Paar vraagjes

Gestart door Karel, augustus 18, 2013, 19:12:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Karel

Hallo, ik wist niet waar dit oest dus doe ik het maar hier.
Ik ga binnenkort een nieuw parkietje halen maar ik heb nog wat aan mensen gevraagd en heb nog een aantal vraagjes:

- als ik een tweede parkiet erbij zet, doe ik mijn eerste parkiet hier dan een plezier mee? Ik heb gehoord dat hij dan mij niet voor zichzelf alleen meer heeft en boos wordt? Is dit waar?

- mijn parkietje doet nu bepaalde bewegingen en geluidjes na van ons, gaat hij hier mee stoppen als er een tweede bij komt.

- ik heb de nieuwe kooi eerder dan het nieuwe parkietje. Moet ik de nieuwe kooi apart houden of kan ik de oude hier al in doen, en dan bijv gewoon de inrichting veranderen als de ander komt?

- kan ik mijn parkietje gewoo zo in de nieuwe kooi zetten, of moet ik iets speciaals doen?

Samm

Het zijn groepsdiertjes, dus je doet je parkiet hier erg veel plezier mee.
Pas op dat je geen 2 popjes hebt dan.

Kooi opnieuw inrichten, doosje met parkiet in de kooi leggen, wachten tot het nieuwe parkietje er uit zich zelf uit komt.

Geluidjes die hij kent, blijft die herinneren.
Kan zijn dat je oude parkietje het een tijdje niet meer doet, omdat die blij is met de nieuwe parkiet, en hier veel mee bezig is.
Als ze gewend zijb, doet die het vanzelf wel weer, of hij blijft het doen kan ook.

karin v h

Karel at jouw parkiet geen pellets?  Of heb ik dat mis?
Je moet vlak voordat jouw parkietje erbij komt de kooi inderdaad wat Samm zegt herinrichten.
Zet de stokjes anders etensbakjes op een andere plek, speeltjes anders zodat het voor jouw parkietje en de nieuwe een heel nieuw onderkomen is?
Heb je een mannetje ofbeen popje? Wat krijg je erbij?
2 Mannetjes gaan goed samen, een mannetje en een popje maar over het algemeen gaan 2 popjes vechten.
Heb je nog een andere kooi? je weet nooit of ze elkaar niet mogen dan heb je nog een alternatief!

Mocht jouw ene parkietje pelletjes eten dan moet je wel uitkijken want de nieuwe kent dat niet hij zal hopelijk wel gauw meegaan eten maar je moet hem wel zaad geven in het begin en dat zal je oude parkietje ook gretig eten. Dus hou dat in de gaten!

Karel

Citaat van: karin v h op augustus 18, 2013, 21:34:58
Karel at jouw parkiet geen pellets?  Of heb ik dat mis?
Je moet vlak voordat jouw parkietje erbij komt de kooi inderdaad wat Samm zegt herinrichten.
Zet de stokjes anders etensbakjes op een andere plek, speeltjes anders zodat het voor jouw parkietje en de nieuwe een heel nieuw onderkomen is?
Heb je een mannetje ofbeen popje? Wat krijg je erbij?
2 Mannetjes gaan goed samen, een mannetje en een popje maar over het algemeen gaan 2 popjes vechten.
Heb je nog een andere kooi? je weet nooit of ze elkaar niet mogen dan heb je nog een alternatief!

Mocht jouw ene parkietje pelletjes eten dan moet je wel uitkijken want de nieuwe kent dat niet hij zal hopelijk wel gauw meegaan eten maar je moet hem wel zaad geven in het begin en dat zal je oude parkietje ook gretig eten. Dus hou dat in de gaten!

Oke, zal ik doen. Ik kon helaas geen kweker vinden dus ga binnenkort een paar dierenwinkels langs om te kijken waar de parkietjes het beste zitten. Het is een mannetje. Ik ga proberen een popje te vinden, is dat beter dan man-man?
Ja, krijg een nieuwe kooi. De kooi "piano 6" van ferplast.

EliseAvi

Wat je ook kan doen is wachten met de nieuwe kooi en de oude en de nieuwe parkiet in een keer in de nieuwe kooi zetten. Dat scheeld ook stress bij je oude parkiet. Anders moet hij eerst in een nieuwe kooi, die, als hij daaraan gewend is, ook nog van indeling veranderd wordt. Als je ze met z'n 2e in een keer in de nieuwe kooi zet is het voor allebij nieuw en zal je nieuwe parkiet het dus niet als "zijn" territorium zien. Ik heb dit zelf ook gesaan toen mijn 2 dames 2 mannen erbij kregen en dat werkte voor ons erg goed!

Karel

#5
Hallo, even een update. De kooi die ik oorspronkelijk in gedachten had is het niet geworden omdat hj te groot was.
Zojuist heb ik een andere besteld: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/ferplast/23258

Heb ook gelijk stokjes en een vogelwijde ( biobox met zaadjes ofzo) meebesteld. Als de kooi binnen is ga ik gelijk wat dierenwinkels af om te kijken waar de parkietjes het beste zitten.
Maakt het wat uit of het twee mannen of een man en een pop zijn? Zoja, hoe herken ik een jong popje (neusdop) en een jong mannetje? Ik ga ze dan gelijk bij elkaar in de nieuwe kooi zetten. Er zit een schijdingswand bij de kooi die je eruit en erin kan doen. Moet ik deze in het begin erin doen of gelijk eruithalen?

Heeft er iemand ervaring met de levertijd van zooplus?

Samm

Jong mannetje heeft een paars, roze neusdop, en een popje blauw met wit, normaal gesproken dan.
Wel moet je kijken naar de strepen op het hoofdje en de iris ring, want als de parkiet volwassen is, heeft een mannetje juist weer een blauwe dop, en het popje bruin.

Wat ik doe met nieuwe parkieten is, de huidige grasjes uit de kooi, de nieuwe met doos en al in de kooi, en afwachten.
Als ze elkaar willen ontmoeten, kunnen ze gelijk naar elkaar toe.

DobbyFloppy

Meeste producten heb je binnen een week in huis. Na ongeveer 1 tot 2 werkdagen krijg je een mail met track en tracé code als het goed is.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Karel

Hallo, weer even een update.
Vanochtend de kooi binnengekregen, hij is heel mooi en lekker ruim. Heb net de vogel gehaald. Het is een jong mannetje van ongeveer 7/8 weken. Hij is groen met geelste over de naam zijn we nog bezig. Het vogeltje ligt nu lekker in mijn nek met mijn haar te spelen. Heb hem net een tijdje op m'n buik gelegd. En wat stukjes trosgierst gegeven. Even een kort vraagje: mijn eerste vogel bijt wel in de veertjes van het nieuwe vogeltje. Niet echt doorbijten volgensmij. Moet ik dit lekker laten of moet ik ingrijpen?

DobbyFloppy

#9
Dingen zoals in de staart bijten moet je laten gaan. Dit is het bepalen van de rangorde. Zolang het geen vechten is tot bloedens toe moet je het gewoon laten gebeuren. Juist als je er tussen komt verstoor je dit proces. De rangorde bepaling kan een paar dagen duren.

(Volgens mij, is je spellingcontrole aan vervanging toe, Dobby ;) )
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13