ermee wilt kweken... Tenzij ik dit verkeerd begrijp natuurlijk. Maar buiten dit geldt nog steeds het vorige wat ik en de andere leden hier geschreven hebben.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Samm

Als je, je door mij aangevallen voelt dan excuses daarvoor, zoals wouter al zegt, zoals je het leest komt heel hard over.

Opzich is het ideaal pas in de lente te beginnen, tegen die tijd weet je er alles van, ben je waarschijnlijk nog beter voorbereid, en ben je al gekke dingen tegen gekomen, wat ze kan mankeren, en heb je op alle onduidelijkheden al antwoord gehad.
Dan weet je 100% zeker dat de kleintjes in goede handen zijn bij jou.

suusvdw

Ze vormen ook nog geen koppeltjes, had ik ook niet verwacht, verandering van omgeving, het heeft allemaal tijd nodig, heb de broedblokjes wel weggehaald vd zekerheid.  ;)

Heb ragdolls gefokt, wij fokken Shetlanders en mijn vader had vroeger een volière, dus weet als geen ander dat fokken of kweken, het is leuk als het mee zit, maar het kan ook zo teleurstellend zijn.
En ook als je denkt dat je alles voor elkaar hebt, dan nog is het afwachten.





Sara

Ik ben blij dat je het advies opgevolgd hebt om de broedblokjes weg te halen.
Zoals je zelf zegt; het kan altijd 'mislukken'. Ik heb het jammer genoeg een aantal keren meegemaakt (veel eitjes gehad die niet uitkwamen), maar de keren dat er een kleintje kwam en opgroeide tot een mooi, welopgevoed en gezond parkietje, overtreffen de momenten van teleurstelling volledig. Toch is kweken pas echt mooi om mee te maken als je weet dat je er alles aan gedaan hebt om het goed te laten verlopen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes