Hele lijst vragen van een starter

Gestart door JudithO, september 13, 2013, 20:53:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JudithO

Ik heb allerlei vragen, dus ik weet niet of dit topic hier goed staat. Zo niet, excuus daarvoor..

Goed, nu to the point.
Ik ben een student en woon op kamers. Een zelfstandige kamer met open keuken en aparte badkamer. Ik heb altijd konijnen gehad, maar wegens veel pech op dat gebied op korte termijn heb ik die hobby even (voor een paar jaar) de deur uit gezet. Oorzaak is het steeds overlijden van de konijnen, het is dus niet dat ik ze zat was ofzo.

Nu wil ik graag wel weer nieuwe diertjes nemen, want het is zo ongelooflijk stil in huis!
Ik loop al een aantal jaar rond met het idee om een parkietje te nemen. Ik ben me in gaan lezen op parkieten freak, maar zit met nog een heleboel vragen waar ik eigenlijk geen duidelijk antwoord op kan vinden, ook niet via de zoekfunctie op het forum (of die topics zijn al enorm verouderd).

Om te beginnen, ik weet dat ik het beste een koppeltje van 2 mannetjes kan nemen, hier gaat dan ook mijn voorkeur naar uit. Ik zit niet te wachten op eventueel kroost.
Het worden (als het zover komt) 2 'simpele' grasparkietjes, geen speciale soorten dus. Ik heb nog nooit een vogel gehad, en wil het graag in 1x goed doen.
Is het haalbaar om ze op mijn kamer te houden? De kamer is een ruime 20 m2. Ik ben sowieso elke avond thuis en ook veel dagdelen, al wisselt dat heel sterk.

Verder, de kooi moet natuurlijk niet te klein zijn. Maar wat is niet te klein? Wat zijn de minimale afmetingen voor een koppel grasparkieten? En wat is belangrijker, hoogte, breedte, of beide?
En zijn beukensnippers geschikt als bodembedekking, of neem ik beter een andere?

Ik heb gelezen dat Beaphar Xtravital heel goed voer is, dat wil ik ze graag gaan geven. Hoe lang zou je met 1kg doen, voor 2 parkietjes? Eivoer zit er dus al in verwerkt, ik moet dan dus nog grit en kiezel bijgeven? Heb je ook mengsels van grit en kiezel bij elkaar?

Zijn parkietjes zindelijk te maken? Ik las in oudere topics van niet, maar die kwamen uit 2007/2005. Heeft iemand het wel eens geprobeerd?

Zoals ik al aangaf, een hele lijst vragen. En er volgen er vast meer. Ik wil graag weten waar ik aan begin, en ik wil het, als het zover komt, graag goed doen. Dat is voor de vogeltjes natuurlijk ook het beste!

DobbyFloppy

Graag wil ik je de tip geven om hier eerst even goed het forum door te lezen en op de site van parkietenfreak. Hier kun je de antwoorden over de kooi afmetingen wel vinden.
Als je daarna nog vragen hebt kun je ze altijd hier nog stellen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Parkieten-Freak

#2
Citaat van: JudithO op september 13, 2013, 20:53:21
Ik heb allerlei vragen, dus ik weet niet of dit topic hier goed staat. Zo niet, excuus daarvoor..

.......................

Om te beginnen, ik weet dat ik het beste een koppeltje van 2 mannetjes kan nemen, hier gaat dan ook mijn voorkeur naar uit. Ik zit niet te wachten op eventueel kroost.
Het worden (als het zover komt) 2 'simpele' grasparkietjes, geen speciale soorten dus. Ik heb nog nooit een vogel gehad, en wil het graag in 1x goed doen.
Is het haalbaar om ze op mijn kamer te houden? De kamer is een ruime 20 m2. Ik ben sowieso elke avond thuis en ook veel dagdelen, al wisselt dat heel sterk.

Geen probleem om ze op je kamer te houden, maar het is wel fijn voor de vogels als ze af en toe uit de kooi mogen en lekker door de kamer mogen vliegen.
Kijk even bij de onderstaande link voor meer informatie over kooien:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,25487.0.html


Verder, de kooi moet natuurlijk niet te klein zijn. Maar wat is niet te klein? Wat zijn de minimale afmetingen voor een koppel grasparkieten? En wat is belangrijker, hoogte, breedte, of beide?
En zijn beukensnippers geschikt als bodembedekking, of neem ik beter een andere?

Wat betreft de kooi: zie hierboven, Beukensnippers zijn zeer geschikt als bodembedekking!

Ik heb gelezen dat Beaphar Xtravital heel goed voer is, dat wil ik ze graag gaan geven. Hoe lang zou je met 1kg doen, voor 2 parkietjes? Eivoer zit er dus al in verwerkt, ik moet dan dus nog grit en kiezel bijgeven? Heb je ook mengsels van grit en kiezel bij elkaar?
Ik doe met een klein pak (500 gram) zes weken (ik heb één parkiet). Er zijn ook pakken van 1 kilo te koop: deze zijn relatief voordeliger en daarmee de beste keus als je meer dan één parkiet hebt. Ik geeft zelf alleen maagkiezel, geen grit.

Zijn parkietjes zindelijk te maken? Ik las in oudere topics van niet, maar die kwamen uit 2007/2005. Heeft iemand het wel eens geprobeerd?

Ik heb het nooit geprobeeerd, geen idee of het kan. Mijn parkiet is dan ook niet zindelijk maar buiten de kooi laat hij zijn ontlasting vaak op zijn "favoriete " zitplaatsjes vallen. Vind ik geen probleem, ik doe het gewoon op met een stukje keukenrol.

Zoals ik al aangaf, een hele lijst vragen. En er volgen er vast meer. Ik wil graag weten waar ik aan begin, en ik wil het, als het zover komt, graag goed doen. Dat is voor de vogeltjes natuurlijk ook het beste!

Succes!  ;)


karin v h

Wat ik over het zinderlijk wil aanvullen. Ik heb een lap stof op de markt gekocht en dat in stukken geknipt en afgelocked of gezigzagd en dat leg ik onder de favoriete plekken waar ze zitten, 3 x per week (of minder vaak ligt eraan hoeveel er rond vliegen) doe ik de harde poepjes in de stofzuiger, lapjes in de wasmachine en alles is weer schoon. Staat netjes en werkt goed! ;)

Wouter

Overigens is het niet aan te raden om je parkiet zindelijk te maken. Als er gemotiveerd wordt om alleen in de kooi de behoefte te doen kan een parkiet het buiten de kooi ophouden en hierdoor verstoppingen krijgen. Ook kan een parkiet in de kooi extra zijn best gaan doen en hierdoor "zijn darmen eruit persen".

Ik spreek niet uit ervaring, dus wat hiervan waar is weet ik niet. Ik heb alleen dit soort verhalen gehoord en ik kan me voorstellen dat dit problemen op kan leveren bij de parkiet. Ik zou het dus niet aanraden.

Overigens, complimenten! Er zijn weinig mensen die zich van te voren zo goed inlezen over wat ze in huis halen. Goed te lezen dat je zo je best doet voor je toekomstige huisgenoten!

Samm

Wat voor'n pannen heb je? Om mee te koken?
Aangezien je een open keuken hebt, en van een aantal pannen giftige stoffen af komen voor ze, kunnen ze daardoor sterven :)

EliseAvi

@Samm; als je over giftige stoffen van pannen begint is het misschien wel handig om te vermelden welke stoffen dan zijn ipv alleen "angst" te zaaien.

Het gaat hier over teflon pannen of pannen met een anti-aanbaklaag. Hier komt een bepaalde damp vanaf die slecht is voor parkieten.. (tevens geld dit ook voor gourmetsets enzo.) Het beste is om keramische pannen aan te schaffen. Deze verkopen ze via internet, maar ik geloof tegenwoordog ook bij de Blokker.

Verder; ik ben zelf ook student, en heb ondertussen 4 parkietjes in mijn kamertje (16 m2)). Ze zitten in een kamervoiliere (montana vila casa 60) en mogen vaak los.

JudithO

#7
Bedankt voor alle antwoorden, het topic over de kooi-inrichting ga ik eens rustig doorlezen.

Het is wel mijn bedoeling om de parkieten, als ik thuis ben, gewoon rond te laten vliegen. Ik hou er niet van om beestjes opgesloten te laten zitten, mijn konijnen liepen ook altijd de hele dag rond.

Het zindelijk maken laat ik dan wel achterwege, dat met die doekjes klinkt heel handig, die ga ik onthouden!

Verder, ik heb 2 van die kookpannen (goedkoopste van Blokker), een braadpan en een tefal koekenpan. Weet niet of dat 'oké' is?

Trouwens, ik weet niet of het veel uitmaakt, maar ik kook op een elektrische kookplaat. Ik ben me ervan bewust dat ik die dus in de gaten moet houden, dat ze er niet op gaan zitten op het moment dat hij nog heel warm is.

Berichtjes samengevoegd. Je kan je berichtje nog aanpassen binnen 5 minuten na het posten. Gr. Sara

DobbyFloppy

Over het teflon gevaar, dit gaat over de dampen die er vrijkomen tijdens het koken. Beste is dan ook om ze niet in de buurt van de keuken te houden. Sommigen raden ook aan de dieren even in een aparte kamer te houden tijdens het koken.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

JudithO


EliseAvi

Een tefal koekenpan is dus niet goed. Daar zit een antiaanbaklaag in. Die dampen van de teflon en antiaanbak blijven ook vrij lang hangen had ik begrepen, dus dat is met twee vogeltjes in de buurt geen optie.
Ik zou echt kijken naar die keramische pannen (vaak hebben die een witte binnenkant)

DobbyFloppy

BK pannen zeg ik uit mijn hoofd schijnt veilig te zijn en heb je geen last van teflon dampen, maar ik zou het voor de zekerheid even googlen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

karin v h

Ik kook ook elektrisch.
Ik denk dat je ook vanaf het begin je parkietjes moet aanwennen niet in de buurt van je kookplaten te laten komen. Je kunt ze veel aanleren. Sommige mensen nemen ze mee naar de kraan maar als jouw kraan dichtbij jouw kookplaat is zou ik dat dus niet doen want in een onbewaakt ogenblik zitten ze dan op je kookplaat. Dat zijn kleine dingetjes waar je vanaf het begin op kunt letten. Ik heb een open keuken en bij mij vliegen ze rond in de huiskamer en komen ze nooit in de keuken, ze weten eigenlijk dat ze daar niet moeten komen. Heel in het begin vlogen ze erin maar daarna nooit meer. Dat zijn kleine dingetje die je ze aankunt leren door daar op te reageren als ze die kant opvliegen. ;)

Parkieten-Freak

Wat betreft de gevaren van oververhit Teflon: een gewaarschuwd mens telt voor twee!  :)
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php



Kleintjes

Teflon pannen kun je goedkoop en makkelijk vervangen door keramische pannen. Die krijg je zelfs al bij de Action vanaf 7 or 8 euro.
Die hebben we inmiddels ook in huis. Extra bonus: Ze zijn gezonder omdat je geen tot weinig olie / boter nodig hebt met bakken ;) 2 vliegen in 1 klap, hihihihi :P

Greenpan is teflon vrij, keramische pannen, Tristar (heb ik ook) en nog enkele.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

JudithO

Klinkt goed! Ik moet de action tzt nog maar eens een bezoekje doen, gok ik :)

JudithO

Oké, ik heb nu een dilemma wbt het voer.

Ik heb 2 opties.

1. Xtra Vital, kost 6,99/kg bij Zooplus

2. Deli Nature Premium, daarbij nog onkruidzaad toevoegen en af en toe eivoer. Kost zo'n 2,50/kg.

Wat betreft de kosten is het mij wel duidelijk, maar is dit ook een goed idee voor de vogels?

Ik las over het toevoegen van vit.A of appelazijn aan het water. Waarom zou je dit doen, alleen om de weerstand te verhogen?

Eefje

Hoi hoi,
Ik heb sinds kort ook twee Engelse grasparkietjes en heb eigenlijk alles waar ik vragen over had, kunnen vinden op het forum.
Ik ben daar best wel een paar weken zoet mee geweest. En zelfs nadat ik mijn grasparkietjes eindelijk kon ophalen, heb ik het forum er nog heel vaak op na geslagen. En nog steeds...

Om even in te haken op het onderwerp 'zindelijk maken', ik heb inderdaad gelezen dat daar nogal wat haken en ogen aan zitten. Zelf zou ik daar niet aan beginnen. Als ze het buiten de kooi doen, even een hygiënisch doekje pakken, en klaar is kees. Mijn parkietjes hebben een favoriete plek op een krans die aan het plafond voor het raam hangt, en ik leg hier gewoon even een oude krant onder zodat de poepjes hier op vallen. Makkelijk op te ruimen en scheelt een hoop gepoetst!  ;)

Succes!

EliseAvi

Ik zit er hier met 4 dus ik begrijp je dilemma wat betreft het voer. Wat ik zelf doe is de extravital mengen met wat goedkoper (en vaak kwalitatief minder) voer en vak ook nog wat onkruidzaad erbij. Bij mij komt het vaak neer op iets minder dan de helft extra vital, dan evenveel goedkoper voer en dan het laatste beetje aanvullen met onkruidzaad. Die van mij doen het daar prima op!

DobbyFloppy

Appelazijn is inderdaad weerstandverhogend, schijnt dat je parkietjes dan minder snel kans hebben op ziek worden.
Dosering is 1ml appelazijn op 100ml water.
Ik heb een waterfonteintje waar 350 ml water gaat dus gaat er 3,5ml appelazijn in.

Appelazijn is te koop bij de tuinen.

Onkruidzaad is overigens een goede mix, ik heb zelf bij pets place een 5kg zak gekocht voor 10kg een tijdje geleden en die is nog lang niet op, je doet er dus best wel lang mee
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

JudithO

Oké, bedankt.
Dan ga ik toch eerst het goedkopere mengsel proberen. Mocht dat niet werken, dan probeer ik Xtra Vital.

Tussendoor lees ik ook heel veel op het forum, ik vraag dus niet naar alles, alleen als ik iets niet duidelijk kan krijgen ;)

Samm

Alleen goedkoop mengsel zal ik niet doen, wel zou ik dat mengen met xtra vital.
Dit doe ik ook, ze krijgen om de dag alleen maar xtra vital, en de andere dag gemengd.
Het goedkope mengsel mist het nodige voedingsstoffen, die ze met xtra vital wel krijgen :)

JudithO

Bestaat er dan ook iets van een voedingstabel voor parkieten? Waarin staat hoeveel zo'n beestje waarvan per dag moet hebben aan voedingsstoffen?

Samm

De juiste informatie staat bij het forum voeding.

JudithO

Ik kan het nog steeds niet op het forum vinden.
Op de meeste verpakkingen van vogelvoer staat bij ingrediënten vaak ook alleen maar: zaden.
Nee joh, je meent het! Heb ik dus echt he-le-maal niks aan. Ik wil weten wat er precies in zit, in welke verhoudingen.
Het herkennen van goed voer wordt voor mij op deze manier niet makkelijker..

Ik heb mijn post nog eens terug gelezen, ik bedoel met goedkoper voer, wel Deli Nature Premium, dus geen huismerk voer.

Samm

#25
Je hebt gelijk, het is moeilijk te vinden! Ik had laatst een schema gevonden, maar weet dus niet of dat hier was, denk het niet dan.

Bij xtra vital zit een maatschepdingetje bij.. Eerst probeer je 1,2 schepje per parkiet.. Zoeken ze daarna op de bodem, doe je 1,5, en steeds meer als ze nog honger hebben, zo niet dan weet je de precieze hoeveelheid wat ze nodig hebben.
Niet extra meer geven, want parkieten staan erom bekend dat ze de lekkere zaadjes eten, en de mindere lekkere niet eten, en als je het bakje ververst, krijgen ze dus nooit alle zaadjes binnen.

Xtra vital, is uitgebreider dan ander voer.. Precies weet ik het ook niet hoor.. Maar er zitten ook rozijntjes in, en mini vetbolletjes (zo noem ik het dan), fruitzaadjes, eivoer enz.

4x per week fruit en groente (maar geen avocado of rabarber).
Heb je hier iets aan?

Verder weet je denk ik wel? Grit/maagkiezel, mineralenblokje, extra eivoer als je geen xtra vital geeft?

DobbyFloppy

Die van mij zijn pas eigenwijs. Als ze iets niet willen eten gaan ze gewoon op de bodem zitten scharrelen haha.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Heb ik ook, ze gooien alle zaadjes op de grond.. En als het bakje leeg is, dan halen ze het weer van de grond.. Ik vertik het hun bakje te verschonen als niet alles op is!

JudithO

Het selectief eten waak ik altijd wel voor. Dat had ik met de konijnen ook altijd, reden waarom ik met hen was overgestapt op pellets ipv gemengd voer.
Maar omdat parkieten zaadeters zijn, blijf ik toch liever bij zaadmengsels. Ik heb de fabrikant van Deli Nature gemaild, zelfs op de site staat bij ingrediënten: zaden en granen. Terwijl bij alle andere soorten voer die zij bieden, wél een ingrediëntenlijst gegeven staat.

De parkieten komen pas eind oktober of november, dus heb gelukkig nog tijd zat om alles uit te 'vogelen'. ;)

JudithO

Toch weer 2 vraagjes.

Ik heb nogal wat stopcontacten hier op mijn kamer, waaronder ook een radio/tv en een telefoon aansluiting. Zijn parkieten geneigd om de nageltjes/snaveltjes erin te steken of valt dat mee? Ik heb ook zo'n stekkerdoos, lijkt me slim om daar wel even van die plakkertjes in te doen zodat je die eerst moet draaien voor je er een stekker in kunt steken?

Verder vroeg ik me af hoe het nou precies zit met voer. Ik weet dat je tussen pellets en zaden rustig aan moet overwennen. Maar is dat ook zo met verschillende merken zaadmengsels? Of kun je gewoon van de ene op de andere dag ander voer geven? Van de konijnen weet ik dat die daar niet zo best tegen kunnen, maar ik kan het over parkieten niet vinden.

Sonja

Hallo Judith,

Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord (en zelf ook niet de ervaring) dat parkieten hun snaveltjes in een stopcontact steken.
Maar je kunt natuurlijk altijd voor je eigen gemoedsrust van die plaatjes erop plakken.
Beter wat aan de voorzichtige kant dan andersom.

Over het wennen aan een nieuw zaadmengsel:
Ik zou dat geleidelijk doen, dus eerst bijv. 3/4 oud zaadmengsel/1/4 nieuw, vervolgens halfom en daarna het nieuwe zaadmengsel.
Maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die vinden dat het wel ineens kan.
Ik schrijf hier slechts op wat ik zelf, gevoelsmatig, zou doen.

Hopelijk heb je er iets aan,

groetjes
Sonja

DobbyFloppy

Ik heb van die stopcontactbeveiligers erin. Dat zijn van die plakdingen die je er op plakt.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

JudithO