Bang voor vers voedsel

Gestart door Paquito, augustus 25, 2013, 19:27:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paquito

Hoi allemaal,

Mijn parkieten Paco en Rachid zijn heel leuk, vooral als ze als bezetenen trosgierst uit mijn hand eten. Zaadjes lusten ze ook, maar wat ik er dus echt niet doorheen krijg, is vers voedsel. Als ik een blaadje andijvie vlak bij hun favoriete stok hang, weten ze niet hoe snel ze zich aan de andere kant van de kooi moeten verschansen. Vervolgens gaat Paco steeds een stapje dichterbij, totdat ze naast de levensgevaarlijke andijvie zit... en er vervolgens niets mee doet.

Hetzelfde gebeurt bij ander vers voedsel. Zo heb ik laatst elke dag een stukje verse pruim op dezelfde plek in de kooi gehangen, maar ze moesten er niets van hebben. Hetzelfde patroon herhaalt zich als bij het andijvie-avontuur: eerst doodsbenauwd aan de andere kant van de kooi aan de spijltjes hangen, om daarna dichterbij te komen en al dat verse lekkers gewoon te negeren.

Hoe krijg ik mijn koppige (en ronduit verwende) parkieten aan het verse voedsel?

Samm

Probeer het in hun bakje te doen! Dat ze het echt zien als voedsel.
Plus probeer iedere x wat anders, want ze lusten niet altijd alles..
Als ze geen pruim eten, probeer het dan over een paar weken nog eens..

Die van mij lusten ook bijna niks hoor, wat ik erin krijg is ruccola, kiwi, brocoli, bloemkool.

ParkietHaarlem

Geloof het of niet... Zien eten is doen eten.
Ik heb mijn parkiet groente leren eten door gebruik te maken van haar nieuwsgierigheid. Ze moest niets van een app hebben, maar als ik hem in mijn mond stopte, dan wilde ze ook proeven.

Het werkt helemaal goed als ze bij andere soortgenootjes afkijken. Maar dat kan bij jou dus niet.

Probeer anders eens witloof of sla.
Wortel vinden ze ook fijn. Om te slopen vooral.

Hier werkt Rucola bijvooorbeeld weer niet. Ook tomaat of kiwi vinden ze helemaal niets.

Samm

Ja dat kan ook werken ja! Of op spelende wijs proberen.
Heb het geluk dat ze het hier wel proberen, laatst appel gegeven, ze likken eraan, schudden met de kop en laten de appel voor wat het is haha.

EliseAvi

Inderdaad, zien eten is doen eten. Hier is mandarijn, rode paprika (geen andere kleur!), basilicum, munt, rucola en soms een klein hapje banaan favoriet. Wat die van mij ook lekker vinden is verse sinaasappelsap. Gewoon op de rand van het glas zitten en drinken maar!

Samm

Oh dat van dat glas is een leuk idee! Ga ik proberen, goeie tip!

EliseAvi

Wel alleen met verse sinaasappelsap. In een pak sinaasappelsap zitten vaak conserveringsmiddelen enzo. Als ze het niet durven te drinken: gewoon zelf een klein slokje nemen en ze aanmoedigen. Er is er altijd wel een bij die het toch wilt proberen. Succes :)

Paquito

Bedankt voor jullie reacties!

Vers voedsel in het bakje leggen helpt niet echt. Die arme angsthazen gaan in hongerstaking totdat ik ze met de hand wat aanbied. Gister hebben we wat rucola en tuinkers in de voederbakjes gedaan, maar dat gooiden ze eruit of ze aten er gewoon omheen; alles is nu bedolven onder de schilletjes van de zaadjes. Vandaag hebben we prei in het bakje gedaan, maar hoewel ze overduidelijk honger hebben (toch nog kijken of er wat aan het al kaalgevreten stukje trosgierst zit/zielig naar het andere, inmiddels lege voederbakje kijken), willen ze er niet uit eten. Zojuist heb ik een stukje prei (DOODENG) en een flinke schep zaden op mijn hand gelegd. Gingen ze me eerst een paar minuten met de allerzieligste blik die parkietenogen je kunnen geven naar die zaadjes staren, voordat ze zich als hongerige wolven op de zaadjes stortten. De prei bleef onaangeroerd.... Misschien helpt het om andere kleuren voedsel te gebruiken? Haha, de groene stukjes tussen de zaadjes (van Xtra Vital) laten ze ook liggen...

Parkieten-Freak

Het beste is gewoon om iedere dag op dezelfde plek in de kooi dat "enge, nieuwe verse voer" aan te bieden.
Bijvoorbeeld gewoon aan een knijpertje in de kooi. Verder moet je hier vooral niet al te moeilijk over doen: gewoon ophangen en verder gaan waar je mee bezig was. Je parkieten zijn er echt binnen een mum van tijd aan gewend en gaan op een gegeven moment knabbelen aan al dat vreemde voedsel. Dat kan wel even duren, je moet echt even doorzetten.

Mijn tamme parkiet heeft overigens ook verse groenten en fruit leren eten van mij. Hij was op een dag super nieuwsgierig toen ik een appel zat te eten, dat wilde hij ook wel en sprong boven op de appel op mijn hand. Dit geintje heb ik later herhaald met andere groenten en fruit en met succes.
Mijn parkiet bedient overigens ook zichzelf: als hij trek heeft in appel vliegt hij gewoon naar de fruitschaal en gaat daar zitten eten.  8)

Ik hang elke dag verse groenten en fruit in de kooi, en ik kan eigenlijk wel stellen dat mijn parkiet werkelijk alles lust, van aardbei tot een korstje brood en van een stukje vis tot gekookte sperzieboon toe.  :)


DobbyFloppy

Dit herken ik ook bij mijn grasjes als ik een doppinda in me hand heb of een broodje wat ik wil gaan ze er gewoon bovenop zitten zelfs als ik een broodje probeer te eten. Soms helpt het door het ze te laten zien hoe lekker een stukje komkommer bijvoorbeeld is, tussendoor kun je kijken of hun ook interesse hebben door het aan te bieden, zoniet dan naast niet komt vanzelf wel
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Paquito

Oké, we blijven het gewoon proberen! :)

Paquito

Even een update: het is gelukt! Een paar dagen geleden hebben ze een hele dag aan een stukje courgette geknabbeld en nu zijn ze druk bezig met een stukje komkommer. Voorwaarde is wel dat het aan een touwtje hangt; dan wordt het pas interessant  ;D De aanhouder wint dus!  :)

Sonja

Fijn, Paquito, dat het gelukt is.
Zoals je zelf al zegt: de aanhouder wint.

Ik heb ook van die "alles-etertjes".
Bij mij is dat een beetje op dezelfde manier gegaan als bij PF.
Ze willen, als het aan hen ligt, alles proeven wat ik in mijn mond stop.
Iets wat ze niet kenden, aten ze wel als ze mij er een hap van zagen nemen (of als ik deed alsof, want dat verschil merken ze niet).
Op die manier hebben ze eigenlijk alles -wat goed voor ze is- leren eten, ook dingen waar ze in eerste instantie een beetje voor terugdeinsden vanwege het nieuwe, of doordat een voor hen "vreemde kleur" had.

Groetjes
Sonja

DobbyFloppy

Mijn valkparkiet Cheeky is ook zo een alleseter. Eet een theebiscuitje op en hij plukt rustig de restantjes uit mijn mond mal beest ook.

Iets nieuws? Hij kijkt even hoe ik het eet en ondertussen af en toe hapje aanbieden en dan zelf ook eten. Zit zijn meisje ernaast? Dan wordt die ook heel snel nieuwsgierig. Ze loopt maar hem toe piept eens tikt hem aan en gaat ook proeven zo schattig. Als je die 2 om hebt durven de anderen pas ook te proeven, de helden.. ;D
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Je kunt je parkiet beter niet uit je mond laten eten.
In je mond zitten allerhande bacteriën die je vogel ziek kunnen maken.

elisekuijpers

Mijn parkieten zitten al heel snel van nieuw voedsel te eten,behalve tomaat.
Vandaag heb ik nog rucola in hun fruitbakje gedaan.
Donald zat binnen 5 minuten van het nieuwe voedsel te eten.
Sommige parkieten eten dus heel snel van nieuw voedsel,andere weer niet.

Paquito

We hebben inderdaad ook geprobeerd om het voor te doen door zelf eerst een hapje te nemen, maar dat hielp niet. En voedsel met een andere kleur dan groen vinden ze ook nog niet zo interessant, maar dat komt vast wel :)

Hier nog een fotootje van Rachid nadat ie van de courgette had gesmuld en zich ging wassen  :):
http://oi44.tinypic.com/28a6q28.jpg

Sonja

Ik weet niet hoe vaak je hebt geprobeerd door zelf eerst een hapje te nemen?
Want je hebt er wel wat geduld voor nodig, en doorzettingsvermogen. ;)
Hoe sterker de band met je parkietje(s) is, hoe beter het zal gaan.

De aanhouder wint!

Groetjes
Sonja