Pino is tam maar bang van handen

Gestart door Lvdburgt, juli 15, 2013, 21:27:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lvdburgt

Hoi allemaal,

Eerst eens even voortellen. Wij zijn Carmen en Leon en hebben een lieve grasparkiet genaamd Pino.
Pino is vandaag 2 geworden en lekker verwend met een snoepstick, veel vliegen, een lekker douche met mij (Leon) en het kijken van crimeseries op RTL 4.

Allereerst moet ik even vermelden dat ze (Pino) als jong is verstoten uit het nest. We hebben haar goed tam gekregen op het volgende na: ze is bang van handen en wil niet snel zelf terug naar haar huis (lekker ruime kooi met veel speeltjes). Aangezien ze nu 2 is vragen wij ons af of we haar nog kunnen leren op onze handen/vingers op te stappen. Dit zou het terugzetten veel makkelijker maken.

Verder is ze heel energiek ondanks het vele vliegen en ze praat zelfs heel veel en geeft regelmatig kusjes.
Nu het warme weer er weer is, hebben we af en toe last van vliegen in huis. Hier is ze erg bang van en begint te krijsen wanneer ze de vlieg(en) ziet. Is dit normaal?

Hopelijk kan iemand ons antwoord geven.

Groetjes, Carmen, Leon en Pino

Samm

Gefeliciteerd met Pino! :D

Tam? Maar ze komt niet op de hand? Mijn persoonlijke mening is dan niet echt tam toch?
Het begint met hand tam, en als je dat goed oefent word de parkiet tam..
Wat bedoel je dus met tam? Komt ze bij je zitten kroelen? Tot je je hand beweegt? Of?


foxie13

Dit kan je zeker nog aanleren. Er is hier op het forum een zoekfunctie, als je hier ''tam maken'' invult dan komt er gigantisch veel tevoorschijn. ik zou gewoon rustig lezen hier op het forum en dan lees je het vanzelf, er is hier namelijk al heel veel over geschreven. Er zijn ook YouTube filmpjes over tam maken.

Snoepstick zou ik trouwens niet geven, deze zitten vol met suiker en zijn erg slecht voor je parkiet.

Lvdburgt

Mt tam bedoel ik: ze komt bij je zitten (ook bij bezoek, als ze die leuk vindt) op je hoofd, borst, armen, benen, schouders enz. Wanneer ik haar dan iets lekkers geef (fruit, stukje brood enz) loopt ze wel via mijn handen naar mijn vinger(s) omdat ze gefocust is op t lekkers. Zodra ze in de gaten heeft dat ze op n vinger zit, vliegt ze weg.
Ze geeft ook kusjes en kroelt graag achter mijn oor in mijn nek.

Snoepstickjes krijgt ze maar heel af en toe. Trosgierst wat vaker, maar meestal n stukje fruit (ze is helemaal weg van mandarijn en meloen).

In het kort, wat zou de beste manier zijn om haar hand tam te krijgen? Het lijkt wel of ze een traumatische ervaring heeft gehad met handen.

Groetjes,

Carmen, Leon en Pino (ze slaapt nu lekker rustig)

DobbyFloppy

Citaat van: Lvdburgt op juli 15, 2013, 23:10:00
Snoepstickjes krijgt ze maar heel af en toe.

Beter geef trosgierst als lekkernij.
De snoepsticks worden als gezond aangeprezen in winkel maar feitelijk zijn het echte dikmakertjes.
Ik dacht in het begin toen ik met mijn grasjes begon ken geen kwaad, maar ze kunnen makkelijk zonder. Ik geef ze heel soms stukje pinda al vinden ze het hier leuker als speelgoed, heel soms ook stukjes theebiscuits, en af en toe klein stukje brood. Dit is ook niet supergezond maar altijd beter dan snoepsticks.

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Oke ik snap het! Dat ze bij je komt zitten is erg goed, dan is ze wel op je gesteld!
Maar nog een vraag, pakken jullie haar vast? Want als je dit doet blijven ze bang voor handen.
Wat je doet met fruit enz. Op je hand lokken, zou ik door blijven doen! Dit is namelijk de manier
Om ze hand tam te krijgen! Wat ik heb gedaan zijn korreltjes trosgierst op mijn wijsvinger, en dan zo dicht mogelijk na ze toe, en dit volhouden! Die van mij gingen namelijk kijken wat erop lag en gingen er van eten, en daarna gaan ze je vinger ontdekken, er op knabbelen.
Dit is een teken dat ze dus gewent raken aan je vinger en dus stappen ze ook op je vinger.
Ik ben steeds verder gegaan, en uiteindelijk op m'n handpalm, zo gaan ze dus je hele hand over opzoek naar meer.
Als je al zover bent dan hou je, je hand 10 cm van de kooi af, (als ze op de kooi zitten) dan moedig je ze aan om op je hand te springen! Als dit je lukt blijf je dit vaak oefenen, en heb je de angst vanzelf overwonnen :).

Ook kan je op youtube zoeken, dan laten mensen zien hoe het moet!
Dit heb ik overigens geprobeerd, maar geen succes, dus ik doe het op mijn eigen manier zoals hier boven staat. Kijk maar even wat je vogel en jij het fijnst vinden!

Wil je nog even laten weten hoe het ging? Ben niet nieuwsgierig hoor helemaal niet! Hahaha

DobbyFloppy

4 van mijn valken zijn ook niet tam maar pakken wel zaadjes aan die ik tussen mijn vingers leg ( duim en wijsvinger)
Deze hebben alleen geleerd om op de hand te stappen als ze eruit mogen.
Verder probeer ik ook af en toe nat zaadjes te geven kijken of ze buiten de kooi opstappen of mijn vinger uitsteken na dat ze wat zaadjes hebben gehad. Platte hand vinden ze trouwens hier wel eng maar dat geeft niks.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13