Medicatie huidschimmelinfectie

Gestart door DobbyFloppy, september 06, 2013, 15:02:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hoi wie weet welk medicijn je moet gebruiken voor een parkiet met huidschimmelinfectie? Als het goed is krijg ik namelijk een kweekbuisje om mijn grasparkiet hier op te testen. Als hij het heeft wil ik alvast voorbereid zijn. Ik wil de medicatie online bestellen als dit mogelijk is of bij mijn eigen vogelarts ophalen.

Uiteraard wacht ik de uitslag nog even af en welke medicatie wordt aanbevolen maar wou in ieder geval al wat voorbereid zijn
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

Je doet er slimmer aan om eerst eens af te wachten wat er aan de hand is voordat je allerlei dingen in huis haalt, die je misschien helemaal niet nodig hebt.
De dierenarts / vogel arts zal je vertellen wat je nodig hebt, en hoe te gebruiken.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Inmiddels op dag 7-8 verkleuring waargenomen.
Echter zit er ook schimmel in het buisje, weet niet of dit hoort?
Ben erg benieuwd, inmddels zoals afgesproken met Dr Van der Horst ontact met haar opgenomen. Nu nog wachten op een mail terug.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Hij heeft dus huidschimmelinfectie. Nu kijken wat ik ga doen, proberen hem zelf te wassen of het aan van der horst overlaten.

Zit enerzijds namelijk met kosten en vervoer en anderzijds dat hij ondanks tam geweest zich wel wat lastiger laat vangen indien nodig. En natuurlijk het feit dat hij aan zijn vriendinnetje is gewend...

Twijfel twijfel dus...
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Als hij de medicatie krijgt, en je sproeit 'm nat, kan dat misschien al voldoende zijn, zal eerst dat proberen!

DobbyFloppy

Ik zal eens kijken inderdaad. Al is hij de enige parkiet van de 8 die niet van sproeien houdt haha.
Meestal is hij wel te sproeien in de douche. Soms vliegt hij wel weg en gaat dan expres op de lamp zitten. En anders zet ik hem gewoon in de kooi en dan sproeien. Zal eerst eens bespreken of dit ook mogelijk is.

Bedankt voor de tip! Zat anders al te denken om hem bij mijn eigen vogelarts te laten behandelen omdat het 2u naar riel rijden is, en dat wil ik hem niet aandoen. Vindt het ten eerste veel te lange rit, en ten 2e is hij hartstikke aan zijn vriendinnetje gehecht. Als de een in de badkamer zit en de andere in de eigen kamer zitten ze soms al te roepen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Aah wat lief :D, ik probeer het ook eerst zelf als ze wat hebben, bel onze vogelarts, en als zei zeker weet wat het is, en wat ik ze moet geven en doen, dan doe ik dat eerst.. Moet namelijk ook 80 km rijden naar de dichtstbijzijnde.

DobbyFloppy

http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/pape-zieke_gaai/papez-vogelartsenNL.htm

Hier staan er ook wel een aantal ;)
Ik heb contact opgenomen met Hedwig omdat mijn eigen vogelarts het niet wist en ik ook niet gelijk met hem naar de arts wilden rennen. En omdat Hedwig er ook heel veel verstand van heeft dus eerst zo maar geprobeerd.

Vanavond krijg ik pas weer antwoord op de mail, ze checkt altijd haar mail aan het einde van de dag heb ik al gemerkt tussen 4 en 6 hihi.

Ben overigens wel benieuwd wat voor medicatie ik precies ga krijgen voor hem.
Vraag me overigens ook af of echt wassen wel goed is? Is hij bijvoorbeeld dan niet veels te nat? Als Dobby gesproeid wordt is ze wel eens zo nat dat ze niet meer ken vliegen, moet ze over de grond lopen. E het lijkt mij trouwens niet dat een parkietje stilzit wanneer je hem vast hebt om hem echt te wassen. Helemaal Pucky niet, die ken behoorlijk hard bijten
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Een pupetje in de nek denk ik..

Nog steeds is onze vogelarts t dichtste bij.. Wel baluh hoor, als ze een keer dringend hulp nodig hebben, kan ik ze dat niet direct geven, zijn we zo een uur verder minimaal.

DobbyFloppy

Citaat van: Samm op september 18, 2013, 08:28:11
Een pupetje in de nek denk ik..

Nog steeds is onze vogelarts t dichtste bij.. Wel baluh hoor, als ze een keer dringend hulp nodig hebben, kan ik ze dat niet direct geven, zijn we zo een uur verder minimaal.

Geen idee, ze had het over wassen....

En daarom ben inkook voorstander van eerst mailen ipv gelijk naar vogelarts. Als ik eerder al duidelijkheid ken krijgen via de mail liever dat dan gelijk naar de arts te vliegen. Scheelt mij ook wat kosten en wat stress voor het dier
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Ja daarom ben ik met je eens!

Die van mij hadden vorige week wormpjes, en toen heb ik pupetjes in de nek gedaan, dit was tevens ook een medicijn voor, mijt, en huidinfectie, en ook infectie aan long/luchtpijp, maar dat laatste geloof ik niet echt :)

De kweker waar ik m'n engelse weg heb, die doet mee aan kampioenschappen enz. Heeft 450 vogels, en heeft er erg veel verstand van, die zegt dat ze geen groente en fruit mogen hebben, dat ze hier dus steeds die kwaaltjes van krijgen.
Hoe goed je het ook wast, er zitten altijd beestjes en bacteriƫn tussen, daar krijgen ze dus wormen etc van.
En mijn vogelarts is het hier mee eens, zei zegt ook, overzetten op pallets, en geen groente en fruit daar blijven ze het gezondst van.

DobbyFloppy

Die van mij pikken hooguit een graantje mee van mijn broodje en heel soms beetje kaas of komkommer. Dobby heeft nog nooit wat gehad, en haar heb ik inmiddels al iets van ruim 7 jaar schat ik.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Brood is wel heel gezond inderdaad! En komkommer kan je schillen, dus dat zal ook wel goed zijn..
Maar ik gaf ze voornamelijk brocolli en bloemkool, omdat ze dit lekker vinden, maar dat doe ik dus niet meer!
Alleen maar dingen wat je echt moet schillen, en waar dan ook geen beestjes bij kunnen.

Parkieten-Freak

#13
@ Samm:
Luchtpijpmijt wordt ook met antiparasitaire middelen behandeld.

Even inhoudelijk over dit topic:
Ik begrijp niet waarom je een parkiet moet gaan besproeien of wassen als hij/zij een schimmelinfectie aan de huid heeft. Lastig met al die veren.
Het is veel logischer om dit met orale medicatie te gaan behandelen.

Even offtopic:
Wat betreft het verhaal over voeding/pellets:
In de eerste plaats hoort dit niet echt thuis in dit topic, maar ik vind de reactie van een kweker om vooral geen groenten en fruit te geven, volkomen onzinnig, onwaar en ook nog een schadelijk voor de gezondheid van met name zaadetende parkieten.
Pelleteters zouden geen groenten en fruit nodig hebben? Dat strookt ook al niet met de waarheid.
Fruit en groenten bevatten heel erg veel stoffen die niet in pelletvoeding voorkomen.
Ik vergelijk pelletvoeding een beetje met astronautenvoeding. Theoretisch kom je geen essentiele voedingsstoffen tekort maar je mist wel degelijk zeer essentiele aminozuren, bioflavinoiden etc.

Mijn advies: vooral blijven geven, elke dag een klein beetje, dat is voldoende. Groenten en fruit goed wassen en maak van je parkieten geen kasplantjes. Ze kunnen echt wel wat hebben.




DobbyFloppy

Volgens Hedwig van der Horst moet hij 4X gewassen worden met de medicatie.
Dit is een zin uit de mail waaruit dit blijkt: De enige betrouwbare manier om schimmel te bestrijden is om het dier 4 maal te wassen met medicijn.

Ik weet niet hoe anders het besteden wordt? Maar ik neem wel aan dat ze weet waar ze over spreekt?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Luchtpijpmijt wel ja dat klopt!

Niet alleen een kweker, ik heb m'n vogelarts gebeld en die bevestigde dit, en dan heb ik het over groente en fruit waar geen schil omheen zit.

Parkieten-Freak

#16
Citaat van: Samm op september 18, 2013, 20:14:25
Luchtpijpmijt wel ja dat klopt!

Niet alleen een kweker, ik heb m'n vogelarts gebeld en die bevestigde dit, en dan heb ik het over groente en fruit waar geen schil omheen zit.

Hoe bizar.
Welke reden gaf je vogelarts op dat grasparkieten geen groente of fruit zonder schil zouden mogen eten?
Vogels in de vrije natuur leven van bessen en andere vruchten zonder schil. Zonder vruchten zouden ze niet overleven...........

Het feit dat je mogelijk ooit een worm- of andere infectie krijgt van het eten van bijvoorbeeld bramen of ander fruit zonder schil, wil nog niet zeggen dat je daarom alle fruit zonder schil links moet laten liggen.
Gewoon goed wassen en het fruit wat niet opgegeten is na een uurtje weghalen.

In het voormalige NOP werd volop vers fruit gevoerd aan de gevleugelde bewoners.
Ook aardbeien en druiven met velletje. Heel gewoon, heel natuurlijk.

@ DobbyFloppy,
Kan de schimmelinfectie niet met Nystatine of een ander (oraal) geneesmiddel behandeld worden?


DobbyFloppy

@parkieten-freak hoe moet dit gegeven dan? Is dit minder stressvol. Moest met vetten plukken ak heel stiekem zijn met de pincet afgezien hij wat medicatie betreft aangek achterdochtig wordt, sinds de veren plukken hapte hij af en toe nog richting de vingers.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

4 keer per dag wassen? Klinkt als Imaverol, algemeen schimmel-middel voor dieren. Dat wordt gebruikt voor bijna alle schimmel infecties van de huid. Als 't inderdaad Imaverol is, dan strikt de gebruiksaanwijzingen volgen.
Ikzelf heb er ervaring mee (bij de paarden) en kan zowel voor 't hele lijf (wassen / douchen) alswel lokaal gebruikt worden (spons, watten, etc.), echter bij de lokale toepassing erg goed opletten dat er ook ruim rondom de plek 'geboend' wordt.

Ik ben echter ook erg benieuwd, welk middel je krijgt.

Wat betreft groente en fruit zonder schil dat dat niet mag: Sinds wanneer? In de schil zitten vitaminen, maar bij sommige ook schadelijke stoffen. Zoals PF ook al aangeeft: In 't wild laten ze de schil ook meestal gewoon liggen (taai, niet lekker, wat voor reden dan ook).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Hoi, het zit voornamelijk bij zijn pootjes en kopje en ietwat bij de vleugels. Verder is de kont ook kaal. Vraag me wel af hoe een halftamme parkiet dan goed gewassen ken worden. Hij is namelijk nogal erg bijtgraag wat betreft vastpakken.

Wat mij overigens wel verbaasd is dat hij nog altijd een supervrolijk en opgewekt mannetje is, blij dat ik weet wat het is en dan hij nu behandeld ken worden.
Heb nog geen reactie teruggehad en weet niet wat voor medicatie ik dan ook krijg. Maar als ik het zelf wou doen zou zij de benodgde spullen hiervoor naar mij opsturen. Wat dit gaat kosten weet ik nog niet.

Ze had ook al aangeboden het voor mij te doen maar het is al 2u die kant uit rijden en hij is erg aanhankelijk van zijn vriendinnetje
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13