hoe verder tam maken?

Gestart door MelanieB, augustus 31, 2013, 17:54:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MelanieB

Hoi,

Ik heb twee parkietjes van 5 maanden oud. Ik heb ze nu 3 maanden. Ze zijn in de kooi erg tam. Dit heb ik gedaan zonder hulp van trosgierst. Als ik met mijn hand in de kooi ga klimmen ze vaak naar het schommeltje zodat ze een goed overzicht hebben van wat ik doe. Ze laten zich aaien en vaak klimmen ze uit zichzelf op mijn hand. Ze kunnen zelf in en uit de kooi vliegen en als ik bij ze in de buurt kom blijven ze gewoon zitten en vliegen ze niet weg. Ze willen alleen nooit op mijn hand zitten als ze uit de kooi zijn. Ook willen ze niet als ze op mijn hand zitten uit de kooi gehaald worden. Hoe kan ik zorgen dat ze ook uit de kooi zo handtam worden als in de kooi? Of moet ik gewoon meer geduld hebben?

Groetjes  :)

Samm

Ze zijn pas handtam als ze buiten de kooi op de hand gaan..
Ze gaan nu op je hand van angst.. Het is echt belangrijk met trosgierst te werken en ze naar je toe te lokken, dat ze dus echt naar je toe willen, dan win je hun vertrouwen!

MelanieB

Maar hoe kunnen ze uit angst op mijn hand gaan? ze klimmen zeg maar spelenderwijs op mijn hand. Maar hoe kan ik met trosgierst oefenen? Ze eten namelijk wel trosgierst uit mijn hand maar ik heb niet echt het idee dat ik ze daardoor makkelijker uit de kooi krijg. Of moet ik trosgierst voor ze houden als ze uit de kooi zijn?

Samm

Kan me moeilijk voorstellen dat het op een spelende manier is, aangezien ze buiten de kooi niet willen.
Laat ze eten, lok ze over de stokken heen, zodat ze weten dat ze er iets
Voor moeten doen, dan lok je ze op die manier ook op je hand..
Als dit goed gaat in de kooi, probeer je het buiten de kooi op dezelfde manier!
Als dit zonder problemen gaat, ga je pas oefenen zonder trosgierst, als dit moeilijk gaat of ze gaan weg, weer trosgierst pakken, niet er achteraan gaan jagen!

Kijk anders even op youtube, daar staan leuke filmpjes op stap
Voor stap wat te doen.

MelanieB

Ik weet niet echt of het spelend is. Maar ze vinden het 'leuk' om op mijn hand te zitten en met de sieraden te spelen die ik dan om heb. Maar weet dan niet echt of ze het leuk vinden inderdaad. Heb wel al met trosgierst geprobeerd twee keer en dan gaan ze ook gewoon op mijn hand zitten eten. Ik had er nog niet over nagedacht om mijn hand lager te houden dat ze via andere stokken naar mijn hand moeten komen. Dat ga ik morgen dan maar als volgende stap proberen. Bedankt voor de tip!

Samm

Wat ik gedaan heb, is wat verder weg houden, zodat ze op m'n hand of vinger moeten springen, dan weet je namelijk zeker dat het uit vrije wil is.

Heel veel succes!

MelanieB

ja op zich wel logisch hoe je het nu uit hebt gelegd. Hopelijk lukt het! Gelukkig kunnen ze wel al zelf in en uit de kooi dat scheelt weer. Ze raken dan gelukkig niet in paniek als ze uit de kooi gaan op mijn hand. Hoe lang duurde het bij jou voordat ze helemaal handtam werden?

Samm

Nummer 1, 2 weken.
Nummer 2, 1 dag (hele makkelijke vogel)
Nummer 3, ben ik al een antal weken mee bezig, hij gaat op je schouden en op je hoofd, in je nek, maakt hem niks uit maar handen vind die dood eng, denk dat, dat door de fokker komt.
Nummer 4, 1 dag (volwassen mannetje, is ergens gewond gedumpt, en die heb ik opgevangen, en ik denk dat hij al hand tam is geweest)

Ligt aan het karakter van je parkiet, de 1 is simpel en de ander hartstikke moeilijk,

MelanieB

Oh wel zielig die gewonde. 1 parkietje van mij is heel eigenwijs maar ook nieuwsgierig. En de ander doet alles na want die ene doet. Dus ik denk dat dat wel een voordeel kan zijn. Misschien moet ik er maar een dag echt lang mee gaan oefenen.

Samm

Het beste is 6x even oefenen verdelen over de dag..
Die nieuwschierige parkiet moet je dus stimuleren om overal nieuwschierig naar te zijn, als hij 't 1 en ander gaat ontdekken dan belonen.

MelanieB

Ik ben overdag vaak weg. Maar dan moet ik maar in de ochtend voor ik weg ga en als ik thuis kom oefenen en in de weekenden natuurlijk! bedankt!

DobbyFloppy

Als je geen tijd hebt hoeft het ook niet perse 6 x op een dag, maakt feitelijk gezien niet zoveel uit. Als je maar minstens een uur per dag eventueel langer oefent en ieder geval probeert meerdere malen per dag kom je ook al een heel eind.

Ik heb mijn eerste valkparkiet handtam gekregen maar die was de laatste tijd bij de vorige eigenaren wat verwaarloost. Dus na een maandje goed trainen was ze weer handtam zoals het hoort. Je moest haar eerst altijd pakken met volle hand wilde ze de kooi uit, iets waar ik al op tegen ben het pakken met de volle hand. Dus gewoon paar keer moeite laten doen om haar beetje proberen te laten opstappen. Wat zij in het begin deed om te laten weten dat zij de kooi uit wilde is d'r vleugels spreiden en half ondersteboven hangen.
Heb haar inmiddels al een ruim een jaar tot anderhalf jaar en ze is sinds ze bij mij is heel erg aanhankelijk geworden.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

MelanieB

Bedankt voor je reactie :) Ik wil ze absoluut niet met de volle hand pakken inderdaad. Daarom doe ik altijd als ik thuis ben en niet meer weg ga die dag de kooi open ze gaan dan zelf in en uit. Gisteren heb ik goed geoefend met het trosgierst. Ze vonden het wel gezellig de hele tijd een hand in de kooi want ze gingen vrolijk verder waar ze mee bezig waren en ze gebruikten mijn hand en arm als speelplek. Daarna heb ik ze uit de kooi gelaten en probeerde ik buiten de kooi te oefenen met het trosgierst. Ze vonden het niet erg als ik mijn hand naast ze op de kooi legde met het stukje trosgierst maar ze hadden geen zin om ervan te eten. In plaats daarvan gingen ze een beetje zitten dutten. Maar nu maar elke dag goed oefenen!

Samm

Kijk op die manier krijg je hun vertrouwen! En ook welverdiend!