Parkiet is dominant?

Gestart door Lucy, augustus 22, 2013, 11:02:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucy

Hallo,

Ik heb ook een vraag over dominant gedrag van mijn parkiet.
Ik heb twee parkieten, twee mannetjes. Ik heb ze gekregen op 23 juni, ze waren toen 5/6 weken oud.

Ik probeer ze tam te maken, dit lukt nog niet echt heel goed. Ze vertrouwen mij niet en zijn bang. Ik ben nu al wat verder met de training. Als ik met de trosgierst en mijn hand de kooi in ga zijn ze eerst bang, als ik even wacht (soms vliegen ze eerst weg, gaan aan de kooi zitten) gaan ze al snel eten van de trosgierst en gaan ze ook (allebei) op mijn hand zitten (dit doe ik nu al een aantal weken, maar ze zijn nog steeds bang als ik met mijn hand de kooi in ga, is dit ook wel normaal?) Nu is het probleem dat de ene parkiet niet toe staat dat de andere parkiet van de trosgierst eet. Soms wel, soms niet. De ene bijt de andere in zijn nek, de andere schrikt dan en gaat sowieso van mijn hand af. Zo in de kooi gaat het prima, wel merk ik dat ze soms 'ruzie' hebben en de ene de ander niet laat eten/drinken. Ik las al iets over 2 bakjes? ik heb 1 waterbakje en 1 voerbakje.

Ook bijt de 'dominante' parkiet mij als ik ze de trosgierst voer, hij bijt aardig hard, ik wil dit eigenlijk niet, maar als ik mijn hand wegtrek of probeer te laten merken dat ik dat niet leuk vind schrikken ze allebei en gaan ze weg.

kan iemand mij helpen?

(Eigen topic gemaakt, gaat over andere vogeltjes / situatie, om verwarring te voorkomen.)

Kleintjes

Allereerst Welkom op 't forum :D

Lees eens de tips over tam maken, zijn er heeel veel van  ;).
Je maakt helaas de fout je hand weg te trekken zodra hij je bijt. Elke keer als je dat doet, gaat hij 't steeds "leuekr" vinden en wordt 't bijten alleen erger. 't Is moeilijk, maar bijten moet je negeren en pas reageren als hij weer rustig is.

Als ik de leeftijd bekijk, zijn ze nu aan 't puberen, dan gaan ze hoe dan ook de grenzen proberen van wat wel en wat niet mag / kan.
De zoekfunctie, kan ook hierbij uitstekend helpen. Probeer maar eens :)

Je hebt 't overduidelijke probleem helaas zelf gemaakt: 1 voerbakje is veel te weinig, minimaal 2 voor 2 vogeltjes. Waterbakje willen ze nog wel delen, maar wat voer betreft lijken ze te denken "Ik laat jou niet van min bord eten!". Begin eens met 2 voerbakjes, vaak is 't ergste dan al achter de rug en komt de rust terug.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Lucy

Ik heb alle tips zo veel mogelijk gelezen, ook op andere sites.
Ik trek mijn hand niet weg, omdat ik merk dat ze daar allebei van schrikken, dit leek mij dus al geen goede oplossing. Ik laat hem daarom zo veel mogelijk zijn gang gaan, maar ik wil voorkomen dat hij denkt dat het normaal is. Ik moet zeggen dat het al wel minder wordt, hij gaat nu eigenlijk gelijk op de trosgierst af.

Ik zal twee voerbakjes neerzetten.

bedankt!

Lucy

Hallo,

Op dit moment heb ik twee voerbakjes in de kooi, maar ik merk nog geen verschil in het gedrag van mijn parkieten.

Het tam maken blijft steken op het punt dat ze op mijn hand gaan om de trosgierst te eten (die ene is opgehouden met het bijten in mijn vingers), verder blijven ze bang voor mijn hand. Ik kan weinig informatie vinden voor de vervolg stap. Er wordt gezegd om ze dan los te laten vliegen, maar als ze bang blijven voor mijn hand en er al vanaf vliegen als ik iets beweeg gaat dit naar mijn idee niet goed? kan ik nog meer dingen proberen? ik wil het vertrouwen van mijn parkieten niet beschadigen door iets te doen waardoor ze weer meer bang worden.

Ook tijdens het voeren van de trosgierst gunt de ene parkiet de andere het niet, terwijl dit wel degene is die steeds als eerste op mijn hand zit, zodra de andere erbij komt mag die niet meer van de trosgierst eten en 'bijt' hij de andere in de nek om hem weg te jagen. Wat moet ik hier mee?

Naar mijn idee maken ze veel ruzie en de afgelopen tijd schreeuwen ze enorm! Misschien moet ik er ook bij vertellen dat de parkiet die 'gebeten wordt' een overbeet heeft, zijn onderste snavel gaat over de bovenste snavel. Ziet de 'dominante' parkiet hem als minderwaardig?

Samm

Heb je 2 popjes?

Ik zou ze uit de kooi laten als ik jou was, als ze hun energie kwijt kunnen, en rustig zijn, dan gaat het veel makkelijker.
Dr vervolg stap, is ze naar de trosgierst toe laten komen, ze moeten dus naar jou toe!
Ga lekker op de bank zitten en lok ze maar, als ze daar nog niet aan toe zijn, herhaal je de stap die je nu doet, tot ze wel komen.. Maar dan moeten ze wel echt uit de kooi.

Lucy

Het zijn twee mannetjes. :)
Ik ga ze zo snel mogelijk uit de kooi laten!

Samm

Wil je misschien een foto plaatsen? Om het voor 100% zeker te weten

elisekuijpers

Hebben ze een paarse neusdop?

Lucy


Iris7

Ik zie inderdaad 2 mannetjes...
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Samm


DobbyFloppy

#11
Dit lijken me eerder 2 poppen. Je kunt het beste een omruilen voor een man afgezien 2 poppen vaak leidt tot vechten.

Even offtopic ik ken bij parkietenfreak helemaal geen reactie zien. Enige wat ik zie is de naam met een wit vlak. ;)

We zijn ervan op de hoogte, wordt aan gewerkt! :) Gr Wouter
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Lucy

Zijn het mannetjes of poppen? De ene zegt mannen en de andere zegt van niet..

Wouter

Het is in ieder geval één pop en dat is de rechter. De linker vind ik meer een man.

DobbyFloppy

#14
Ik zeg 2 jonge poppen. Waarom om het feit dat ik bij beiden nog geen irisring om de ogen zie. De rechter is zoiezo een pop. Maar als ik de foto ga inzoomen bij de linker zie je al wel heel licht een irisring verschijnen dit ken dus alsnog een jonge pop zijn ook omdat de neusdop in het midden lichter van kleur is. De neusdop neemt namelijk pas op 6 maanden zijn werkelijke kleur aan.

Hopelijk ben je hier iets wijzer uit. En anders heb ik nog een handig schemaatje
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

inge


elisekuijpers

Ik heb even ingezoomd op de foto en ik zag dat de blauwe wit op zijn neusdop heeft,dus ik denk 2 poppen.
Dobbyfloppy zegt dat het 2 jonge popjes zijn en dat zijn ze ook.

elisekuijpers

Ik vind het raar dat sommige denken dat de linker een man is.
Het is een jong parkietje en als het een man was,had zij een paarse neusdop en die heeft ze niet.
Duidelijk een pop dus.

Samm

Omdat de dop paars en blauwig is, kan je het nooit met 100% zekerheid zeggen, daarom zeggen ze ook denk ik erbij, of iets in die trant.

Wouter

Citaat van: elisekuijpers op september 11, 2013, 20:23:09
Ik vind het raar dat sommige denken dat de linker een man is.
Het is een jong parkietje en als het een man was,had zij een paarse neusdop en die heeft ze niet.
Duidelijk een pop dus.

Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Je onderschat de neusdop. Er zijn parkietjes met een hele donkerblauwe dop die uiteindelijk toch een pop blijken te zijn en parkieten met een hele lichte dop en witte kringen rond de neusgaten die uiteindelijk toch een man blijken te zijn. Dit parkietje zie er naar mijn mening meer als een man uit.