Medicatie huidschimmelinfectie

Gestart door DobbyFloppy, september 06, 2013, 15:02:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Ja, het lijkt me een hele klus om een half tamme grasparkiet 4 x te moeten wassen met dat spul.
Vandaar het mij handiger lijkt om medicatie oraal (via de snavel dus) te geven. Ook niet leuk, maar ja, je moet iets en een druppel in de snavel is zo gebeurd.
Ik zat meer te denken aan ketoconazol of nystatine. Ketoconazol bestaat mogelijk ook in vloeibare vorm, en zo niet, dan kan de apotheek dit maken.
Ben heel benieuwd wat je krijgt, maar ik denk dat het om het middel gaat waar Kleintjes het over heeft.


DobbyFloppy

Ik zal eens vragen of die medicatie waar je het over hebt ook een optie is. Ik zal hem dan alsnog moeten pakken afgezien ik van hem wel verwacht dat hij in zo een spuitje gaat bijten.

Eventueel vraag ik gewoon of het mogelijk is om medicatie bij mijn eigen vogelarts op te halen.

Zal straks nog een reactie plaatsen na het lezen en reageren van mijn mail
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Inmiddels een mail teruggestuurd met de suggesties van jullie. Nu even afwachten wat er verder gaat gebeuren.
Heb al wel de conclusie getrokken dat het niks wordt om hem daar heen te brengen. Hij zou daar dan 2 weken alleen moeten zijn. Denk niet dat dat hem gaat worden omdat hij erg gehecht is aan Dooby. Hij ziet haar ook echt als zijn meisje en is zielsgelukkig in haar buurt dat wil ik hem dus niet aandoen. Denk niet dat ik het 2 weken zonder hem ken stellen. Ken Dobby dan ook niet zolang bij de valken laten ivm haar dominante gedrag tegen mijn albino Olaf.

Heb dus besproken of het mogelijk is om via Anton de medicatie te krijgen.
Anton is immers mijn vogelarts en zit een stuk dichterbij. Dit ligt op ongeveer klein halfuurtje afstand.

Ik hou jullie nog up to date als er weer nieuws is ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Schijnt dus dat die orale middelen niet goed in het darmkanaal worden opgenomen. Zal dus even naar de naam van die medicatie vragen zodat ik het bij mijn eigen vogelarts ken ophalen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Parkieten-Freak

Citaat van: DobbyFloppy op september 19, 2013, 17:41:16
Schijnt dus dat die orale middelen niet goed in het darmkanaal worden opgenomen. Zal dus even naar de naam van die medicatie vragen zodat ik het bij mijn eigen vogelarts ken ophalen

Ja, dat klopt maar innemen met vetrijk voedsel bevorderd (bij mensen) de opname. Of dit ook geldt voor vogels, weet ik niet maar het lijkt me wel voor de hand liggen.
Eventueel kun je dit nog even navragen bij Anton of Hedwig. Zowel Nystatine als ketoconazol worden in orale vorm als medicatie bij vogels gebruikt dus ik begrijp het niet helemaal.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als een bepaalde schimmelsoort minder gevoelig is voor een bepaald antischimmelmiddel. In dat geval begrijp ik haar keuze voor de "was-methode" als ik het zo mag noemen.  :)


DobbyFloppy

Heb het even naar haar doorgemaild om te kijken wat ze er van vindt, en is toch grappig om te weten ben zelf ook erg benieuwd. Zoals het nu lijkt blijven we nog bij de was medicatie hiervoor moet ik hem eerst wassen met zeep en dan overgieten met medicijn. Ben bang dat dit een klus voor 2 wordt, en ze heeft me aangeraden het eventueel met een tandenborstel te doen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Bij vogels wordt het dus niet goed opgenomen bij het darmkanaal zoals ik al vertelde. Vetrijk voedsel helpt hierbij niet tot nauwelijks met orale middelen, ik had het stukje even doorgemaild en dit was het antwoord dus.

@Kleintjes ik krijg inderdaad imaverol, deze mag ik ook gewoon ophalen bij mijn eigen vogelarts; Anton Beijer
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

@DobbyFloppy:
Ik vraag me af:
Als je je parkiet met Imaverol moet wassen, mag je het diertje dan daarna weer meteen terug in de kooi zetten?

In het verleden heb ik mijn konijn met een schimmelinfectie aan haar oren moeten behandelen met Imaverol, en haar moest ik op schoot houden totdat haar oren weer opgedroogd waren omdat ze van de DA dat spul niet binnen mocht krijgen.

Ik vraag me af hoe dat zit bij parkietjes?

Groetjes
Sonja

DobbyFloppy

Geen idee hoe dat zit. Weet wel dat als mijn Dobby weer eens door en door nat is dat ze dan niet meer ken vliegen.

Gebruik soms mijn föhn wel eens, zou dat niet kunnen voor een parkietje als hij niet op de koude stand staat?

Maar ik zal wel even aan Anton vragen hoe dat zit.
In ieder geval bedankt voor de tip
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Wie weet overigens hoe duur imaverol is en welke variant je moet hebben?

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

Imaverol is maar 1 soort van ;)
De prijs varieert sterk, je kunt ook gewoon bij de BoerenBond gaan kijken of andere dieren winkel / ruiter winkel :)
Voor 100ml zit je tussen de 19,95 en 30,- euro. Zo ver ik weet, is Imaverol (nog) niet recept-plichtig (alleen op recept verkrijgbaar). Zou je dus gewoon moeten kunne kopen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Of dat zo is betwijfel ik. Je hebt namelijk imaverol voor honden.
1 voor runderen, paarden en honden.

Vandaar die vraag dus.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

#32
Dat is dezelfde, ik kreeg die ook voorgeschreven door de DA voor mijn konijn.

Mbt de schimmelinfectie: De DA waarschuwde me toen wel dat schimmelinfecties bij dieren ook besmettelijk zijn voor de mens, met andere woorden: ik zou het zelf ook kunnen krijgen.
Of dat voor een schimmelinfectie bij een parkietje ook geldt....dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Maar misschien toch goed om het voor de zekerheid even na te vragen bij je dierenarts.

Groetjes
Sonja

DobbyFloppy

Geen idee Sonja. Maar lijkt mij als het besmettelijk is dat Dobby er dan ook last van zou moeten hebben en dat is niet zo.
Dobby ziet er super uit, die is nog nooit ziek geweest zelfs.

Maar de Imaverol honden is dus goed?
Zal vandaag even kijken of de Pets Place het ook heeft.
Anders van de week misschien morgen en anders donderdag even kijken.
Jumper en Welkoop liggen wat verder uit mijn buurt, en donderdag moet ik toch die kant uit.
Straks eerst maar even mijn boodschappen en huishouden in orde maken. De winkels gaan hier toch pas om 13.00u open.

Ik ken het inderdaad navragen maar ik heb zelf nergens last van, en Dobby zover ik weet ook niet.

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Ik denk niet dat ze zoiets bij een dierenwinkel zullen verkopen, maar je kunt het altijd proberen.
Als je het niet kunt vinden: het is ook via Internet te koop, o.a. hier:

http://www.dochorse.nl/imaverol.html

Fijn dat je andere parkietje en jijzelf nergens last van hebben.

Groetjes
Sonja


DobbyFloppy

Via mijn vogelarts betaal ik €13,- voor 50 ml
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Dat is mooi, want zo'n grote fles van 100 ml. zul je natuurlijk nooit opmaken aan 1 parkietje.
Maar qua kosten komt het -in verhouding- wel een beetje op hetzelfde neer.

Hopelijk knapt je parkietje snel op.

Groetjes
Sonja


DobbyFloppy

Hoi omdat ik deze week niet in de buurt kom van drachten heb ik even naar diverse dierenartsen gebeld met de vraag voor imaverol.
Nu heb ik dus een dierenarts gevonden die dit middel wel heeft staan.
Ze zegt alleen dat de dosering dan waarsschijnlijk anders zal zijn dan bij een hond of paard.

Weet iemand toevallig wat deze dosering is bij een grasparkiet
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Dat zou ik zo ook niet weten.
Maar dat kun je dan toch aan de DA vragen die de Imaverol verstrekt?

Groetjes
Sonja

DobbyFloppy

De gewone dierenarts wist het niet. Dit was geen vogelarts. Maar ik heb dus al geregeld dat ik mijn medicatie voor Pucky via Anton thuisgestuurd krijg. Vindt het prima afgezien ik morgen toch nog een paar bestellingen thuis verwacht.

Bij welkoop werdt het me iets te duur. 30 euro voor een flesje, en ik krijg het spul dus al met al voor ca 21 euro. Scheelt me alsnog bijna 10 euro.

Zijn er overigens nog slimme tips voor het vangen?

Meestal pak ik hem met een handdoek vanuit de kooi maar hij is behoorlijk snel.
Idee waar ik zelf al aan zat te denken grasjes de badkamer in. Zodanig natsproeien dat hij niet weg ken vliegen en dan gaan wassen. Hij is namelijk behoorlijk snel en ken ook best hard bijten, die knijpt heel makkelijk je vel goed fijn......
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13