Geen iris ring?

Gestart door Samm, augustus 20, 2013, 17:56:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samm

Weet iemand misschien hoe het komt, dat Kiwi met 5 maand nog geen irisring heeft? M'n andere puber had 'm wel met 3 maand.. Ook heeft Kiwi de jeugdrui nog niet gehad.

(Eigen topic aangemaakt. Is nogal verwarrend als er over diverse vogels in een en hetzelfde topic gepraat wordt.)

ParkietHaarlem

Hoi Sam,

Weet je wat voor kleurslag hij/zij heeft? Of heb je een foto?
Is je parkiet bijvoorbeeld Rec. Bont, dan krijgt hij/zij nooit een iris ring.

Samm

Nee Kiwi is violet.
Ik voeg een foto toe, deze heb ik net gemaakt, is dus niet een verouderde foto.
Er zit nu wel een glinstering in de foto, dus dat vetekent wel een beetje.

EliseAvi

Weet je zeker dat Kiwi 5 maanden oud is? Het lijkt mij dat hij jonger is aangezien hij nog al zijn streepjes op zijn koppie heeft, en dan inderdaad die irisring. Ik zeg hij omdat zijn neusdop naar wat ik kan zien erg donker is voor een dame. Mijn puberman kreeg een blauw neusdop toen hij ongeveer 5 maanden oud was. Omdat Kiwi dit nog niet heeft lijkt hij mij ook jonger dan 5 maanden.

Samm

Kiwi is een man, ik kreeg hem met 8 weken, toen zag die er precies zo uit als nu..
Hij was toen echt niet jonger, ging gelijk de hele kamer verkennen, at 3x per dag zelf, als ik trosgierst in de handen had, kwam die gelijk naar me toe, plus hij was toen al groter dan een ander volwassen mannetje wat ik had.. Dus ik denk dat hij toen echt niet jonger was dan 8 weken..
Hij heeft nu 3 witte vlekken op zijn kopje, dus de strepen beginnen nu wel langzaam te verdwijnen.. Maar met zijn kleurslag hoort die wel een irisring te krijgen.. Z'n neusdop is ook nog helemaal paars, op 1 blauw stipje na, poten zijn ook nog rozig..

ParkietHaarlem

Mijn gevoel was ook dat hij jonger zou kunnen zijn dan je dacht.

Maargoed, je mannetje vormt zo te zien een beginnende iris ring. Dus dat lijkt me geheel volgens de planning. Sommige parkietjes zullen wat sneller of langzamer ontwikkelen dan de andere. Het zelfde geldt met de verkleuring van de neusdop of het starten van jeugdrui.

Als je goed kijkt zie je dat hij al een iris ring krijgt. Deze is nu nog donker wit en wordt steeds witter. Er zijn echter vogels waarbij de iris groter is dan gemiddeld. De iris ring ligt hierdoor deels achter de oogleden waardoor je deze niet zal zien. Alleen wanneer ze opgewonden zijn.

Samm

Ja nu je het zegt.. Als ik inzoom op de foto zie ik'm ook heel licht!
Maar zo zie je 'm helemaal niet.. Echt apart.

poortman

Mooi kwartetje heb je Samm!

Samm