Popje jaagt continu de andere popjes op

Gestart door selma74, augustus 29, 2013, 08:25:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

selma74

Beste allemaal,

Na heel veel informatie te hebben gelezen, heb ik me nu toch aangemeld op t forum :D

Wij hebben sinds vorig jaar augustus 10 grasparkietjes, 5 mannen en 5 popjes, hieruit zijn 4 koppeltjes ontstaan. We hebben gisteren in de voliere 5 broedblokken gehangen, en vrijwel meteen hadden de popjes zich een broedblokje "toegeëigend". Nu is er één popje die continu achter de andere popjes aanjaagt: als ze bij hun broedblok zitten of als ze gewoon op de stok zitten. Gelukkig hebben ze veel plaats om te vliegen, maar het geeft wel heel veel onrust in de voliere. Ze laat gewoon niet toe dat die andere popjes bij "hun" broedblok gaan/blijven zitten. In de vorige kooi (deze was denk ik te klein) heeft de betreffende parkiet zelfs gevochten met een ander vrouwtje, tot bloedens toe!

Heeft er iemand een idee waarom ze zich zo gedraagt, en misschien nog belangrijker: wat we eraan kunnen doen? Mijn man zei al dat we desnoods het agressieve vrouwtje met haar man in een aparte kooi moeten zetten.

Gr. Selma

Samm

Ik zou ze ook apart zetten, als ze gaan vechten als je er niet bij bent, zijn de gevolgen niet te overzien :) dus wees ze voor.

poortman

Tip, hang altijd meer broedblokken op als koppels, dus bij 5 koppels/popjes, 6 blokken.
Dan kunnen ze kiezen en is er minder ruzie. Let hierbij ook op de locaties, met de opening van de wind af, niet te dicht bij de stokken, niet in de volle zon en lekker hoog. het kan zijn dat je 5e blok op een onprettige plek hangt.

Als je geen 6e blok kwijt kan is ophangen op een andere plek het proberen waard.

Vraag, heb je een binnen of buitenvoliere? Als je een buitenvoliere hebt zou ik nu niet meer starten met broeden nml.
Dan komen de jongen net voor de winter uit en gaan ze in de winter in de rui, dan zijn ze op hun zwakst en kan het je jongen kosten.

Broedtijd ca 21 dagen, ca 4-5wkn tot uitvliegen en pas bij 6-8 weken na uitkomen weg bij de ouders. reken maar uit.

selma74

Hallo,, dankjewel voor jullie antwoorden!!

We hebben de broedblokken allemaal op dezelfde hoogte hangen, ook aardig wat plek ertussen, omdat bij de vorige kooi ze te dicht op elkaar zaten. We gaan inderdaad nog even kijken om een zesde blok erbij te hangen; voliere is groot genoeg ;). Met je vraag of t een binnen- of buitenvoliere is....... er tussen in, want de voliere is in de veranda gebouwd. Maar denk dat je dat als binnen kunt beschouwen, als het koud is, is de buitendeur natuurlijk dicht :-)

Nu een update wat betreft onze "terror"parkiet :P..... ze is nu vrij rustig, nu is het een andere pop die de boel loopt/vliegt op te jagen...
Zou het ook kunnen zijn dat ze nu de rangorde aan t bepalen zijn, en dat het weer rustig in de kooi wordt zodra iedere pop haar blokje heeft??

Samm

Kan.. Maar hou het echt goed in de gaten alsnog, dames draven altijd door :p