Advies bij kooi

Gestart door ilsjem, september 14, 2013, 14:25:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ilsjem

Hoi!
Ik zou graag wat advies willen ontvangen over het kopen van een kooi. Ik heb nl een supermooie kooi gezien, die ik heel graag wil kopen, maar ik twijfel of deze geschikt is voor 1 of 2 parkietjes. Zie bijlage.
Ik heb nl vernomen dat horizontale spijlen beter zijn. Maar stel dat ik de kooi vol hang met klimboompjes, takken en speeltjes, zou het dan wel kunnen? De kooi is in ieder geval lekker groot voor ze.
Graag jullie advies. Thanks!

Kleintjes

Ronde kooien zijn eigenlijk niet geschikt, verticale spijlen al helemaal niet. Parkieten klimmen veel en graag, horizontale spijlen zijn echt 'n must, aangezien ze werkelijk overal in en op klimmen.
De meeste kooien hebben minimaal aan 2 zijdes horizontale tralies. Hoe veel klim mogelijkheden hje ook aanbiedt, ze zullen toch de tralies in gaan ;)

Wat zijn eigenlijk de maten van die kooi? Lijkt me vrij klein. Wel hoog, maar verder klein / krap.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

#2
Ik sluit me helemaal aan bij de voorgaande reactie. Naar mijn mening is deze kooi allesbehalve geschikt om er daadwerkelijk vogels in te houden en is dit eerder een sierkooi. Zoals reeds gezegd: verticale spijlen, rond en te hoog (hoog is goed, maar deze kooi lijkt te smal te zijn in verhouding met de hoogte waardoor een parkiet onmogelijk iets aan de hoogte kan hebben). Daarnaast lijkt dat deurtje me ook zo'n typische deurtje van vroegere kooien, dat openschuift naar boven. Dit is echt niet veilig en enorm onpraktisch.
Nog even verder zoeken dus, maar dit soort kooien kunnen echt beter als decoratie gebruikt worden dan als vogelkooi.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Bij mijn kooi zit een zo een schuifdeur. Ik heb hier een s haakje tussengedaan. Als ik die deur dan openzet ken hij niet dichtvallen.

Echter is een ronde kooi niet geschikt.
Ik raadt je daarom ook aan om even op de site van parkietenfreak te kijken voor de juiste afmetingen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Hallo Ilsjem,

Ook ik vind dit geen geschikte kooi voor parkietjes.
Mijn eigen ervaring heeft me geleerd dat parkietjes meer hebben aan een brede kooi dan aan een hoge kooi, en zoals mijn voorgangers al schreven: met horizontale tralies (let daarbij ook op de ruimte tussen de spijlen, die moet voor grasparkietjes niet meer bedragen dan 1,2 cm., anders kunnen ze met hun kopje door de spijlen met alle gevolgen vandien....)

Voorheen had ik een kamervolière, lekker veel ruimte, dacht ik.
Maar met het onderste gedeelte deden ze helemaal niets.

Nu heb ik een grote kooi, die heel breed is, en dat vinden ze geweldig. :)

Dus dat is mijn tip voor jou. ;)

Groetjes
Sonja