Help mij alsjeblieft met tam maken

Gestart door ahmedje123, augustus 12, 2013, 20:42:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ahmedje123

hallo, ik heb nu mijn nieuwe pietje ongeveer 30 uur , hij is nog ongeveer 2 maanden oud :)
ik ben precies na 24 uur met mijn hand erin gegaan en hij flapperde niet. hij was alleen een beetje bang en trilde.
ik beloonde hem uitbundig door met wat trosgierst op mijn hand te zetten en hij kwam er naar 1 minuut ong op af.
ik was heel blij want het leek op een pietje dat redelijk snel tam gemaakt zou worden en hij kwam hierna meteen op mijn hand als ik hem lichtjes zijn buik duwde.
alleen het lijkt nu of hij trosgierst niet lekker vind en totaal geen interesse heeft erin. hij neemt heel soms een hapje als ik het voor zijn neus hou maar ik wil hem nergens tot toe dwingen.
ook een probleem is dat hij maar alleen op 1 stokje wil staan en nu niet meer eraf wil. als ik hem een beetje over zijn buik aai reageert hij nauwelijks en heel soms komt hij op mijn vinger maar als ik een beetje beweeg dan gaat hij terug naar zijn plekje.
hij bijt nooit behalve als ik hem bij zijn gezicht aai (wat ik per ongeluk deed) maar hij lijkt gewoon al zijn interesse verloren te zijn.
hij is wel 2 x naar het etensbakje gegaan (die hij wel snel vond) maar nog niet naar zijn water-bakje.
ik snap dat ik hem nooit tam krijg in 2 dagen maar ik wou vooral hulp om te kijken hoe ik zijn interesse in trosgierst kan terug krijgen.

alvast bedankt :)

PS: ik ben niet zeker of het een hij is mar ik heb geen zin om steeds hij/zij te typen

DobbyFloppy

Gun je parkietje nog enkele dagen de tijd met wennen voordat je begint met het tam maken want als ik het zo lees moet je parkietje duidelijk nog wennen.

Over het tam maken ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie. Er zijn al heel vaak vragen hier over gesteld.

Als je het geslacht wilt weten zou je overigens een foto kunnen plaatsen waarop de neusdop duidelijk te zien is.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Toen ik je eerste zin las, wist ik meteen wat het probleem was. Je hebt je parkietje 30 uur... Alles is nieuw voor dat diertje. Laat je parkietje eerst rustig wennen voor je begint met tam maken. Je kan de tweede dag beginnen met in de kooi te gaan met je hand, maar jouw parkietje voelt zich duidelijk nog niet op zijn gemak en dan vind ik dat niet aan te raden. Aaien moet je trouwens niet doen, en tegen de buik duwen ook niet. Je wilt immers dat het parkietje tam wordt en niet dat schrik van je krijgt. Naar wat ik lees in jouw bericht, zit je parkietje daar gewoon stokstijf van de angst... Dat is echt niet de bedoeling lijkt mij. Je kan trosgierst ophangen in de kooi om te zien of hij dat eet, maar meer dan dat zou ik voorlopig niet met mijn handen in de kooi gaan, tot hij zich wat meer thuis voelt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ahmedje123

ik snap helemaal dat hij bang is maar ik gebruikte deze gids om hem tam te maken : http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php
en die zei dat ik na een dag mijn hand erin moet doen en dat hij waarschijnlijk zou fladderen. alleen deed hij dit nooit. maar voor de zekerheid heb ik een paar keer mijn hand nog eens erin gedaan en deed hij niks en dus dacht ik verder te gaan.
lees maar zelf alsjeblieft. ik ben nu bij het gedeelte eigenlijk om hem op mijn vinger te krijgen zonder trosgierst

Sara

Ik weet heel goed waar je je info vandaan hebt. Sommige parkietjes fladderen, anderen niet. Jouw parkietje zit gewoon stil van de angst, dus maak het alsjeblieft niet erger dan het is. Je parkietje is helemaal niet tam omdat hij op je vinger stapt als jij tegen de buik duwt, dat doet hij alleen maar uit angst. Luister dus toch maar naar ons advies, tenzij je parkietje wilt dat doodsbang voor je is en blijft.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ahmedje123

heel erg bedankt sara, ik zal wel hier naar luisteren ;)

Samm

Fladderen had die vast wel gedaan als hij een beetje gewend was.
Nu durft hij niet eens te fladderen.. Ik sluit me bij de rest aan, wacht tot hij wat levendiger word voordat je, je handen erbij doet.

DobbyFloppy

Zoals al aangegeven wordt zal elke parkiet anders reageren, dus niet gelijk vertrouwen op de eerste de beste informatie die je leest.
Als je de zoekfunctie gebruikt zul je veel meer kunnen leren zo ook dat elke parkiet weer anders reageert. Mensen reageren toch ook niet allemaal hetzelfde? Zo ook dus met dieren
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Ik ben blij dat je ons advies gaat opvolgen.  Sommige dieren hebben nu eenmaal wat meer tijd nodig om te bekomen van alles wat 'nieuw' is dan andere. Als je hem de tijd geeft zal je hem zien open bloeien en zal je zijn vertrouwen kunnen gaan winnen, maar niet wanneer je het tam maken forceert. Je mag natuurlijk nu wel al rustig tegen hem praten als je in dezelfde ruimte bent om hem op zijn gemak te stellen, maar deze tip stond geloof ik ook al op de site en zeker op het forum.

Vele groetjes en succes met je parkietje,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ahmedje123

ik ben eens vandaag gaan kijken hoe hij was en hij was al wel veel meer ontspannen. hij bewoog meer in zijn kooi en dronk een beetje water en ging op zijn schommel.
ik probeerde opnieuw te beginnen om hem met trosgierst te lokken. hij vindt het nu wel lekker :)
alleen als ik langzaam steeds verder weg gaat , dan heeft hij alweer geen interesse. ik ben geldudig dus hij kwam naar een tijdje eindelijk wel op mijn hand maar sprong na 1 hapje terug en ben nu door aan het gaan.
is dit nu goed? of moet ik stoppen?


Samm

Hij zal vast wel interesse hebben, maar het is een heeeele grote stap voor zo'n parkietje om naar je hand toe te gaan.
als ik jou was zou ik hem gewoon achter de trosgierst aan laten lopen, zonder je hand te gebruiken, zodat hij leert dat hij wel iets moet doen voor het lekkers.
Doe dit eerst maar een week zonder je handen naar hem toe te steken.

Sara

Je kan best doordoen zoals je bezig bent in dat geval. De trosgierst tussen je duim en wijsvinger en je hand voor hem houden (niet tegen hem). Als hij er al even opspringt voor een hapje, is dat al een heel mooie stap. Als je dit blijft oefenen zal hij je hand meer gaan vertrouwen en er eens een keer langer op blijven zitten om van de trosgierst te smullen. Je kan dit trouwens ook doen met groeten en fruit. Om te zien wat hij lust kan je al eens een stuk groente of fruit in zijn kooi ophangen. Als je weet wat hij allemaal graag eet, kan je dit ook gebruiken bij het tam maken.

Vele groetjes en succes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ahmedje123

heel erg bedankt voor de tips. ik gun hem zijn tijd en ik ga wel wat trosgierst zetten op een afstand.

ahmedje123

Hoi, ik ga denk ik dit als een soort blog houden zodat jullie mij kunnen helpen als dat nodig is.
is dat erg?
ik wil namelijk niet steeds nieuwe topics maken.
ik ben door gegaan met de training en hij is mij al stapje voor stapje meer aan het vertrouwen. nu heb ik hem 1 uurtje alleen gelaten (wel praten met hem hoor) alleen nu staat hij al 5-10 min op het voerbakje....
op het randje staan. hij doet dit soms als hij bij zijn voer niet kan omdat het leeg is en nu wil ik het hervullen maar kan dit niet echt...
ik wacht tot hij weg gaat.
weglokken met trosgierst werkt niet eens...

Samm

Volgens mij mag dat niet, lees even de regels door :)!

En alles over tam maken staat op het forum, voor bange parkietjes, voor parkietjes met lef, voor meerdere tegelijk, van begin tot eind.
Zelfs op youtube staan erg goeie filmpjes die je kunt bekijken.
Ik zou zeggen ga dit eens uitgebreid doeb, dit geeft jezelf ook meer zelfvertrouwen :)
Als je namelijk om elk wissewasje een vraag stelt, wat hier al uitgebreid besproken is, en nuttige tips over gegeven zijn, ga je uiteindelijk geen antwoord meer krijgen denk ik :)
Je moet niet zo onzeker zijn, gewoon zijn eetbakje pakken en opnieuw vullen, het parkietje moet hier hoe dan ook aan wennen!

ahmedje123

oke dan, ik heb al eigenlijk het hele interent zowat doorzocht :P
hij staat er nog maar ik pak het bakje wel gewoon aangezien hij niet meer heel bang is

DobbyFloppy

Bij Bijzondere topics kun je wel een verhaal maken misschien is dat wel leuk, voor de rest gaan de meest bekeken forums vooral voor vragen bedoeld
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

ahmedje123

het gaat heel goed nu, hij is wat rustig.
hij eet lekker uit mijn hand maar hij wil niet op mijn hand zonder dat er trosgierst op zit.
hoelang duurt het meestal bij grasjes voordat ze op je hand komen wanneer daar geen eten op is?
ik heb wel geduld alleen ik kan nergens deze info vinden.

alvast bedankt


Samm

Omdat, dat per parkiet verschillend is :) niemand kan zeggen hoe lang het duurt, bij de 1 een week, bij de ander een maand, soms nog langer.
Het ligt aan het karakter van je parkietje, hoeveel tijd je eraan besteed, hoe je het aanpakt.

ahmedje123

bedankt :)
ik gebruik de trosgierst methode en besteed denk ik op zijn minst meer dan 3uur aan hem in de vakantie nu.
hij is best wel rustig en hij vertrouwt mijn hand volgensmij wel steeds meer maar ik heb wel geduld hoor.
ik snap ook wel dat als er iemand is die 30x groter is dan jou met zijn hand binnenkomt eng is xD
kan je mischien zien of het wel een hij is , ik zie namelijk een roze-blauwige kleur wat aanduit dat hij waarschijnlijk een mannetje is.

alvast bedankt :)

Samm


DobbyFloppy

Dit is inderdaad de dop van een jonge man.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

ahmedje123