2e Parkietje, hoe pak ik dit aan?

Gestart door tamaracatharina, augustus 20, 2013, 21:00:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tamaracatharina

Ik heb sinds 1 juli een jong parkietje, in het begin was hij best sociaal maar nu wilt hij absoluut zijn kooi niet meer uit en wilt mij pikken,
Ik werk nu fulltime dus ik heb niet de tijd om helemaal opnieuw te beginnen en er uren mee bezig te zijn dus leek het mij verstandig er een 2e bij te halen?

ten 1e.. is dit uberhaupt verstandig?
zo ja.. die van mij heeft een blauwe neusdop is dus een vrouwtje? wat kan ik daar het beste bij zetten,.. en een jonkie of al een volwassenen?
Ik wil geen hele nieuwe kooi gaan halen en die er naast zetten om ze zo te laten wennen.

Tips and Tricks are very welcome....

Samm

Lief dat je aan het welzijn van je grasje denkt, maar als je geen tijd hebt voor grasjes, kan je ze dan wel een fijn leventje bieden? En dat bedoel ik niet verkeerd, maar ik denk ook aan het welzijn van je parkiet.

Kan je een foto plaatsen? Zodat we zeker weten wat het geslacht is?

tamaracatharina

ik heb 2 huisgenootjes die ook regelmatig met Chica spelen, ik ben denk ik bang dat ik verkeerd ben begonnen met het wennen aan mij e.d.
Ik heb wel tijd maar dan meestal voor en na mijn werk en op mijn vrije dagen, als ik er een 2e bij neem is hij teminste niet alleen.
Ik heb nu alleen een oude foto en het kan intussen verkleurd zijn natuurlijk en het is nu al te donker dus die zet ik er dan morgen op.

Maar ik wil dus morgen een nieuw parkietje halen en het vanaf nu helemaal goed aanpakken, hoe kan ik dit het beste doen?

Samm

Kijk naar een mannetje, dan zit je altijd goed, als je een jonkie neemt zijn dat degene met paarse of roze neusdoppen.
Mocht je naar een asiel gaan, zijn ze waarschijnlijk wat ouder, en dan kijk je naar blauwe doppen.

Je haalt je parkiet uit de kooi, je verandert de inrichting, eet/drink bakje ergens anders, stokken/speelgoed, echt alles anders.
Je doet het doosje met parkiet in de kooi (open), en de nieuwe parkiet zelf gelegenheid geven om eruit te komen.

tamaracatharina

ik ga het proberen! en dan gewoon ook een dagje met rust laten?

En hoe doe ik het dan? het zijn er dan 2..?
Sorry voor de misschien overbodige vragen maar ik wil het deze keer echt goed doen!

Samm

Als je het goed wil doen, dan gelieve 2 dagen met rust laten, sommige doen zelfs een week.

Ga de eerste tijd maar verder met het parkietje wat je nu hebt, als de nieuwe gewend is, en er aan toe is, komt die van zelf mee.
Ze hebben immers meer lef met z'n 2.

Ik heb er 4, ik train er 1, en de rest komt mee.
Dus die lok ik bij me met eten, en de anderen hebben zoiets hmm dat wil ik ook, en komen ze zo bij me zitten.
Trosgierst is snoep, en het werkt het zelfde met kinderen, wat de 1 wil, wil de ander ook, en zullen ze ook proberen er het eerst bij te zijn.
Hoe maak jij je parkiet tam?

tamaracatharina

ik probeerde het met trosgierst maar daar rent hij van weg.. hij is bang.. dus had het even in de kooi gehangen en daar eet hij nu van dus wilde het er uit halen en nu als middel gaan gebruiken om tam te krijgen, ik weet niet waarom hij ineens niet meer uit zijn kooi wilt, hij heeft nu een schommeltje met touw eraan en hij zit daar heel de dag een beetje mee te spelen.. verder doe ik een paar keer per dag mijn hand in de kooi en praten enzo maar hij kijkt me alleen stom aan.. verder maakt hij wel heel de tijd geluidjes als ik tv kijk enzo.

Samm

Hahaha, hij kijkt me stom aan, dat kunnen ze inderdaad!

Maar dat stom kijken betekend wel dat je z'n intresse hebt.
Gewoon eerst van de trosgierst laten eten als je die vast hebt, kan heel lang duren maar uiteindelijk zal die wel toehappen.
Stap 2 is het volgen van de trosgierst, over de stokken heen, zodag hij weet dat hij er wat voor moet doen.
En dan langzamerhand op de hand lokken.
Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar met een bak vol geduld kom
Je er wel!
Kijk anders eens op youtube, staan goeie filmpjes op, zie je stapje voor stapje hoe het ook kan.

tamaracatharina

ik ga het allemaal eens bekijken inderdaad, thanks !