Jongen worden kaalgeplukt + rode neusdop

Gestart door Kumquat, augustus 18, 2013, 15:50:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kumquat

Ik heb met de zoekfunctie niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag, vandaar dat ik een nieuw topic maak ;)

Ik heb een volière met 10 grasparkieten, nu heeft 1 koppeltje onlangs een nestje gemaakt waarvan 1 eitje uitgekomen is. Zodra dat jong uitgevlogen was gingen pa en ma gezellig verder en legden ze 5 eitjes. Ik had het niet gedacht maar natuurlijk wel gehoopt.....alle 5 de eitjes zijn uitgekomen. De oudste is aankomende woensdag 4 weken en de jongste verschilt 1 week met de oudste. De ouders zijn zeer zorgzaam voor de kleintjes en ze worden af en aan gevoerd. Tot zover leek alles dus goed te gaan. Maar in de voliere zat nog een andere pop en van de 1 op de andere dag werd zij jaloers en joeg steeds het vrouwtje bij het nestkast vandaan. Hierop heb ik die jaloerse pop in een aparte kooi gezet en de rust keerde weer terug. Gisteravond checkte ik even of alles goed ging met de jongen en tot mijn verbazing zijn er 2 kaalgeplukt (de jongste 2). Ik heb het een tijdje geobserveerd en ben er achter de de moeder dit doet. Ze gaat ze eerst allemaal voeren en daarna plukt ze hier en daar bij de jongen. Nu heb ik het idee dat ze: 1 nog stress heeft door die jaloerse parkiet en: 2 dat het nestblok te klein is. Want zodra ze erin gaat om te voeren beginnen alle 5 de jongen druk heen en weer te banjeren, over elkaar heen en zij baant zich weer een weg tussen de jongen door. Ik heb nog een groter nestblok, is het verstandig ze hierin over te plaatsen? Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, hoor dus graag jullie advies.

De jongste heeft een verdikte en rode neusdop. Kan dat een ontsteking zijn?

poortman

Als je gewoon een parkietennestblok hebt, dan is hij zelden te klein, die van mij brengt er 7 jongen in groot.
Ook die klimmen en kruipen over elkaar heen, soms zitten ze op elkaar.

Heb je een foto van de neusdop?

Je zou kunnen proberen om het nestblok even goed(droog) te verschonen, het kan zijn dat er parasieten in zitten door de warmte van de afgelopen tijd welke de moeder probeert weg te halen. bv hele kleine rode wandelende stipjes.

Ik heb inmiddels tijdens het grootbrengen van de uitgekomen eieren al twee keer het zaagsel ververst.
Ik maak dan van een keukenhanddoek een soort mandje en leg ze daar in(IN de voliere en op de grond, zodat ze niet kunnen vallen!!).tijdelijk even in een andere nestkast tijdens het schoonmaken kan ook, maar wel weer in de zelfde kast terugplaatsen op dezelfde plaats.

Doe je ook vitamines door het voer??

Kumquat

#2
Sorry voor mijn late reactie, maar ik vind het toch wel netjes om even een update uit te brengen.

Omdat de moeder echt maar bleef plukken heb ik haar met het mannetje en de jongen in een aparte kooi gezet en direct een groter broedblok erin gehangen. En toen was het gedaan met het plukken en was de rust weergekeerd. Blijkbaar heeft ze toch last van stress gehad in de voilere. De neusdop van dat kleintje is ook snel hersteld, is nu niets meer van te zien.
De kleintjes zijn inmiddels allemaal uit het broedblok en het gaat super met ze!

Gelukkig is het probleem opgelost. Dan kan hier een slotje op! Gr. Sara