Baby's voeren

Gestart door marloes1957, augustus 07, 2013, 10:56:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marloes1957

Hoi, Ik ben nieuw hier op het forum. Heb gisteren 2 parkietjes gehaald bij een fokker. Een van ongeveer 7 weken oud, weegt 43 gram, was al uit het blok... een van ongeveer 5 weken oud, weegt 37 gram.

Man gaf me A19 opfok van nutribird mee, in een plastic zakje. Mijn vraag is"
Hoe vaak en hoeveel mag ik ze geven. Geef ik daarna ook vers water?
Heb het idee dat de grootste wel zelf eet, al zie ik dat niet. Weigert rigoureus spuit en lepel... heb trosgierst op de bodem gelegd.
De kleinste "snavelt"af en toe luid piepend bij de grote.. ik ga dan maar voeden omdat ik denk dat het honger heeft.

Graag raad en advies hierin.... heb al heel veel parkieten gehad maar nog nooit zo klein....

Sara

#1
Het parkietje van 7 weken oud hoort volledig zelfstandig te zijn. Dat van 5 weken oud daarentegen, zou ik mooi terugbrengen naar de vorige eigenaar. Als het zelfstandig is over een week of 2, mag het parkietje het nest verlaten en dan hoef je geen onnodige risico's te nemen. Een parkietje leert immers nog essentiële dingen van de ouders tot het zelfstandig is en hoort niet meegegeven te worden aan iemand die geen kaas gegeten heeft van handopfok (eigenlijk ook niet aan iemand die wel ervaring heeft met handopfok).

Edit: Aangezien de oudste parkiet zelfstandig hoort te zijn, hoor je hem niet met de spuit te voeren. Zou hij jonger kunnen zijn dan je denkt? Misschien kan je hem ook beter mee terug nemen naar de eigenaar, want een parkiet van 7 weken eet zelfstandig. Je kan in tussentijd proberen om zaadjes en trosgierst te pletten met een lepel (zodat het eigenlijk gepeld is) en te kijken of hij dit wel eet. Toch zou dit niet nodig moeten zijn voor een parkiet die 6 weken of ouder is.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Samm

Ongelovelijk hoe sommige fokkers en kwekers met de vogeltjes omgaan :s
Ik zou die persoon wel even flink aan de tand voelen als ik jou was!

DobbyFloppy

#3
Het blijft mij verbazen hoe sommige mensen dieren als product kunnen beschouwen, walgelijk gewoon.

Helaas heb jij een parkiet die nog niet zelfstandig is, ik sluit me dus aan bij de reactie van Sara.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

marloes1957

Op zich snap ik jullie reacties wel... daar is als parkietenvriend ook niks mis mee... die van 7 weken die pikt al wat rond...

Krijg hem wel groot, daar ben ik niet bang voor al heb ik mijn ongenoegen bij deze fokker kenbaar gemaakt. Het enige resultaat is dat hij het altijd al zo doet.... en het is nog nooit fout gegaan.....

maar mijn vraag is en blijft: hoeveel en hoe vaak mag ik die kleine wat geven?

Sara

Dat het nooit misgaat wil niet zeggen dat het goed is.
En google is je vriend... Ik heb het dan maar voor jou gezocht: http://www.gras-valkparkieten.nl/kweken/handopfok/

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

marloes1957

Dag Sarah,

Lief, maar deze heb ik ook... ik dub een beetje over 3,5 ml per keer of verdeeld over de dag.......that's it......

Sara

#7
Volgens mij moet je voeren tot de krop vol is (eigenlijk tot ze genoeg hebben normaal, maar de krop mag niet strak staan) en mag je pas herbeginnen vanaf dat deze leeg is. Je kan dus zelf zien hoeveel het parkietje op kan per keer en wanneer het nodig is om opnieuw te voeren.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

marloes1957

Thanks Sarah... met deze info kom ik een heel eind.... ga het klein prulke weer eens wat aanbieden.....