Derde parkietje of toch maar niet?

Gestart door Audrey, augustus 24, 2013, 07:33:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

Ik twijfel om een derde parkietje te nemen.

Even de situatie uitleggen: op maandag 5 augustus lieten we een van onze parkietjes inslapen. Zazou had kanker en we wilden haar niet onnodig laten lijden. Zazou

Er was twijfel om een nieuw tweede parkietje aan te schaffen. Croky en Zazou hadden nooit ruzie gemaakt, maar Croky vloog altijd weg van Zazou. Zij wou dolgraag bij hem zitten, maar daar moest hij niets van weten. Misschien lag het wel aan Zazou haar karakter, misschien was ze wat te dominant.
Bovendien kan Croky goed alleen spelen, gooien met een dopje of zo, je ziet aan hem dat hij zich zo ook wel amuseert. Uiteindelijk hebben we toch beslist om een nieuw parkietje te nemen, in september ga ik immers terug aan het werk na de vakantie en van 8u tot 17u alleen zitten, dat zijn toch wel lange dagen voor een parkietje.

Diezelfde week nog, op zaterdag, haalden we Toby op. Aanvankelijk een erg rustig diertje, kwam makkelijk op je hand zitten en zo. Langzamerhand begon hij zijn weg te vinden in huis. Inmiddels komt hij wel nog makkelijk op je hand, maar hij is net zo vlug terug weg. Misschien is dat een gevolg van wat te veel vrijheid, ze vliegen immers rond in mijn parkietenproof gemaakte kamer, maar ik denk dat Toby gewoon nog wat tijd nodig heeft om tam te worden.

We hebben Toby inmiddels 2 weken en Croky negeert hem volkomen, vliegt telkens weg wanneer Toby ook maar in de buurt komt. Ik heb ze al enkele malen samen in een kooitje gestopt, maar Croky reageert daar heel erg angstig op. Gaat af en toe wat gejaagder ademen en panikeert als hij denkt in het nauw gedreven te worden door Toby. Toby wil dolgraag bij Croky in de buurt komen, probeert op hetzelfde stokje te komen zitten en zelfs te snavelen. Toby (als je naar ondere scrolt, zie je foto's van de twee samen in de kooi)

Ik ben bang dat het dezelfde richting uitgaat als met Zazou. Ik weet dat we Toby pas 2 weken hebben, maar Croky was na 4 jaar nog niet gewend aan Zazou. Voor Zazou er bij kwam, hadden we Croky 3 jaar alleen. Misschien is hij daardoor een beetje vervreemd van zijn soortgenootjes? Of misschien is hij gewoon één van die parkietjes die je beter alleen houdt?

Nu is het eigenlijk zielig voor allebei. Croky voelt zich in het nauw gedreven wanneer Toby weer eens achter hem aan zit, en ik kan me voorstellen dat het voor Toby ook niet leuk is om straal genegeerd te worden terwijl hij zo graag vriendjes wil worden met Croky. Misschien kan een derde parkietje maatjes worden met Toby en kan Croky verder lekker z'n gangetje gaan. Of misschien is dat dan ook weer zielig, dat Croky de andere twee samen ziet... Ik weet het gewoon écht niet meer en advies is heel welkom.

Dus: een derde parkietje of niet?

DobbyFloppy

Op zich inderdaad een derde parkiet mogelijk als je alleen mannen hebt, maat waarschijnlijk zal ook de nieuwe parkiet contact met croky willen zoeken. Als croky handtam is zou ik wel zorgen dat hij ook voldoende aandacht krijgt. Ik heb 6 valkparkieten waarvan 2 wat zonderlingen zijn ( Eppo en Sita). Nou trekt Eppo regelmatig naar sita al heeft zij meer meer met ons, mij een mijn vriend dus maar ze verdraagt Eppo's gezelschap wel om zich heen, ook al hebben deze meiden verder geen partner
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

Oneven aantal is eigenlijk niet aan te raden, er is dan altijd eentje die "alleen" is. Beter is 'n even aantal.
Soms duurt 't langer voordat parkietje elkaar accepteren en elkaar als vrienden zien. 2 weken is eigenlijk maar kort, ik zou 't nog even aanzien en dan eventueel 2 vriendjes halen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Croky is 3 jaar alleen geweest, wat best lang is. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat een parkietje niet meer bij soortgenootjes kan, maar aangezien hij meer op zichzelf is en gedrag vertoont dat erop wijst dat hij niet echt behoefte heeft aan een parkietenvriendje, denk ik toch dat hij door de 3 jaren alleen zijn, het alleen zijn verkiest. Desalniettemin sluit ik me aan bij Kleintjes: 2 weken is een korte periode om al nieuwe stappen te ondernemen, ik zou het dan ook zeker even aankijken.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes