Toby, het nieuwe vriendje van Croky

Gestart door Audrey, augustus 11, 2013, 23:36:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

Bedankt iedereen, jullie zijn heel lief. Mensen die zelf geen parkietjes hebben begrijpen meestal niet hoezeer je er aan gehecht kunt raken en wat een impact zo'n diertje heeft op je leven.

Oh ja, mag ik jullie voorstellen: kleine Toby  :)

Gisteren opgehaald bij heel vriendelijke mensen die parkietjes kweken als hobby. Ik zag toevallig een advertentie en die sprak me heel erg aan, ze doen niet aan handopfok en ik kreeg onmiddellijk een hoop info en foto's doorgemaild. Zaterdagvoormiddag mochten we hem al ophalen, Toby schijnt een echte deugniet te zijn, maar daar merken we voorlopig nog niets van.  ;)

Croky is niet meteen dolenthousiast, maar ik hoop dat ze vriendjes worden. Zoals ik al zei, met Zazou maakte hij geen ruzie maar ze speelden ook niet echt samen. Vandaag kroop hij toch al op het speelplein terwijl Toby er op zat (foto 2), hopelijk is dat een goed teken.  Ik probeer hem in ieder geval niet te forceren. Mocht iemand nog tips hebben: graag!

Samm

Wat een droppie :D gefeliciteerd met de aanwinst!

EliseAvi

Nee volgens mij is het een jong mannetje, die hebben vaak een roze neusdop die na een aantal maanden blauw word. Een jong vrouwtje is lichblauw met witte rondjes om de neusgaatjes.

EliseAvi

Hij is nog niet door zijn eerste rui geweest want hij heeft nog allemaal streepjes op z'n koppie. Bovendien is het witte randje bij de ogen die dobbyfloppy zou zien bij mij niet echt duidelijk. Vooral op de tweede foto zie je dat het kleintje echte zwarte kraaloogjes heeft. Het is naar mijn idee duidelijk een jong mannetje. Mijn eigen man zag er nameljjk precies hetzelfde uit als deze kleine uk.

inge

Is niet volwassen, is nog jong heeft nog allemaal streepjes op het kopje ;)

Sara

#5
Dit is inderdaad een jong kereltje (of jong popje, maar ik weet niet zeker of het rond de neusgaatjes eerder wit is of paars, maar ik ga eerder voor mannetje). Begrijp niet waar de reacties vandaan komen dat het een volwassen pop zou zijn...  ???
Het parkietje heeft echt geen enkel uiterlijk kenmerk dat overeenstemt met de uiterlijke kenmerken van een volwassen pop:
de oogjes hebben geen witte rand (misschien verwart iemand de oogleden met een witte rand), de streepjes op het hoofd lopen door, de kleuren zijn mat, de neusdop is paars, de snavelpunt is zwart.


Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

tineke

heb me er een beetje in proberen te verdiepen en denk als leek dat het een jong popje is nog .
bij een jonge man schijnt er dan wat blauw aan de zijkanten en zijn de randjes om de neus blauw inplaats van wit maar wie ben ik is nog wel vrij jong aan de streepjes te zien ,maar ik ben een grote leek

Sara

#7
De foto's van haar nieuw parkietje staan in haar bericht...

Edit: nu ik foto's heb bekeken van mijn mannetjes toen ze jong waren, ga ik toch echt voor een mannetje. Ik twijfelde enkel omdat ik al eens parkietjes heb gezien die jaren lang een paarse neusdop hadden en daarna nog een bruine neusdop kregen, maar deze hadden bont als kleurslag geloof ik.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Het gaat om de eerste foto de gele dus, dat is een volwassen pop, had het niet over die nieuwe parkiet. Zoals Tineke zelf al schreef de eerste foto, en dat is de gele parkiet...

En Tineke een jonge man heeft een roze/paarsachtige neusdop, jonge pop heeft lichtblauwe met witte neusdop ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

#9
Het parkietje van de eerste foto is gestorven en het geslacht daarvan wist de topicstarter al... Begrijp niet waarom daarover gespeculeerd wordt en is niet leuk voor de topicstarter, dus ik ga die berichtjes even weghalen. Ik heb van dit onderwerp ook een nieuw topic gemaakt, om verdere verwarring te voorkomen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Audrey

Bedankt Sara  :)

We denken inderdaad dat het een mannetje is. Gezien de naam die we kozen hoop ik dat we het bij het rechte eind hebben  ;)

Ondertussen voelt Toby zich hier al goed thuis. Hij zoekt ook toenadering tot Croky, maar die vliegt telkens weg, de kleine angsthaas. Tony komt ook gewillig op onze vinger zitten, maar vliegt ook gauw weer weg, 's avonds blijft hij wat langer zitten. Speelpleinen en eetbakjes worden druk verkend, het is een echte acrobaat. Soms nog een beetje onhandig, maar dat leverde al grappige situaties op zoals een parkietje dat uit de basilicumplant moet geplukt worden en daar vervolgens ook naar ruikt...

Ik hoop echt dat Croky binnenkort ook toenadering zoekt, en niet steeds blijft wegvlieen als Toby er aan komt.

DobbyFloppy

Ik denk dat dat nog wel even tijd nodig hebt. Een nieuw vriendje is ook wel wennen. Misschien een idee om ze samen in de kooi te zetten?

Blij dat het ieder geval goed gaat, nu de 2 nog naar elkaar toe groeien ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Parkieten-Freak



Audrey

#13
Momenteel zitten ze in 1 kooi. Croky reageert nogal bang, misschien is het overdreven maar ik ben altijd bang dat hij iets aan zijn hartje zal krijgen.
Als ik had geweten wat ik nu weet, had ik zeker onmiddellijk 2 parkietjes genomen. Croky is 3 jaar alleen geweest en misschien is hij daardoor wat vervreemd van zijn soortgenootjes? Ik weet het ondertussen niet zo goed meer vrees ik. Misschien is het zelfs beter een derde parkietje te kopen als vriendje voor Toby? Die zit nu alles wat een beetje spiegelt te knuffelen, dus hij heeft zeker behoefte aan een maatje.

Samm

Gewoon laten gaan, heb ook een volwassen man opgevangen die geen soortgenootjes had, hij was alleen maar aan het snauwen op de andere 3, en nu word hij steeds gekker met hun, laat ze al toe hem te kriebelen, is minder chagareinig op hun, en volgt ze nu op de voet, het moet even groeien :)

Als je een 3e koopt, valt er 1 buiten, zelfde als met kinderen.. Dus dan heb je uiteindelijk ook een 4e nodig, dus denk daar nog even goed over na voordat je dat doet :)

Audrey

Rationeel weet ik dat wel, maar het gedrag van Croky laat me twijfelen. Hij is zo'n lief parkietje, en heel erg tam, maar naar soortgenootjes is hij niet zo sociaal.

Positieve ervaring lezen is wel erg fijn, dankjewel :-)

Audrey

Enkele weken later, en eigenlijk is er nog niets veranderd. Croky negeert Toby volledig, of vliegt weg als Toby toenadering zoekt. Toby zit heel vaak op zijn kooitje in de spiegel te kijken die hier in mijn kamer hangt, hij zit er gewoon tegen te staren naar zijn spiegelbeeld. Gelukkig speelt en vliegt hij ook wel. Maar hoe de situatie nu is, is het eigenlijk voor allebei zielig.

Door de ervaring met Zazou (Croky gedroeg zich net hetzelfde, 4 jaar lang) heb ik ook maar weinig hoop meer dat er nog veel zal veranderen. Dus heb ik min of meer besloten dat er een derde parkietje bijkomt. Ik hoop hier mee te bereiken dat Toby in de nieuwe vogel een maatje zal vinden en Croky zo wat meer met rust laat. En dat Croky zich minder opgejaagd zal voelen, want nu is hij dolblij als hij even mee mag naar de woonkamer en slaapt dan ook een groot stuk van de tijd. Met zijn 7 zomers is hij ook niet meer piepjong, dus ik wil hem ook wel zijn rust gunnen. Het plan is dan om Toby en nummertje 3 volledig boven te laten, uiteraard ga ik er vaak bij zitten en wat spelen met hen, en Croky zodra we zelf thuis zijn ook naar beneden te halen.

Ik vermoed dat we best voor een mannetje kiezen?
Hebben jullie nog bedenkingen, tips of opmerkingen?

Wie in West-Vlaanderen een kweker weet, mag dit ook zeggen. Ik ben op zoek, maar voorlopig zonder veel succes. Misschien zet ik binnenkort een zoekertje op het prikbord hier, maar eerst wil ik nog wat viavia rondhoren.

Audrey

We hebben het uiteindelijk een kleine twee maanden aangekeken en dan besloten om een derde parkietje te zoeken. Tenslotte hadden we deze situatie al 4 jaar gehad met Zazou. Begin oktober begonnen met zoeken naar een kweker en uiteindelijk via dit forum een tip gekregen voor een hobbykweker hier niet zo ver vandaan.

Het parkietje op de foto via de link hieronder stal onmiddellijk mijn hart  :) en eind oktober komt hij/zij bij ons wonen.
Voorlopig heet hij/zij nog United, maar we zoeken een andere naam. Zelf vind ik Pluk leuk, mama wil terug een naam met een 'ie'-klank op het einde, maar dan wil ik niet terug een naam met een 'o' of 'oo'. Voorlopig gaat het tussen Pluk en Fristi. Wie nog ideeën heeft, zeg maar!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=556164197790286&set=a.544811158925590.1073741843.424854977587876&type=1&theater

DobbyFloppy

Hoi aan de neusdop te zien is dit een mannetje, mijn manneke het zelf pucky, heb ook een floppy gehad en heb nog een pop met de naam Dobby ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

Nummertje drie komt team grasparkiet volgende week woensdag versterken en zal dan 7,5 week oud zijn  :D Een naam is er nog steeds niet, Happy is toegevoegd aan de lijst met kanshebbers. Dobby vond ik altijd al een mooie naam, met dank aan mijn Harry Potter periode  ;) maar mama heeft een goeie 7 jaar geleden al haar veto gesteld.
Voorstellen voor namen zijn dus nog steeds welkom!

We hebben van vrienden een mooie, grote kooi gekregen. Gebruikt en nogal vuil, maar nog in goede staat. Vandaag twee keer grondig afgewassen met heet water en een scheut dettol, telkens grondig afgespoeld en een derde maal afgewassen met gewoon water en afgedroogd. Ziet er nu heel wat beter uit, maar ik kan ondanks het grondige poetswerk hier en daar nog wat vuil zien. Dat poets ik dan uiteraard af, maar ik zie waarschijnlijk niet alles, is dat erg? De kooi werd dus wel volledig ontsmet met dettol.

Bij de delen die het meest afzien (deurtjes en plaats voor eetbakjes) zijn ook wat roestplekjes te zien. Is dit heel erg en kan ik daar iets aan doen?

Aangezien ik nu dus geen nieuwe kooi hoef te kopen, is er extra budget voor speeltjes, schommeltjes, nieuwe zitstokjes en zo. Als hij ingericht is, post ik wel eens een foto  :)

DobbyFloppy

Zou wel goed opletten want roest ken schadelijk zijn voor een parkiet.
En zou het best een eer vinden als je even nieuwe Dobby noemt afgezien mijne is overleden maar die keuze is aan jullie uiteraard. Ben benieuwd naar het nieuwe vriendje ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

Verder geen reacties op de roestvlekjes? Iemand een idee hoe deze te behandelen? Ook in onze, indertijd nieuw gekochte, is de verf rond de tralies wat afgebladerd op de plekjes waar de eetbakjes bevestigd zijn, de schommel hangt en bij de sluiting van de kooi. Dit lijkt me nogal normaal, en je kunt toch ook niet elk half jaar een nieuwe kooi gaan kopen...

Toby heeft ondertussen al een paar keer in de kooi gezeten, ik denk dat hij zich daar wel zal amuseren met de nieuwkomer.  :) Kooi is ook ingericht, ik post in het weekend een foto.

Dobby vind ik, zoals gezegd, een heel leuke naam  :) maar als de naam van het nieuwe vogeltje op een 'y' eindigt, wil ik eigenlijk geen 'o'- of 'oo'-klank omdat we al Croky en Toby hebben.

DobbyFloppy

Mijn nieuwe heet Cindy. Gewoon googlen op diverse namen sites genoeg te vinden.
En over de kooi ken wel schadelijk zijn. Ik heb een volière voor mijn valkjes. Deze is bij geloof ik de huisdiersuper besteld destijds, nog altijd geen roest. Kooien zijn wat duurder maar roesten niet, denk namelijk niet dat je wat aan de roestplekken kunt doen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Roest is schadelijk ja, als je echt geen geld hebt voor een nieuwe kooi, kan je dier vriendelijke verf erop doen, maar naar mijn mening is dit ook niet al te best!
Gebruik even de zoekfunctie, heb al vaker wat voorbij zien komen over roest :)

Audrey

Hieronder enkele foto's van de kooi en ook eentje van de roestplekjes. Het is niet zo dat ik echt geen geld zou kunnen vrijmaken voor een nieuwe kooi. Het oorspronkelijke idee was om een derde kooi te kopen zoals de twee die we reeds hebben (ferplast rekord 1 denk ik). Kleine kooitjes, dat weet ik, maar ze zitten er zogoed als nooit in opgesloten. Ze mogen de hele dag rondvliegen en hebben een overvloed aan speelplaatsjes en speelgoed ter beschikking.  :) Toch vond ik een derde kooi nodig, omdat Croky nogal gehecht is aan zijn kooi en Toby het inmiddels gewend is om te slapen op zijn schommeltje. Als de nieuwe (nee, nog steeds geen naam ::)) dan ook op een schommeltje wil slapen, wordt het een beetje krap vind ik met 2 schommels in een kooi. En sowieso hebben we een kooi nodig als er eentje naar de vogelarts moet.

Denk dus zeker niet dat ik geen geld aan mijn parkietjes wil spenderen, er is hier voor een klein fortuin aan speelgoed in huis  ;) en voor het knippen van Croky zijn nageltjes gaan we naar de vogelarts, ook al kost dat telkens wat geld. Een paar maanden geleden heb ik ook heel wat centjes gespendeerd aan de doktersbezoekjes van Zazou en aan haar medicijnen en zo...

Maar toen kwam dus het aanbod van een collega van mama. We hebben de kooi opgehaald, helemaal gepoetst, ontsmet met dettol en grondig afgespoeld. Zoals jullie kunnen zien is de kooi nog in zeer goede staat, behalve de roestplekjes bij het deurtje aan de zijkant dan. En waarschijnlijk zal ik de kooi toch zo moeten neerzetten dat die kant tegen de muur komt te staan, wat er waarschijnlijk voor zal zorgen dat ze de tralies aan die kant het minst zullen benutten.

Nu heb ik de kooi gevuld met dingetjes die we nog liggen hadden en wat nieuwe spulletjes uit de plaatselijke dierenwinkel (die helaas niet heel veel in het assortiment heeft voor kleine vogels). In de loop van volgende maand ga ik nog eens een bestelling plaatsen bij Pets Dream denk ik. Die hebben -in tegenstelling tot de meeste dierenwinkels en -webshops- wel heel wat voor grasparkietjes. Ze krijgen toch ook altijd iets van de Sint en een kerstcadeautje (niet verwend hoor, die vogeltjes van mij  ::)), dus dan doe ik er meteen nog wat spulletjes bij. Ik vind het toch zonde om verzendingskosten te moeten betalen, dus dan doe ik liever af en toe een grote bestelling dan steeds 1 of 2 dingetjes te bestellen en extra te moeten betalen voor verzending.  :P  En doordat ik de kost van een nieuwe kooi niet heb, ga ik met niet schuldig voelen als ik een keertje helemaal los ga.  ;D

Het is nu de bedoeling dat Toby samen met het nieuwe vogeltje in de grote kooi gaat, en Croky houdt zijn oude kooitje (en krijgt hopelijk ook wat rust). Dan hebben we nog een extra kooi voor doktersbezoekjes, en dan kunnen ze er best even met twee in als dat nodig zou zijn.

Maar, waarvoor ik dit berichtje eigenlijk typ, wat vinden jullie van de kooi?  :D
Te vol, of net te leeg? Ik ben daarnet nog een lange stok gaan halen om te verzagen, maar ik twijfel nog of ik enkel nog stokken ga maken zoals degene die er al in hangen, of ook een stok in de andere richting ga hangen (doorheen het langste eind van de kooi dus).
Er komen zeker nog wat kortere zitstokjes en laddertjes in die ik uit Toby zijn huidige kooitje ga halen en zijn lievelingsschommel (zo'n driekhoekig afgerond schommeltje met 2 belletjes er aan dat standaard bij heel wat kooien zit).

Audrey

Foto's waren te groot, ondertussen heb ik ze aangepast, maar ik was te laat om het bericht bij te werken. Is het mogelijk om de foto's bij het bericht hierboven te voegen en dit bericht weg te halen?


Sonja

Ik vind het een beetje vol hangen met speeltjes, maar misschien hebben anderen een andere mening.
Die verticale stok met  horizontale stokjes neemt -voor zover ik kan zien- nogal wat plaats in beslag, net als dat grote gekleurde  ding (ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen ;)).

Dus die zou ik er zelf uithalen, en omdat je schrijft dat ze toch bijna de hele dag rond mogen vliegen en spelen, kun je die speeltjes misschien ergens anders in de kamer kwijt?

Je krijgt vast nog meer meningen, ik ga eerlijk gezegd ook een beetje van mijn eigen ervaringen met mijn parkietjes uit.
Zij vinden het niet fijn als de kooi echt helemaal vol hangt met speelgoed, ondanks het forse formaat kooi.
Ze hebben natuurlijk wel het nodige aan speelgoed in de kooi, maar ook nog voldoende ruimte en een rustig plekje om te slapen.
Maar het meeste speelgoed hebben ze in de woonkamer en op hun speeltuin, ze zijn ook eigenlijk de hele dag vrij en zoeken hun huis voornamelijk op om te eten, drinken en te slapen.

Audrey

Misschien heb ik inderdaad wat overdreven, het is de eerste keer dat ik een kooi heb waar je ook wat in kunt hangen, in de kleine kooitjes lukt dat niet. Daar bestaat de inrichting uit een schommeltje, 2 zitstokjes en 2 ladders.

Maar ik wacht nog even wat andere reacties af voor ik beslis wat er uit gaat. De verticale stok met horizontale stokjes zal wss wel blijven, want daar zit Toby erg graag op  :)

Samm

Ik zou meer gewone stokken erin doen, en iets minder speeltjes..

Als het assortiment niet breed genoeg is, kijk dan naar speelgoed voor andere dieren..
Ik heb deze week een speeltje gekocht wat voor een kat is.. Een rubberen speen met touw erdoor, vindb ze prachtig! Zolanf het maar niet geverfd hout is, of iets waar ze in kunnen blijven haken.

Audrey

Er hangen inmiddels meer stokken in, net gezaagd uit de stok die ik vanmiddag gaan kopen ben. En het grote gekleurde ding  :P is er ook uit.

Tegenover rubberen speelgoedjes sta ik nogal weigerachtig, het lijkt me niet zo goed als ze daar aan knagen?

Ze hebben wel van die tralieballetjes voor poezen en houten rateldingetjes voor knaagdieren. Tja, jammergenoeg is het assortiment speelgoed voor onze gevleugelde vriendjes niet zo uitgebreid. In Nederland vind ik het nog beter meevallen dan hier in België.

DobbyFloppy

Hoeveel parkieten komen erin? Voor 3 vindt ik het namelijk wel aan de krappe kant. Vind de kooi ook erg aan de volle kant, ik heb zelf een schommel per vogel. Ik heb ik een stukje touw bijv van een vest opgehangen in dekooi, puur omdat ze hier graag aan knabbelen. Niet te veel en te grote speeltjes erin doen.
Als je nog een schommel wilt ik heb hier nog een touwschommel die niet meer gebruikt wordt. Inmiddels heb ik er geen 3 meer maar 2
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

Citaat van: Audrey op oktober 28, 2013, 16:25:12
...ze zitten er zogoed als nooit in opgesloten. Ze mogen de hele dag rondvliegen en hebben een overvloed aan speelplaatsjes en speelgoed ter beschikking.

...

Het is nu de bedoeling dat Toby samen met het nieuwe vogeltje in de grote kooi gaat, en Croky houdt zijn oude kooitje (en krijgt hopelijk ook wat rust). Dan hebben we nog een extra kooi voor doktersbezoekjes, en dan kunnen ze er best even met twee in als dat nodig zou zijn.

Antwoord op je vragen stond al in het lange bericht hier even boven  ;)

Heeft iemand trouwens een idee welke kooi het is? Ik vond namelijk geen passende drink- en eetbakjes en heb er dan maar gekocht om in de kooi te hangen. Maar dat is niet zo handig om 's ochtends in het halfdonker te verversen, zeker niet als er dan parkietjes zitten te slapen in de kooi.

LindaMouw

Wat de volheid van de kooi betreft vind ik het wel meevallen, bij mij hangt er ook best veel in en ze spelen met alles.
Wel mis ik stokjes van verschillende diktes en verschillende materialen, mdat dat goed is voor hun pootjes. Zelf heb ik verschillende soorten stokken erin, een touw als stok , een natuurlijke stok en een speciale waar hun nageltjes van slijten te vinden in heel veel webwinkels bijv Zooplus.

Sonja

Hallo Audrey,

Ik heb geen idee wat voor merk kooi het is.
Staat er ook nergens iets op, een stickertje oid?
Zit er wel een klepje oid voor de plaatsen waar voorheen het voer/drinkbakje gezeten heeft, want dat zie ik niet goed op de foto?

Wat ik trouwens ook wel jammer vind aan deze kooi, is dat hij alleen maar verticale tralies heeft.
Ze kunnen zo niet zo lekker klauteren aan de tralies.

Wat Linda schrijft over de stokken, daar ben ik het wel mee eens.
Stokken van verschillende dikte is goed voor het afslijten van de nageltjes en ook voor de spieren in de pootjes want die worden dan steeds op een andere manier belast.

Audrey

Geen klepjes, enkel 4 vierkante openingen in de tralies. Er zijn wel horizontale tralies, maar de verticale zijn inderdaad in de meerderheid. Toch lukt het Toby redelijk goed om langs de tralies te klimmen. Hij zat gisterenavond enkele uurtjes in de kooi en heeft alle zitstokken uitgebreid getest :D hij vond ook al vlug zijn eetbakje. Ik moet wel nog wat stokjes verhangen heb ik gemerkt, dat wordt nog even puzzelen.

Wat de stokken betreft: er zijn met de stokjes die ik gisterenavond zaagde 2 verschillende diktes en de dunnere stokjes uit Toby zijn huidige kooi komen er ook nog bij. Sowieso wou ik nog zo'n buigbare touwstok, maar die hadden ze niet bij de plaatselijke dierenwinkel dus dat zal moeten wachten tot ik een bestelling plaats bij Pets Dream over een tweetal weken.
Daar maak ik me niet zo'n zorgen over, ze hebben een heleboel speelplaatsjes, schommels en klauterdingen met stokken in verschillende materialen en diktes.

Sonja

Ik kan het niet heel erg goed zien (ben een beetje kippig aan het worden ;) ), maar ik begrijp dat je dus alleen voer- en drinkbakjes voor de 4 openingen hebt hangen?
Dekt dat  die openingen dan wel goed af?

DobbyFloppy

Citaat van: Audrey op mei 20, 1974, 18:58:52
Wat de stokken betreft: er zijn met de stokjes die ik gisterenavond zaagde 2 verschillende diktes en de dunnere stokjes uit Toby zijn huidige kooi komen er ook nog bij. Sowieso wou ik nog zo'n buigbare touwstok, maar die hadden ze niet bij de plaatselijke dierenwinkel dus dat zal moeten wachten tot ik een bestelling plaats bij Pets Dream over een tweetal weken.
Daar maak ik me niet zo'n zorgen over, ze hebben een heleboel speelplaatsjes, schommels en klauterdingen met stokken in verschillende materialen en diktes.

Zo een buigbare stok heb ik nog nieuw hier. Ken er geen mooie plek voor vinden en de valkjes vinden hem doodeng.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

Sonja: geeft niet hoor. Ik hou wel van een kritische blik. En als ik geen opmerkingen wou horen, dan moest ik hier maar geen meningen vragen of foto's posten, toch?  ;)
Er hangen inderdaad eetbakjes voor de 4 openingen, ze zijn ruim groot genoeg om de opening af te sluiten. Nu is dat wel belangrijk, want Toby zit er terug even in om te wennen en tijdens de eerste dagen zal hij er samen met de nieuwe inzitten om een band op te bouwen. Maar verder zitten ze hier niet veel opgesloten, meestal vliegen ze gewoon rond.
Waarschijnlijk zal ik ze niet alle vier vullen, want de kooi van Croky heeft een eet- en drinkbakje en dan staan er nog een eet- en drinkbakje in de kamer. Maar dan laat ik ze waarschijnlijk wel leeg hangen, zodat ze zich niet door de openingen kunnen wurmen.

DobbyFloppy: eventueel wil ik die wel overkopen van je. Ik vrees alleen dat dat een duren zaak wordt, met verzendingskosten van Nederland naar België...

Audrey

Wat foto's van de uiteindelijke kooi (stokjes erbij en gekleurd speelgoedding weg), op de plaats waar hij zal staan.
Misschien maak ik nog enkel een lange stok (over het langste eind van de kooi), die dan wat lager zal hangen dan die andere lange. Qua korte stokken (die over het kortste eind van de kooi gaan) moet het lukken denk ik. Ik heb nog enkel twee stokjes liggen van in de oude kooi, maar ik ga kijken waar ze die nog het meest zullen nodig hebben voor ik ze er in doe.

Vannacht heeft Toby er de eerste keer in geslapen. Ik heb gisterenavond nog zijn favoriete schommel er in hangen (die rode), maar meneer zat liever met z'n koppie tegen de tralies  ;D
De kooi staat voor een spiegel, maar dat kan helaas niet anders. Met een vriendje is dat ook niet erg denk ik. Hij had het vanochtend wel heel druk met kusjes geven  :-*

Straks komen ze de derde musketier brengen. Ik denk  ::) dat we hem Sky zullen noemen.

Sonja

#39
Dat ziet er wel wat rustiger uit.
Alleen heb ik toch weer wat te zeuren. ;)
Omdat ik nooit zo'n voorstander ben van een spiegel.
Ze zien er zo echt een soortgenootje in en dat vind ik -ondanks dat ze echte soortgenootjes hebben- toch altijd een beetje sneu.
Misschien is het mogelijk er -eventueel- iets voor te hangen?

PS Wat ik nog vergat te schrijven: ik zie ook een hele stengel trosgierst, dat is misschien wel wat veel.
In trosgierst zitten nauwelijks tot geen voedingsstoffen, maar wel veel vet.
Daarom geef je beter niet meer dan een halve sliert per parkiet per week.

DobbyFloppy

Ziet er al stuk gezelliger voor hen uit. Over de verzendkosten deze zijn 11 euro. Je krijgt dan gewoon die stok met nog een stevige touwschommel. Lijkt me dan logischer als je bijvoorbeeld alleen de verzendkosten betaald anders wordt het inderdaad te duur.

Leuke korte naam trouwens ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Audrey

Voor de spiegel zoek ik misschien wel nog een oplossing. Of ik wissel de kooi met het drink- en eetbakje, maar die staan nu op het oude nachtkastje van mijn vroegere kinderkamer, dus dan zou de kooi wel een heel stuk lager staan...

Ik ben op de hoogte van de nadelen van trosgierst, daarom krijgen ze hier 1 keer in de maand een stengel. En die gaat makkelijk 10 dagen mee voor hij helemaal op is, dus ze schrokken hem niet in een keer op. Ik had er nu een gehangen om het nieuwe parkietje op zijn gemak te stellen.  :)