Advies gevraagd

Gestart door Laura86, juli 25, 2013, 19:23:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laura86

Beste forummers,

Ik heb een jaar geleden twee grasparkietjes overgenomen van een kennis. Ik had nog geen enkele ervaring met het houden van vogels, het was een experiment. Ik vind ze wel echt ontzettend leuk! Ik dacht eerst dat het mannetjes waren, maar het blijken twee vrouwtjes te zijn. Het is bijna een jaar goed gegaan, maar ik lees al dat dit zeldzaam is. Ze zijn ongeveer een jaar of vier oud.

Nou is de ene (Henk, ze heeft er geen last van dat het een jongensnaam is) heel erg dominant over de andere (Ingrid) en een paar maanden geleden werd het zo erg dat Henk Ingrid tot bloedens toe aan het pikken was, ze lagen vechtend op de bodem van de kooi. Ik heb ze toen uit elkaar gehaald. Ingrid is rustig hersteld in een kleine kooi. Na anderhalve maand heb ik de kooien allebei open gezet, ze kwamen eruit en ze zijn toen samen weer in de grote kooi gekropen. Dat is even goed gegaan, maar Henk begon Ingrid toch weer aan te vallen. Nu zitten ze weer apart.

Mijn vraag is nou: kunnen ze ooit weer bij elkaar zonder dat ze elkaar naar het leven gaan staan? En zo nee, kan ik een van de twee dan inruilen voor een mannetje, zou dat wel goed gaan? En zijn andere mensen hiervoor te porren, wordt er wel aan parkietenruil gedaan?

Ik vind het heel vervelend dat ze nu apart zitten, de kooi van Ingrid is echt te klein voor haar. Ze kunnen ook ontzettend lief zijn voor elkaar, maar ik wil het risico niet nemen dat ik thuiskom van mijn werk en een dood vogeltje in de kooi tref.

Alvast hartstikke bedankt.

Groetjes,

Laura

foxie13

Je kan hier op het prikbord een popje neerzetten die je zou willen wegdoen. Vervolgens kan je weer een man erbij doen. Laatst had iemand precies hetzelfde probleem. Zie onderstaande link:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,29975.0.html
Het is of een popje weg doen en man erbij. Of 2 mannen erbij. Ik snap dat dit een erg lastige keuze is!

DobbyFloppy

Beter is van niet. Popjes staan er ok bekend ruzie te maken. 2 popjes gaat zelden goed.
Wat je kunt doen is of 1 popje omruilen voor een man of 2 mannen erbij.

Popjes zijn nu eenmaal dominanter dan mannen.
Ik hoop dat je hier voldoende advies aan hebt
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Ik zou er 2 mannen bij doen, om nou een pop uit haar vertrouwde omgeving weg te halen is ook wel sneu :)

Laura86

Dank jullie wel, ik ga een oproepje op het prikbord zetten.

Mijn kooi is helaas te klein voor vier vogels, dus ik ga proberen Henk te ruilen voor een rustig mannetje.

Groetjes,

Laura