Help! de eerste dagen... graven en gillen?

Gestart door Arienne, juli 31, 2013, 15:47:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arienne

Beste allemaal,

Na even rond gezocht te hebben op dit forum, om te kijken of er al eerder iets over gepost is, wil ik toch voor de zekerheid het volgende maar even navragen.

Ik heb sinds gisteren een nieuw huisgenootje erbij, Lola. De dame in kwestie is zo ver ik weet, zeven weekjes oud en er zit genoeg leven in. Ze klauterd monter haar kooi door, fluit zo nu en dan, eet wat vanuit de hand maar verricht  ook  graafwerkzaamheden onder in de kooi. Nu begrijp ik best dat je als parkiet zijnde even moet uitproberen of je niet ergens tussendoor kan glippen, maar dit is wel heftig. Ik vraag me haast af of ze geen Duits bloed heeft?!  ;) In eerste instantie dacht ik nog dat ze een zandbadje nam. Maar ze duwt haar kop in de hoek en begint dan als een malle te graven. ???
Is dit normaal de eerste dagen? Moet ik haar anders gewoon rond laten vliegen zodat ze haar energie wat kwijt raakt?

En dan de tweede vraag; Ik heb haar bewust alleen gekocht, omdat ik altijd 1 parkietje heb gehad en dat ging altijd prima.
Maar zodra ze vogels buiten hoort, begint ze heel actief terug te roepen en door haar kooi heen te marcheren om te zien waar ze zich dan bevinden. Ik vindt het echt zielig. Het is uiteraard niet mijn bedoeling dat ze gestresst door het leven gaat.. Gaat dit gedrag over? Kan het aan de leeftijd liggen? Help?!!

Bij voorbaat dank alvast!
Groetjes
Arienne

Samm

Dat gedrag gaat pas over als je een 2e parkietje neemt, het zijn namelijk groepsdieren :)

En jonkies zitten vaak op de bodem, deden die van mij ook, en dat ravotten met zand lijkt mij ook normaal hoor, die van mij hebben er een hobby van gemaakt de beukensnippers op te rapen en op de grond te gooien, laat maar lekker gaan zou ik zeggen!

christa benoit

Hey Arienne  :) Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootje.  ;D

Zoals Samm al schreef is dat ravotten en graven normaal.
Toen ik Piepke (gevonden in de tuin) in huis nam en hem een kooitje plaatste deed ie wel een week zo.
Heel hevig in de hoeken graven, in zijn voederbakjes rollen en alles er uit gooien.
Het zal wel beter worden eens Lola meer aan haar kooitje zal wennen.

Ikzelf heb Piepke 3 weken alleen gehouden, maar door hier op het forum te lezen ben
ik erachter gekomen dat ik voor Piepke beter een maatje kon zoeken.
Als ik nu zie hoeveel  plezier ze samen hebben, zou ik het zo weer overdoen.
En ik kan er zelf ook heel erg van genieten als ik ze bezig zie.
Ik zou niet twijfelen  ;)


Groetjes Christa

DobbyFloppy

Het gedrag komt vaak voort uit verveling en tja dan kun je er het beste een vriendje bij nemen. Met zijn 2tjes zijn ze ook nog heel makkelijk tam te maken hoor, al denken de meesten van niet. Als je je even verdiept hier op het forum zul je van de meesten ook horen dat 2 tam krijgen ook niet eens zo moeilijk is.

En daarbij durven ze met zijn 2en veel meer dus dubbel zoveel plezier!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Parkieten-Freak

Typisch gedrag van een jonge grasparkiet! Dit gaat vanzelf over :)