Tweede parkiet overzetten op pellets?

Gestart door Pixelsan, juli 16, 2013, 20:25:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pixelsan

Met de zoekfunctie vind ik niet echt iets....
Wat is de beste manier om een tweede parkiet om te zetten naar pellets?
De oudste eet ze probleemloos, de overstap was ook heel makkelijk. Maar toen zag ik wat hij wel of niet gegeten had, nu heb ik geen idee wie van de 2 er waar gegeten heeft...
Ik kan dus ook niet zien of nr 2 de pellets eet, of zou hij de oudste gewoon volgen in het eten van pellets als hij honger heeft?

foxie13

Waarschijnlijk gaat je nieuwe parkiet, je oude parkiet volgen. Hou dit goed in de gaten. Anders moet je wel wat zaadjes erbij doen.

DobbyFloppy

Heb je ook gezocht op gewoon pellets overzetten ;) dit wil misschien ook nog wel helpen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Pixelsan

Ja ook op gezocht, heb er nl. Wel ooit wat over gelezen, maar toen was het hier niet van toepassing...

Zaden bijvoeren heb ik gister wel gedaan, maar de oude vogel eet die ook, ik weet dus niet of de nieuwe voldoende eet...
Hij pakt de pellets wel voorzichtig in de snavel, maar of ie ze opeet?

foxie13

Dat is al een heel goed teken! Meestal als ze op gepakt worden, worden ze later ook opgegeten. Probeer anders alleen in de avond bijv. bij te voeren met zaadjes. 

Pixelsan

Inmiddels is nr 2 ook over op de pellets!
Wel een paar keer 's avond wat zaadjes bijgevoerd in een pellet papje, maar nu zie ik hem vaker van de pellets eten en poept ie ook niet meer zo donker.
Missie geslaagd ;-)

foxie13


Pixelsan

Vandaag kom ik thuis, ligt de nieuwe parkiet dood in de kooi......
Ik twijfelde gelijk aan de pellets, maar hij at ze erg goed, had prima ontlasting en oogde ook totaal niet zwak of ziek. Dus aan de pellets kan het eigenlijk niet liggen...
We zijn er erg van geschrokken.....  :(

Samm


inge

Ook namens mij veel sterkte gewenst.

DobbyFloppy

Ahhh gos wat erg. Ook namens mij en de parkieten sterkte gewenst!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

christa benoit

Wat erg  :( , ook namens mij veel sterkte !

Pixelsan

Dank jullie wel!

Nog steeds wel onder de indruk van het overlijden van het tweede parkietje (het was ook al een heel tam parkietje wat echt contact met ons zocht), hebben we toch besloten snel een andere erbij te nemen, ook omdat de eerste duidelijk érg alleen overbleef.

Het tweede parkietje is lang zo tam niet helaas. Dus dat is weer een klus ;-)
Namen tijd twijfelen toch maar weer aan het overzetten op pellets begonnen. En ook deze eet er na een papje van pellets met zaadjes prima van. Ik laat hem de hele dag pellets eten en omdat ik me toch niet 100% zeker voel over de oorzaak van het andere parkietje geef ik hem 's avondspits extra zaadjes. Op de hand, zodat ik gelijk zijn vertrouwen kan gaan winnen.

Eigenlijk valt het me erg mee hoe makkelijk ze tot nu toe overgaan op pellets, ook nr 1 deed dat in zijn eentje probleemloos.  En dat terwijl de ervaringen die ik hier lees toch vaak best moeilijk zijn verlopen of zelfs niet lukken.

karin v h

Pixelsan, over het algemeen "zien eten doet eten", nieuwe parkietjes zijn vaak best nieuwsgierig.
Ik kreeg er hier een nieuw parkietje bij en ging op het pelletsbakje zitten eerst keek zij er naar maar de 2 x ging ze erin vroeten met haar snavel en de 3 x keer ging ze het proberen.
Wat ik wel altijd heb gedaan is een apart kooitje gehouden de eerste week zodat ik haar even apart kon zetten en dat ze 2 -3 per dag haar buikje vol zaad kon eten. Dat gaat over het algemeen goed.
In principe moet ze na 1-2 weken over zijn maar blijf haar echt goed volgen of ze ook echt eet en niet alleen speelt met het eten want dat is wel belangrijk.
Nu krijgen ze standaard 1 x per week een stengel trosgierst (lees wel ik heb 6 parkietjes) en die gaat niet eens op!

Solarstone83

Citaat van: Pixelsan op juli 31, 2013, 17:57:34
Vandaag kom ik thuis, ligt de nieuwe parkiet dood in de kooi......
Ik twijfelde gelijk aan de pellets, maar hij at ze erg goed, had prima ontlasting en oogde ook totaal niet zwak of ziek. Dus aan de pellets kan het eigenlijk niet liggen...
We zijn er erg van geschrokken.....  :(

Hoe kan dat?!?! Ben deze week ook pellets gaan voeren door het normale zaadmengsel heen.. Ze zijn er niet gek op en merkte dat ze zojuist als junks tekeer gingen op een stukje trosgierst, volgens mij hadden ze flinke trek doordat de zaadjes bijna op waren en er nog veel pellets over waren die ze (nog) niet lusten.. Kan dat parkietje overleden zijn van de honger?? Wellicht was er iets mis met het beestje en lag het niet aan de pellets/honger??

Pixelsan

#15
Nee dat schreef ik ook al, hij at de pellets goed, poepte goed, oogde gezond en was gewoon aktief.
Maar omdat ik zo verrast was doordat ie ineens dood lag na een dag werken kon ik alleen bedenken dat ie misschien toch honger had gehad. Wat na logisch denken toch écht niet kon.

Dus de oorzaak weet ik niet, er zal vast iets mis zijn geweest met hem wat je niet kon zien.....

De nieuwe vogel ging ook probleemloos over op de pellets, en die doet het gelukkig nog. (al was die andere vogel een stuk liever en aanhankelijker richting ons)

Wat bij mij trouwens goed werkte om ze aan de pellets te krijgen was een papje maken van de pellets en daar wat gewone zaadjes doorheen. Die willen ze dan graag pakken maar moeten dan dan toch wat met het pellet papje. Kort daarna gingen ze toch de pellets eten,  blijkbaar was de stap toen kleiner....

(Tot 5 minuten na 't posten kun je je bericht nog wijzigen, probeer dit te doen als 't nodig is en nog kan.)

Pixelsan

En net zie ik vogel nr 2 ook dood in de kooi liggen.
Vanmorgen niks aan de hand en nu ligt ie op de bodem.

Ik wordt er gek van, ik hoef voorlopig geen 2e vogel meer, die eerste doet het nog steeds prima!

Samm

Laat je eerste parkiet na kijken, misschien heeft die iets besmettelijks.. Echter je woorden de eerste doet het nog prima, komt op mij behoorlijk respectloos over..

Anyway sterkte met het verlies!

Pixelsan

Jij valt over de schrijfwijze van iemand die net een parkiet dood in de kooi vind?
Vind ik respectlozer dan die bewuste schrijfwijze....

Sonja

@Pixelsan: Zoals Karin v h al in haar berichtje schreef: weet je zeker dat je parkieten de pellets ook echt opaten en er niet alleen een beetje mee "speelden" waardoor het leek of ze ze opaten?
Heb je gekeken naar de ontlasting, en gevoeld aan de krop?