Parkietje leren eten

Gestart door Merel, augustus 30, 2013, 14:59:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Merel

Lieve forumleden,

Ik heb een heel lief mooi parkietje genaamd Dibbes. Dibbes heeft een behoorlijke achtergrond.
Ik heb vorige maand een nestje gehad, ons eerste (en voorlopig laatste) nestje.
4 van de 6 geboren parkietjes zijn keurig opgevoed door de ouders, de 5e at z'n kropje niet leeg en is helaas overleden  :'(
de 6e is Dibbes. hij kwam te vroeg uit het ei (had nog wat van de dooier in de krop zitten) en werd niet gevoerd. Ik had er een hard hoofd in maar ben gelijk pap gaan kopen en ben werkelijk door het vuur gegaan voor hem. ben elke nacht om te 2 uur wakker geworden, brandnetelthee gevoerd, land door gecrosst voor probiotica, je kan het zo gek niet opnoemen. Uiteraard met alle liefde en plezier want ik ben helemaal gek van hem :) De eerste week ging moeizaam, hij heeft lang op de 2 en 3 gram gezeten, maar in de 2e week schoot hij ineens enorm omhoog. Hij is 24 juli geboren en dus intussen iets meer dan 5 weekjes oud.
Hij krijgt nog 3 pap voedingen per dag en 1 soms 2 keer wat brandnetelthee. Ook probeer ik hem te laten wennen aan zaadjes, gierst, eivoer en wat groenvoer.
Andijvie gaat erg goed, dat doe ik tussen een clipje en daar eet hij aardig van. De rest kan absoluut beter. ik heb een bakje in zijn kooitje, maar ook een extra bakje op stokhoogte, en probeer hem om het uur uit mijn hand zaadjes te laten eten. Soms pelt hij er een paar waarvan ie af en toe wat eet, maar niet echt van harte. Hebben jullie tips hoe ik hem dit kan leren? Zijn ontlasting is gelukkig helemaal goed, dezelfde structuur als hoe het bij de andere baby's eruit zag op deze leeftijd. :)

alvast heel erg bedankt!


DobbyFloppy

Gewoon een bakje met zaad aanbieden is denk ik het beste en tussendoor nog gewoon blijven voeren.
Ik ken je niet heel veel tips geven afgezien ik op het gebied van jonge vogels en voeren niet veel kennis heb.
Dit laat ik dan ook over aan de mensen die je hier meer over kunnen vertellen ;)

Ieder geval erg schattig parkietje!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Merel

haha ja prachtig ding! dankjewel :)


karin v h

Zit hij nu helemaal apart?
Ik zou ook proberen met trosgierst maar dat bedoel jij denk ik met gierst.
Ik zou op verschillende plekken wat zaadbakjes hangen en wat kleine stukjes trosgierst alles wat hij zelf eet is alvast meegenomen en zo leert hij het kennen. Heb je geen ander parkietje wat je erbij kunt zetten zodat die hem misschien wat gaat voeren zodat hij daar ook wat van mee krijgt?
Succes.

Samm

Dat zou ik ook proberen wat Karin zegt, hij ziet dan ook de ander eten, en zal die het wellicht na gaan doen! :)

Kleintjes

Super dat 't zo goed gaat met Dibbes :)

Ik zou ook proberen wat Karin aanraadt, wellicht dat 'n ander parkietje de taak van papa op zich neemt; hij is degene die normaal de kleintjes leert hoe ze de zaadjes moeten pellen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Merel

bedankt voor jullie reacties!

Dit heb ik inderdaad al geprobeerd, maar kleine Dibbes wil alleen eten als het bij mij vandaan komt.. sterker nog, hij moet helemaal niks hebben van de andere parkietjes. Stiekem vind ik dat wel heel schattig dat hij mij echt als moeder beschouwt, maar het zou een pak van mijn hart zijn als hij zelf zou eten, het blijft natuurlijk een risico om met de hand te voeren..
Hij heeft vanmiddag toch al wel het een en ander aan zaadjes en eivoer gegeten  ;D misschien even iets minder overbezorgd zijn en door blijven oefenen haha!

Audrey

Ik vroeg mij af hoe het nu gaat met Dibbes. Is het gelukt om hem zelfstandig te leren eten en hoe lang duurde het nog na je laatste berichtje?