valkparkiet van 6 weekjes tam maken

Gestart door pipi, augustus 31, 2013, 18:58:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pipi

We hebben sinds vandaag een valkje erbij, nu willen we deze helemaal handtam maken, hij is 6 weekjes oud. Nu had ik ergens gelezen over de vasthoudtraining??? Hoe gaat dit in zijn werk. Ik wil deze graag gaan doen.

En kunnen onze grasjes gelijk samen zijn met de nieuwe valk? Hij komt uit een buitenkooi. De kids gingen regelmatig even de kooi in dus hij is wel iets gewend maar niet handtam. Is onze taak nu.

we gaan er voor! Alle tips over die vasthoudtraining is welkom.

groetjes pip

Samm

#1
Wanneer een parkiet 8 weken wordt is hij volledig zelfstandig. Als je nu begint met vasthouden wordt dat gezien als eng of als beperking van vrijheid. Wanneer ze jonkies zijn weten ze gewoon niet beter.
Veel mensen zien deze dwingende manier als een goede manier om je parkiet handtam te krijgen. Wat er eigenlijk gebeurd is dat je je parkiet zo bang maakt en intimideert.
Je krijgt dan hetzelfde effect als wanneer je een parkiet te snel trained als je hem net hebt gekocht. Verstijfd van angst lijkt hij het allemaal goed te vinden, maar later wil hij alleen maar bij je weg.

Dit is een tekst wat ik net even van internet pluk, overal op dit forum lees je dat je een vogel niet vast mag pakken!
Lees het forum even goed door, dan lees je genoeg over het 'verantwoord' tam maken van je vogel!

DobbyFloppy

Je kunt het beste eerst even het forum doorlezen over tam maken er is hier echt zoveel over te vinden. @samn een jonge valkparkiet ken wel tot 12 weken aan de pap zitten in tegenoverstelling met een grasparkiet.

Verder wil ik je nog wel de tip meegeven op t.w. Laten met de combinatie valkparkieten en grasparkieten omdat grasjes vaak een stuk dominanter zijn dan vakjes. Ik heb zelf mijn grasjes apart van mijn valkparkieten omdat mijn popje achter de valken aangaat en deze erg bang maakt op deze manier. Om beiden gelukkig te houden hebben ik beide dieren in een eigen kamer en dit gaat prima ze hebben beiden genoeg speel en vliegruimte
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

pipi

Denk dat ik ze ook apart blijf houden, de grasjes zijn helemaal met elkaar verbonden, elkaar voeren enzo.

Het valkje is dus zes weken, nog geen 8, hierdoor dacht ik dat de vasthoud training wel kon.

DobbyFloppy

Niet doen, jonge valkjes kun je vaak nog wel laten opstappen.
Hopelijk eet jou valkje al wel zelfstandig? Ik hoor namelijk vaak dat op 6 weken een valkparkietje nog niet zelfstandig is en meestal nog aan de pap zitten.
Als dit het geval is stuur je me maar even een pbtje, ik heb nog wel een goed forum voor valkparkieten.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

pipi

Oke, we houden m niet vast en inderdaad af en toe wil hij wel opstappen. Maarrrr wat moet ik nou precies doen. Ik hoor tegenstrijdige berichten. Iemand zei me, elk half uur je armen in de kooi hangen.

Wie kan het me even goed omschrijven? En hoe lang je handen in de kooi en wat moet ik met die handen doen? Iets lekkers pakt hij niet van me aan, het voer strooi ik nu nog over de grond, wel elke keer kleine beetjes uit mijn handen.
Tot nu toe wil hij alleen elke keer de kooi uit, losvliegen, en drentelt onrustig heen en weer. Ik ben ontzettend bang het fout te doen dus please help me!  :-X


Samm

Zoek op youtube tam maken van parkieten, kan je zo stapje voor stapje zien wat er gedaan word..
En dit forum even goed doorlezen, zijn meerdere optie's mogelijk met tam maken, zoek er 1 uit waar jij je het beste in kan vinden!

Kleintjes

Er is meer dan genoeg op 't forum te vinden over tam maken, zelfs 'n heuse video uitleg.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses