Voillere mix

Gestart door Nelis, september 01, 2013, 13:58:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nelis

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een vrij grote voillere gebouwd van circa 2x3x2m en daarbij nog een nachthok. Daarin huisvest ik inmiddels een 6tal grasparkietjes en een koppel Californische kuifkwartels.
Nu zijn er twee dingen gaande:

1) Ik heb 3 mannetjes en 3 vrouwtjes. Dat zou opzich koek en ei moeten zijn aangezien dat precies matcht met elkaar, echter wordt er constant één mannetje van de groep weggejaagd door een ander mannetje. Het mannetje dat wordt weggejaagd voelt ook erg tenger aan en is ook niet zo groot als de andere vogels.
Hoe kan ik dit het beste oplossen??

2) Een ander ding is dat ik er stiekem wel een andere soort parkiet bij wil zetten, ik zat in eerste instantie te denken aan Splendid, Bourke, Turqouisine, Kakariki of roodrug, maar geen lijkt te kunnen dan de kakariki en de roodrug is een risico, de ene keer gaat het wel, de andere keer niet.
Heeft iemand toevallig een idee of dit alles klopt en/of een advies voor een kleurrijke, passende vogel voor in mijn voillere?

Bij voorbaat dank,
Nelis

Samm

De bourke kan wel samen met grasparkieten hoor :)

En het blijven dieren, dus de zwakste kan een behoorlijk pispaaltje zijn dan.
Misschien een idee om hem met een vrouwtje apart te zetten? Tot die groter en mindet tenger is?

Nelis

Ooh oke, ik had gehoord dat dat niet ging omdat Bourke namelijk erg rustige vogels zijn en grasparkieten... niet zo heel erg laten we maar zeggen haha!
Ja misschien wel, maar daar moet ik dan weer ruimte voor gaan maken enzo, ikzelf zat te denken om het dominante mannetje tijdelijk uit de voillere te halen en binnen te huisvesten totdat de rust terug is en hem er dan in het voorjaar weer in te laten...?
Bedankt voor de reactie, het helpt me! (:

Samm

Ken genoeg mensen die ze beiden hebben, en dan ook nog in huis samen in een kooitje..
Wat je dan wel krijgt, is dat je grasjes ook een stuk minder druk zijn, en dat is dan wel weer jammer van de grasjes, hun zijn namelijk uniek om hun karakter :D

Maar dan heb je meer popjes, dan mannetjes he.. Kan zijn dat, dat ook weet fout gaat.. Heeft je dominante mannetje al een popje? Zoja, neem haar dan ook mee naar binnen.

Nelis

Ooh ja dat vind ik dan wel jammer dan ja, misschien zijn de kakariki's dan toch een betere optie? haha En roodruggen/turqouisines, wat denkt u daar van?
Klopt, dan wordt het inderdaad wel een erg gecompliceerd probleem omdat ik dan een grotere woonkamer-kooi moet aanschaffen. Ik kan natuurlijk ook altijd het nachthok dicht doen wanneer het zwakkere mannetje er in zit en de rest gewoon buiten...
Niet ideaal dit alles haha!

Samm

De rest van de vogels heb ik geen idee van, bij alle kwekers waar ik geweest ben, hadden nooit combinatie's van deze vogels, maar altijd apart.

Het mannetje moet zich ook weer niet alleen voelen denk ik, als hij een hele winter alleen zit, en in de zomer weer bij de vaste kliek komt, word dit voor hem misschien nog lastiger.
Dit omdat je vaker ziet, dat als een parkiet een tijd alleen is geweest, de eerste tijd veel minder sociaal is, en langer de tijd nodig heeft om te wennen. (Er zijn uitzonderingen uiteraard)

poortman

Hoi,

Bourkes zijn een goede optie, alsmede ook elegantparkieten( bv. wildkleur of lutino), beiden zijn erg rustige vogels en niet dominant. Mijn schoonmoeder heeft Bourkes, ikzelf Eleganten, dit gaat prima.

De grasparkieten zullen de baas zijn daar zij dominanter zijn, maar de Bourkes en eleganten pikken dit zonder problemen.
Wel zorgen dat je altijd een koppel hebt en geen enkele, dan kunnen ze ongelukkig worden.

Zoek eens onder Neophema, dit is de familienaam van de soort namelijk, dus Bourkes, Eleganten, kakariki etc.

Let erop dat Neophema's ander voer nodig hebben, ik geef zelf iedereen Neophema-voer, dit is wat uitgebreider en groffer als parkietenvoer, ze eten er allemaal prima van. Ik haal dit bij Hornbach, ca € 1,05/kg(schepgoed en grote 25kg zakken) van het merk Teurlings.

Nelis

Ooh oke, dat is wel handig inderdaad dan ja haha

Ik zie dat splendids ook neophema's zijn, maar ik had begrepen dat splendids juist hele zakke vogels zijn die niet tegen vocht, kou, wind of stress kunnen. Dus niet alle neophema's kunnen neem ik aan?

poortman

Niet kunnen is een groot woord(2 eigenlijk, haha), maar je moet wel rekening houden met de bouw/inrichting van je voliere.
Geen enkele vogel overleefd lang op de tocht zitten, mijns inziens.
Ook je kwartels niet!

Ikzelf heb ongeveer de helft van mijn voliere met een dak van bitumen golfplaatjes(uiteraard met gaas ertussen!), ofwel niet lichtdoorlatend en de andere helft met een transparant golfplaatje(uiteraard ook met gaas ertussen).
Dit scheelt enorm met vogelkak van wilde vogels en dus gelijk met ziekte risico.

Verder is mijn achterwand volledig tochtdicht en staat deze achterwand richting de windkant, ofwel de open kant dus in de luwte.
Tevens heb ik van beide zijkanten, ongeveer de helft dicht. In principe dus aan de achterkant een tochtdichte " U " en aan de voorkant een open "U ". Ik merk dat mijn vogels de ene keer tegen het gaas slapen, de andere keer achterin, en dan nog het meest onder het donkere dak. Uiteraard heb ik de binnenkant van de voliere helemaal wit geschilderd zodat de vogels het best tot hun recht komen, je kunt zien of de boel schoon is, en het maakt de voliere een stuk lichter.

Uiteraard een nachthok voor neophema opening ca 6 cm, met zaagsel en evt hooi/stro, maar de mijne gaan er nooit in. Wel scherm ik als de vorst begint, het gehele gaasdeel af met transparant plastic plaatjes, er kan dan geen koude lucht in, ik verwarm zelf niet, maar dat is wel een optie. Google even voor de beste manier, niet alle kachels zijn geschikt namelijk!!

Tevens is het raadzaam om je buitenvogels altijd van een kweker te kopen die ze zelf "koud" hebben zitten.
Net als in de natuur zullen sterke gezonde vogels dan geen problemen hebben, de zwakkeren mogelijk, let op, mogelijk wel.

Indien ze van binnen komen, pas na de vorst in het voorjaar naar buiten, ze kunnen dan aan de seizoenen wennen, ze gaan dan geleidelijk van voorjaar naar zomer, herfst en winter.

Verder goed in de gaten houden, wanneer de vorst echt extreem wordt, en je ziet dat het niet goed gaat, zorg voor een Backup-kooi, die je bv in je onverwarmde schuur kwijt kunt. Let op, niet vanuit de kou in 1 keer naar de huiskamer van bv 21 graden binnen, dan kun je ze niet meer naar buiten doen die winter. 

Nog een tip voor je nestkasten, niet in de volle zon, maar in de schaduw en in het najaar eruit! Ik heb ooit per ongeluk 1 broedend koppel in de winter gehad, zij hebben het niet overleefd.....Broeden kost nml. veel energie.

Hopelijk is je vraag voldoende beantwoord?
Splendid kan wel, maar onder de juiste omstandigheden, welke eigenlijk ook het beste is voor je andere vogels.

Nelis

Wauw wat een boel nuttige informatie!

ik kan geen dak op de voillere plaatsen aangezien ik hem om een boom gebouwd heb, ik laat wel weten wat ik er mee ga doen, want komende winter moet er wel wat op schat ik zo in...
Voor de rest is de voillere wel grotendeels tochtvrij.

Links van de voillere staat een carport met daarin de sluisdeur, echt veel tocht kan er denk ik niet doorheen hoewel er geen massieve muur langs zit maar planken met kieren er tussen. de achterwand van de constructie is een bakstenen scheidingsmuur. boven is het ding dus van gaas en rechts staat het prieeltje dat wel een massieve muur heeft.
Ook mijn voillere heeft dus een U-vorm als je 'm van boven bekijkt, de voorkant is namelijk helemaal met gaas. Daar wil ik inderdaad een zeiltje voor hangen in de winter.

Achter, tussen het prieeltje en de muur in, zit een ruime kier waar ik het nachthok in heb geplaatst. Je kan er bij en in kijken via de achterkant van het prieeltje. Er zit een grote deur over de gehele breedte, parallel met de muur dus, gemaakt van een aantal houten latten met gaas. Kan dat zo? Het prieeltje heeft een maze-constructie deur die dus niet geheel dier- en luchtdicht afgesloten kan worden.

Ik denk dat de voillere wel overleefbaar moet zijn komende winter, ondanks dat ik niet wil bijverwarmen dmv van een kacheltje.

P.s. Is het een beter idee om te kijken hoe de voillere er na de winter uit ziet? Aanzien ik op jongen hoop en ik de voillere te vol vind voor 3x8=24 plus de 6 vogels uit de koppels maakt 30 parkieten. Eventjes kijken hoe het precies gaat met de nestjes en de verkoop en de kwartels etc etc