Eitjes weghalen?

Gestart door JuliePino, augustus 15, 2013, 09:51:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JuliePino

Goedemorgen iedereen,

Ik ben op vakantie bij een vriend die 3 parkietjes heeft (ik heb er zelf ook 1, die logeert bij mijn moeder). Het zijn 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Het vrouwtje heeft onlangs 5 eitjes gelegd: 15/07, 17/07, 19/07, 21/07 en 23/07. Dit is hun eerste nestje. De pop zit nog steeds te broeden en vader heeft het nog steeds druk met het voeren van de moeder.
We lezen overal dat als de broedtijd voorbij is de eitjes moeten worden weggehaald. Omdat we beiden onzeker zijn wilde ik de vraag stellen op het forum. Zullen we de eitjes gewoon in 1 keer weghalen van de pop? Of wachten tot ze ze zelf verlaat? Het lijkt zielig voor het koppel aangezien ze er beiden nog zo druk mee bezig zijn  :-\
Is de broedtijd al ver genoeg voorbij om de eitjes weg te halen? Of laten we ze nog een paar dagen liggen?
En als laatste zal de pop de persoon die de eieren weghaalt als negatief beschouwen?

Alvast bedankt!


inge

Hallo, de broedtijd is ongeveer 21 dagen dus bij het laatste eitje die gelegd is is dat nog maar er net over.

Ik zou zelf de eitjes zeker nog wat laten liggen, kun je zien of de eitjes bevrucht zijn welke kleur hebben ze?
Zeker van dat er nog geen eitje uitgekomen is?

Hopelijk komen ze nog uit hun eitje ;) hou je ons op de hoogte ?

Groetjes,inge

JuliePino

Bedankt voor je antwoord.

Dat er nog geen eitje is uitgekomen is zeker, het nestje wordt heel vaak nagekeken. We dachten dat ze bevrucht waren, aangezien er een lichtere "plek" aan de onderkant van de eitjes was.
Afwachten dan maar, en misschien nog een keertje goed kijken met een lampje.... wie weet vergissen we ons wel.
Maar stiekem blijf ik toch hopen op een mirakel  :)

inge


JuliePino

Nog geen babys... Vrijdag bij de laatste controle nog steeds 5 eitjes..

Net wilden we de eitjes weghalen... Lagen er plots 7  :-\

We hebben er 5 weggehaald, welke bij grondig nazicht toch onbevrucht bleken te zijn.

Er vanuit gaande dat de 2 buitenste de "verse" waren zijn die teruggelegd, maar die zijn als het goed is nog te vers om te kijken of ze al dan niet bevrucht zijn.

Hebben we er goed aan gedaan de 2 terug te leggen? Is het wel goed dat ze alweer eitjes legt? Ze zit al sinds 15 juli in het broedhokje. En de vader is net geen 1, mogelijk is dat de reden dat ze niet bevrucht waren/zijn.

Alvast bedankt!

ParkietHaarlem

Julie,

De lichte plek die je in het ei ziet is de luchtkamer. Hier haalt de embryo zijn zuurstof vandaan.
Wanneer het ei bevrucht is zie je een rode kern (de embryo) met rode uitlopers (de aders). Het is heel duidelijk te zien met een schouwlampje.

Je kan ook zonder het schouwlampje bepalen of de eitjes bevrucht zijn. Wanneer de eitjes net zijn gelegd hebben ze een roze gloed over zich. Deze verkleuren naar wit als ze zijn bevrucht. Zo niet, dan blijven ze een roze gloed houden.