Kakariki Jaap en zijn pootje

Gestart door pannenkoekenmix, juli 23, 2013, 19:53:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pannenkoekenmix

Ik ben nieuw op dit forum, al bleek dat ik nog een bestaand account had.

Het probleem is dat mijn Kakariki Jaap sinds gisteren last heeft van zijn pootje. Hij heeft moeite om op smalle zitstokken te balanceren, op dikkere zitstokken of vlakke oppervlakken gaat dat beter. Gisteren was hij ook een beetje zwak, maar sinds hij voer/waterbakjes bovenin de kooi heeft is dat weer goed.
Aan de pootjes is zo goed als niets te zien. Er is een teentje rozer dan de andere teentjes, maar ik weet niet zeker of dat afwijkend is. Hij gebruikt beide pootjes redelijk met klimmen. Hij verzorgt ook nog (wiebelend) zijn veertjes en kan nog fruit eten uit zijn pootje.
Jaap eet verder goed, is actief (geen halfslaperige oogjes), hij tettert, knabbelt, knispert en braakt eten op.

Ik heb contact gezocht met de dierenarts en vogelarts maar beide zijn ze op vakantie. De assistente van de vogelarts heeft me geadviseerd om het een weekje aan te kijken en te proberen Jaap rustig te houden. Dat laatste is niet zo makkelijk want Jaap heeft de hele dag klauter plannen. Toch hoop ik dat iemand aan de hand van foto's en de uitgebreide beschrijving kan inschatten of dit inderdaad "slechts" een kneuzing is.

Dit zijn de foto's van Jaaps pootjes:




De stokjes waar Jaap op zit zijn vies met poepjes, gewoonlijk zit hij op de hogere stokken, vanaf waar hij op deze stokjes poept. En nu Jaap zich niet lekker voelt is het niet het moment om hem te verstoren met een grote schoonmaak.

christa benoit

Hoi

Mij lijkt het pootje wel wat opgezet.Kan je bij geen andere arts terecht?

Moest ik jou zijn zou ik toch Jaap zijn stokjes 1 voor 1 lekker schoon maken,want lijkt me toch veel poep te liggen.

Lijkt mij beter moest Jaap een wonde ofzo aan de poot hebben dat hij frisse propere stokken heeft.

Beterschap voor Jaap  :)

DobbyFloppy

Even mailen naar een andere vogelarts misschien. Misschien dat deze je verder ken helpen want het is wel aan de orde om hier toch naar te laten kijken,
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Misschien zit er wel iets onder zijn pootje? Kan je dat zo zien? Want zo aan de voorkant zie je er weinig aan..
Wat Christa ook al zegt, hou de stokken zo schoon mogelijk aangezien hij met z'n pootjes daarmee in aanraking komt.

pannenkoekenmix

Zoals gezegd, aan de pootjes is zo goed als niets te zien. De roze verkleuring is aan de linkerpoot en daar heeft hij geen last van.
De bovenkant van de pootjes heb ik al vaak bekeken, daar is echt niets aan te zien. In de verdikking kan ik me ook eigenlijk niet vinden. De onderkant van de pootjes heb ik bekeken toen hij in de tralies hing, daar zijn ook geen afwijkingen aan te vinden. Een irritatie aan het pootje zou hij zelf kunnen verwijderen.

Voor de zekerheid heb ik mijn foto's zojuist naar Hedwig van der Horst gestuurd met het volledige verhaal erbij. Even afwachten wat haar reactie zal zijn.

Over de zitstokken, die zijn schoon nu. Hij zit daar gewoonlijk nooit maar vanavond wou hij daar niet weg. Toen hij weer hoog in de kooi zat kon ik ze schoonmaken. Jaap is geen tamme vogel, hij komt van buiten. Bij ieder onderhoud aan zijn kooi klautert hij onrustig heen en weer, en dat is juist wat hij nu niet doen moet.

Als Jaap morgen nog eens in de tralies hangt zal ik ook van de onderkant van zijn voetzooltjes foto's maken. Hoewel ik natuurlijk hoop dat hij weer makkelijker rond kan.

poortman

Heeft hij iets ongewoons gedaan waarna de klachten zijn begonnen? Bv erg geschrokken, of gevallen oid, dat je weet?

Ik heb zo'n zelfde situatie meegemaakt, waarbij een kat kwam buurten en mijn parkiet zo schrok dat ze als een dwaze in de voliere vloog.

Bij mij heeft het zich na ca 2 weken volledig hersteld, wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo gaat natuurlijk.
Wel heb ik preventief even Epitholzalf(Beaphar) op het pootje gedaan, omdat ik niet zeker wist of het van de schrik was of een onsteking oid.

In elk geval goed in de gaten houden en door een vogelarts laten kijken is altijd de beste optie.
Als het verergert zeker direct actie.

pannenkoekenmix

Normaal gesproken schrikt Jaap nergens van want hij is een bijzonder lichte slaper. Grappend zeg ik daarom weleens dat hij nooit slaapt. Vermoedelijk is mijn kat deze keer niet via de deur binnen gelopen, want daar schrikt Jaap nooit van en ook op de kooi springen is nooit een probleem geweest. Ik denk dat de kat via het raam naar binnen is geklommen en dat Jaap van dat plotselinge geluid is geschrokken. 

Een ontsteking lijkt me uitgesloten. Hij was zondag nog topfit, heeft de hele dag met Dodo op het balkon mogen staan. Jaap til ik met kooi en al naar binnen en buiten. Als hij toen een beginnende ontsteking had gehad, dan zou hij met verplaatsen moeite gehad hebben zich vast te houden, maar dat ging probleemloos.

Ik ben al zo vaak voor niets naar de dierenarts geweest, ook met Dodo en Jaap, dat ik het toch nog maar even aankijk zonder vogelarts.

Wel ga ik alvast kijken of er een betere kooi is voor Jaap. Hij heeft deze kooi pas 3 maanden en ik vind dat hij zich daarin wel snel heeft verwond. Met zijn oude (ratten)kooi waren er nooit problemen.

DobbyFloppy

Even tussendoor hoor, maar wat zijn de stokjes waar hij moeite mee heeft? Wellicht kun je hier een foto van maken? Misschien zou het kunnen dat deze stokken namelijk niet goed voor hem zijn ophijs er slecht grip o heeft.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

pannenkoekenmix

Jaap heeft verschillende stokjes. Hij heeft 2 verschillende soorten touwen. Deze heb ik allemaal maandag gecontroleerd op pluisjes, omdat hij aan pluis vast geraakt zou kunnen zijn, maar niets gevonden. Hij heeft een gele mineralenstok en een aantal houten takjes. Zijn kooi heeft niet heel veel stokjes en speeltjes zodat hij meer vrije klauter en vliegruimte heeft.
Hij heeft nu even een draadjes ringetje hangen, zodat hij meer zachte zitplekjes heeft. Alle draadjes aan de onderkant heb ik weggeknipt omdat vogels erin kunnen blijven steken of ze opeten.
Jaap heeft tijdelijk de slechtere plastic stokjes terug gekregen. Dit heb ik gedaan zodat Jaap zich kan vastgrijpen aan andere stokjes wanneer hij uit balans is.

Vandaag heb ik de pootjes ook uitgebreid bestudeerd. Het zorgwekkende was dat hij vandaag ineens zijn linkerpootje ontlastte, in plaats van de rechter. Gisteren was het overduidelijk de rechterpoot. Maandag was niet duidelijk van welk pootje hij last had.
Beide pootjes zijn nu lichter van kleur dan voorgaande dagen. Als ik andere kakariki foto's bekijk dan zouden ze juist zo roze moeten zijn als dat ene teentje. Ik was op zoek naar kleurverschillen tussen de twee pootjes, maar blijkbaar zijn ze allebei donker gekleurd.
Inmiddels heb ik een reactie terug van Hedwig, dat rust voor nu het beste is.
Jaap houdt zich gelukkig rustig. Hij is wel aanwezig maar hipt niet zijn kooi door. Hij is beter in balans en heeft minder moeite zich te verplaatsen.
Inmiddels heb ik ook een mailtje terug van Hedwig van der Horst, dat Jaap rust moet houden. Ik ben zeer tevreden met dit antwoord en blij dat ik Jaap niet weer onnodig naar de dierenarts heb gesleept. :)

DobbyFloppy

Zelf beveel ik zoveel mogelijk houten stokjes, bij voorkeur van Java hout, verder zou ik ook pedi perch stokjes, deze zijn te bestellen bij zooplus.
Let ook even op met speeltjes en speeltjes met touw. Ik heb zelf van die touwschommels met zo een grote dot eronder. Ook. hier kunnen ze achter blijven haken. En speeltjes met scherpe punten, dingen zoals kattenballen net van die gaatjes kunnen zeer on verstrikt in raken
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

pannenkoekenmix

Jaaps pootjes zijn weer normaal gekleurd. Vandaag heeft hij zijn eerste rondje ondersteboven door de kooi geklauterd.
Bedankt iedereen voor het advies, Jaap is bijna volledig genezen. :)

poortman

Gelukkig, mijn Yello hangt inmiddels ook regelmatig aan alleen het bewuste pootje op haar kop aan de klimattributen te stunten.

Soms is rust en geduld genoeg, maar altijd in de gaten houden en na maximaal twee weken toch een beslissing nemen voor de vogelarts.