grasje adopteren

Gestart door Svenvdh, augustus 05, 2013, 12:57:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Svenvdh

Vrienden van me hebben me gevraagd of ik hun grasje wil adopteren, hun kinderen zijn wat bang voor het grasje en hij komt steeds minder de kooi uit. Hun grasje zit alleen. Ik heb 2 grasjes en op wat vechten af en toe na ga dat prima samen. Ze zitten sinds februari samen. Ze zijn rond een jaar oud.

Gaat dat goed komen een grasje erbij? Ik zou hun grasje dit weekend al op kunnen halen, dan begint ook mijn vakantie dus ik heb tijd genoeg om te ze aan elkaar te laten wennen.

Sara

Of dit goed gaat gaan, hangt eigenlijk af van het geslacht van je grasparkietjes (en het geslacht van de nieuweling).
Kan je hier iets meer over vertellen?
Het is meestal aangenamer voor parkietjes als ze met een even aantal zijn (bij oneven aantallen is er soms een 'buitenbeentje', maar je kan natuurlijk altijd bekijken of ze toch niet alle drie met elkaar gaan spelen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Svenvdh

helemaal vergeten te vermelden: het betreft 3 mannetjes.

Samm

Het kan goed gaan, maar meestal heb je een 5de wiel aan de wagen.
Ik heb 2 australiesche mannen, en zijn hartstikke verliefd op elkaar.
Nou wou mijn vriend graag een engelse, we konden een zoontje van een prijswinnaar krijgen, echt een grote super mooie man, dus kon ik geen nee zeggen.
Dit is ook een man, en 1 van mijn australische grasjes werd helemaal verliefd op hem, conclusie: m'n kleinste grasje (jonkie nog) zat alleen en werd weggejaagd.
Toen ben ik gaqn zoeken naar een engelse erbij, zodat we 2 van elk zouden hebben, en kon ik een engelse volwassen man opvangen die ergens is achter gelaten en verkeerd is geknipt waardoor die gewond is aan 1 vleugel.
Nou zijn m'n australische parkietjes weer helemaal in love, en zitten de 2 engelse samen te chillen op een stok (zijn hele rustige parkieten).
Dus was mijn probleem opgelost.
Dus je kab het proberen het kan goed gaan, maar als je merkt dat er 1 alleen komt te zitten dan moet je er wel een 4de bij nemen.
Dit kan je na een paar dagen nog niet zeggen omdat de nieuwe moet wennen en daarom misschien wat afstand neemt, maar na een week of 2 weken even aankijken en dan een beslissing nemen :)

Super dat je hem toch een kans wilt geven, hij lijkt me namelijk niet gelukkig.
De geslachten zijn goed, als ik was zou ik opzoek gaan naar een 4de man! Ik heb ook 4 mannen en dit werkt perfect!

Succes!

Svenvdh

bedankt voor jullie reactie Sara en Samm.

Hij maakt geen ongelukkige indruk maar het beestje zit alleen in de kooi, nu zijn ze vaak thuis dus er is genoeg te doen om hem heen maar hij komt niet vaak de kooi meer uit en dat is niet goed voor het beestje. Als hij de kooi uit komt zit hij alleen maar bij mensen en ook met een ping pong bal op tafel spelen vind hij leuk. Het is echt een leuke beestje. Hij maakt wel af en toe flinke herrie, of dat normaal is of een schreeuw voor aandacht weet ik niet.

Ik wil mijn vrienden graag helpen en zij vinden het ook fijn als hun grasje naar een vertrouwd adres gaat. Het enige waar ik over na moet denken is dat ik er evt een grasje bij zou moeten halen, dan heb ik er 4, het is nu al druk genoeg met 2 grasjes die rond vliegen. Als er evt een 4e bij zou moeten dan wordt dat sowieso een man.

Ik denk er nog even over na maar ik vind het zo een leuk beestje dat ik mijn keus denk ik al gemaakt heb.

Samm

Dat dacht ik ook.. Pff 4 stuks.. Maar aangezien ik al redelijk opweg was die anderen tam te maken, komen de nieuwen wel mee, dus het is niet echt veel moeite.. Het enige is dat je 4 bakjes moet verversen met voer en drinken, en meestal zitten ze toch samen, dus waar je de poepjes op moet ruimen liggen er wat meer, maarja als je er toch met een doek langs moet..
Dus ik ben terug gekomen op mijn eerdere gedachtes, het is reuze gezellig juist :D

EliseAvi

Ik had er eerst ook 2 en nu 4. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet drukker geworden is maar zelfs een beetje rustiger. Twee of vier grasjes maakt echt niet zo veel uit. Ik merk zelf dat ze minder ruzie maken. Het enige nadeel is dat je ineens de dubbele hoeveelheid voer moet scheppen, maar ach, dat wist ik van te voren.

Het schreeuwen wat die parkiet die alleen zit doet is echt een roep om aandacht. Dat beestje heeft gewoon een vriendje nodig. Als je overweegt hem in huis te nemen zou ik het eerst even aankijken (misschien klikt het wel heel goed met zijn 3tjes), en anders is de stap van 3 naar 4 toch al niet meer zo groot ;)


Svenvdh

eind deze week komt het nieuwe grasje, die komt donderdag avond (als ik vrijdag thuis werk) of in het weekend. Dan heb ik tijd genoeg om te kijken hoe de kennis making verloopt. Ik ben benieuwd hoe het gaat gaan met zijn 3'en. De huidige 2 vechten 's-avond over wie waar slaapt, hopelijk wordt dat niet erger met 3 grasjes.

En mocht het nodig zijn dan komt nummer 4 er, als een van de 3 dadelijk een maatje mist dat kan natuurlijk niet. Eerst maar eens kijken dit weekend hoe het gaat gaan met 3.

Wat moet ik allemaal aan de kooi veranderen? Een nieuwe indeling natuurlijk. Ik heb nu 1 dubbele voerbak, hier moet er nog minstens 1 enkele bij. Ik heb 1 bad en 1 drinkbakje. Een bad extra kan niet, daar is de kooi niet op gebouwd (of ik moet hem echt in de kooi hangen), een extra drinkbakje is geen probleem. Ik heb 1 bakje met gruis (of hoe heet dat spul dat ze nodig hebben om zaadjes te verteren), dat lijkt me voldoende.

Hebn ik nog zaken over het hoofd gezien?

Samm

Extra drink bakje hoeft niet, ze drinken heel weinig dus :)
Extra voerbakje wel! En wat jij bedoelt is grit/maagkiezel, dit kan ook in 1 bakje dit gebruiken ze alleen als het nodig is, sepia hoeft maar 1, en eivoer ook maar 1.
Badje is ook niet nodig, die van mij proppen zich er met zijn allen in, in 1 bakje en gaan elkaar dan kroelen enzo, dit is het enige waar ze geen ruzie over maken (tenminste bij mij dan.)
Wat je beter wel erbij kan halen is een slijpstok voor de nagels.

Als je 1 kooi hebt, kan je het beste de kooi open doen, en het doosje waar de parkiet inzit in de kooi zetten open, en wachten tot hij eruit komt :) en dan loopt alles vanzelf wel los.
Dit werkte voor mij prima, heb ook wel eens een aparte kooi geprobeerd, maar ze willen toch na 5 minuten al bij elkaar vaak, dus waarom niet gelijk is mijn mening.

EliseAvi

Vergeet ook niet genoeg stokjes op grote hoogte te hangen (ten minste het zelfde aantal als de parkieten, het liefst meer). Ook moet je de indeling van de kooi even helemaal door de wat gooien, zodat het voor alle 3 de parkieten "nieuw" is.

Vaak merk je vanzelf wel wat er wel en wat er niet werkt. Ik heb zelf bijvoorbeeld een stokje waar ze s avonds vaak over kibbelen. Als dat gebeurd gaat het stokje er gewoon uit en dan is het gekibbel ook over. Ook had ik eerst een schommeltje, maar zijn dat er ondertussen twee omdat die toch wel erg populair zijn.

Ik vind het erg goed dat je er voor gekozen hebt deze vogel te adopteren! Hopelijk wordt het een gezellige boel met al je vogeltjes in huis!

Svenvdh

het beestje is nu bij mij. Hij is erg tam, hij is met de hand opgevoed. Hij heeft op mijn vinger gezeten tot ik er last van kreeg, hij zat met 1 pootje in zijn veren, beestje voelt zich erg op zijn gemakt bij mensen.

Je merkt wel dat hij erg moet wennen aan de andere 2, hij trekt er niet naar toe, hij (naam komt nog) is een uur uit zijn kooi geweest, al die tijd heeft hij bij mij of bij de vorige eigenaar gezeten of heeft hij wat rond gevlogen. Dat laatste is marginaal. Hij zit constant bij mensen. Hij heeft niet richting de andere gefloten, wel wat terug gefloten/gekwetterd.

Daarna heb ik hem terug in de kooi gezet en de andere 2 los gelaten, hij schrok toen die 2 door de kamer vlogen en hun favoriete plant (nou ja, wat er nog van over is :-) ) opzochten. Hij ging zo ver mogelijk in zijn kooi van de andere 2 afzitten. Toen die 2 rustig op hun plant bleven zitten ging hij weer rustig op een stokje zitten.

De andere 2 zochten hem ook niet op, gingen niet op zijn kooi zitten maar hij maakte ook geen geluid.

Het is duidelijk dat ik ze nog tijd moet geven. Zo lang ze niet lekker naar elkaar kwetteren/fluiten en elkaar niet opzoeken als ze de kooi uit zijn dan laat ik ze nog in hun eigen kooi, ik zet de kooi van de nieuweling wel dichtbij de andere kooi dan kunnen ze aan elkaar wennen.

Indeling van de kooi volgt nog, eerst maar eens laten wennen.

Samm

Waarom laat je ze niet tegelijk los? Een ontmoeting buiten de kooi is juist beter :)
Grasjes kiezen vaak 1 maatje, het kan best zijn dat jij zijn maatje word, dan is het aanschaffen van een 4de niet nodig :)

DobbyFloppy

Geef je grasje ook de tijd om inderdaad nog even goed te wennen. Daarna kun je beiden deurtjes openen en kijken wat er gebeurd. In de tijd dat ze vliegen heb je dan de tijd om de indeling te veranderen.
Je grasjes wijzen de nieuweling wel de weg tijdens het vliegen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Svenvdh

we zijn nu anderhalve dag verder en ze leren elkaar al beter kennen. Ze kwetteren vrolijk naar elkaar. Ik heb ze al alle 3 los gelaten maar een echt ontmoeting is er nog niet van gekomen.

Het nieuwe grasje zit constant bij mij. Happy en Chucky zitten constant bij elkaar en zijn niet zo tam dat ze naar mij komen. Er zijn al wel 2 pogingen geweest om elkaar te leren kennen. Ik ben met het nieuwe grasje op mijn schouder dicht bij de Happy en Chucky gaan staan (die zaten op het stokje dat aan de buitenkant van de kooi zit). Happy vloog toen ook naar mijn schouder maar toen vloog het nieuwe gasje weg. het nieuwe (nog naamloze) grasje heeft een poging gedaan te landen op het stokje waar Happy en Chucky zaten maar dat mislukte.

Ik laat ze rustig aan elkaar wennen en het gaat goed komen.

DobbyFloppy

Fijn dat het tot nu toe nog goed gaat, een nieuwe naam uitkiezen is inderdaad erg lastig, succes daarmee, er zijn gelukkig genoeg leuke namen!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Svenvdh

een update van mijn kant:

Happy en Chucky willen kennis maken met het nieuwe grasje, ze hebben al op zijn kooi gezeten, maar die is het niet gewend of angstig. Happy is een paar keer aan komen vliegen maar het nieuwe grasje vliegt dan weg.  Ze kwetteren wel naar elkaar ondertussen. Het nieuwe grasje is erg gericht op mensen.

Wat kan ik nu doen om het nieuwe grasje te laten wennen aan zijn hopelijk nieuwe vriendjes. Ik ben deze week op vakantie (kan ik nadenken over zijn naam ;-) ), de buurvrouw zorgt voor de parkieten en ze laat ze ook uit de kooi. Dat gaat ook prima. Happy en Chucky zitten op hun vaste plaatsen en het nieuwe grasje zit bij mij, hij vliegt ook wel rond maar zoekt de anderen niet op.

DobbyFloppy

Misschien met zijn allen in 1 kooi zetten? Of beide kooitjes gewoon even openzetten zelf uit het zicht blijven zodat ze de kans krijgen om mekaar ook echt te leren kennen. Verder zou ik het niet weten om eerlijk te zijn,
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Svenvdh

een (wat erg late  :-[ ) update van mijn kant.

Het gaat prima met zijn drietjes in de kooi. Ik heb gewacht met ze samen los laten tot ze elkaar op zochten als ze los waren, ik liet dan de nieuwe of de 2 "oude" los. Het duurde even tot Pucky (de nieuweling) op de kooi van de andere 2 (Happy en Chucky) ging zitten, andersom gebeurde al eerder. Toen Pucky de andere 2 op ging zoeken heb ik ze samen los gelaten om ze zo aan elkaar te laten wennen.

Toen ik ze alledrie los had was Pucky nog erg bang, Happy zocht toenadering maar dan vloog Pucky snel weg. Chucky die gelooft het wel, die heeft niet zo een band met Pucky. Ik heb ze nog een tijdje in hun eigen kooi gelaten (paar dagen tot een week denk ik). Pucky zat op een gegeven moment in de grote kooi, de andere 2 kwamen er toen bij zitten en dat leek goed te gaan maar omdat ik de kooi niet opnieuw ingeticht had en de 2 "oude" bewoners hem dan als indiringer zien heb ik Pucky er weer uit gehaald. Na het schoonmaken en opnieuw inrichten van de kooi zitten ze met zijn drieen bij elkaar en dat gaat prima.

Pucky en Happy zijn een echt stel (zeker buiten de kooi, erbinnen zitten Happy en Chucky meer bij elkaar) geworden. Het is ook leuk om te zien dat door Pucky (die is erg tam) Happy en in iets mindere mate Chucky een stuk tammer geworden zijn. Pucky vind het leuk om pannen te bekijken, zit ook op tafel/ lagere planten, dat gaan Happy nu ook steeds meer doen. Die kwamen er voor niet zo laag.

Bedankt voor alle tips, missie geslaagd. Volgende wordt waarschijnlijk een vriendje zoeken voor Chucky want nu is het echt 2 en 1.