M'n parkieten eten/drinken niet in nieuwe kooi

Gestart door Mr_850, juli 15, 2013, 06:34:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mr_850

Hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag m'n parkietjes een nieuwe, behoorlijk grote kooi gegeven.
In die kooi zitten andere voer/drink bakjes dan ze gewend zijn. Ze moeten er namelijk een stukje met hun hoofd in zeg maar. Die andere staken gewoon door de tralies.
Bij de voerbakjes een stukje trosgierst gehangen om 't ze te laten vinden.
Nu hebben ze sinds zaterdag niets meer gegeten of gedronken voor zover ik kan zien... Ook zijn ze makkelijker te benaderen dan eerst (zijn niet heel tam).
Ook bleven ze maar op 1a 2 plekken in de nieuwe kooi zitten...

Dus, heb ze zojuist maar in hun kleine kooi terug gezet... Waarna dr 1 meteen begon te eten.

In principe zou ik zeggen dat ze hun eten en drinken toch zouden moeten vinden, heb ze allebei ook op hun stokje bij de voerbakjes gezet, maar 't zijn 2 eigenwijze bangerikken...

Moet ik ze meer tijd geven? Het met andere voerbakjes proberen? Even zonder eten en drinken kan best, maar bijna 2 dagen zonder water terwijl 't binnen vrij warm wordt af en toe, vind ik wat scary..

Alvast bedankt!

DobbyFloppy

Ze hebben nog de tijd nodig om te wennen aan hun nieuwe kooi. Ze weten kennelijk de weg nog niet zo goed in de nieuwe kooi en dat is opzich helemaal niet erg maar gin ze even wat tijd.
Je kunt in de tussentijd wel wat voer op de bodem strooien
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Mr_850

Haha ok, dankje!

Ze zitten alleen eigenlijk ook nooit op de grond, maar dat kan ik natuurlijk wel eens proberen.

Ik was er vanmorgen een beetje klaar mee, ik kan ze in principe nooit ''zomaar'' pakken of aaien door de tralies, dan fladderen ze alle kanten op, maar vanmorgen kon ik dr 1 zo aaien door de tralies, leek wat slapjes zeg maar...

foxie13

Parkietjes willen ook nooit geaaid worden of vastgepakt worden. Je kan ze wel tam maken, zodat ze op je hand gaan zitten. Hier heb je wel heel veel geduld voor nodig.

Het eten gaat ook vanzelf, ze zitten net in een nieuwe kooi, ze moeten even wennen. 

Pixelsan

Die van mij hebben hetzelfde. Ik heb een bakje op de grond gezet met voer, en het badje zodat ze daar ook water van kunnen drinken. Dat gaat goed.
Ik zag dat er nu uit 1 voerbakje is gegeten, dus het lost zichzelf op denk ik...

Sanderke

Ik heb een beetje hetzelfde probleem!
Eten doen ze wel, maar drinken... vergeet het maar! :(

Ik heb, op aanraden, van een kweker ze met hun bekje in het waterbakje geduwt (zachtje), maar niets =/
Ze zijn nog wel erg jong.

Samm

Zegt een kweker dat? Zou ik niet weer doen hoor, dwingen werkt aafrechts.

Sanderke

En als ze niet drinken?
Ik heb nu een bakje op de grond gezet met drinken, zaad ook op de grond gelegd.
Eten doen ze, maar drinken niet...

Pixelsan

Drinken doen ze ook niet veel, dus het kan zijn dat je het niet ziet. Ik heb om dezelfde reden een badje op de grond neergezet en het gewone drink fonteintje. Ze vinden het vanzelf als ze wat meer durven, tot dan moet je ze net wat meer plekjes geven denk ik.

Sara

Met hun bekje in water duwen?  :o Als je je parkietjes nooit tam wilt krijgen en er enorm angstige wezentjes van wilt maken, moet je dat advies zeker opvolgen...
Over dit onderwerp is al vaak geschreven, gewoon omdat velen hun parkietjes niet zien drinken, maar parkietjes drinken nu eenmaal niet eens dagelijks. Een extra drink- en eetbakje voorzien tijdens de eerste weken aan de tralies, is meer dan voldoende om het zekere voor het onzekere te nemen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sanderke

Eentje kruipt constant onder de andere, dus ik vrees dat het vertrouwen moet gewonnen worden... =/
Straks, als ik thuis ben even de kamer opruimen, alle planten op de vensterbank buiten zetten en dan mogen ze vliegen, zal hier en daar wel iets van eten en drinken zetten :)

Samm

Mogen ze niet elke dag vliegen dan?

Heb je geen badje? Mijn parkietjes drinken ook bijna niet uit hun bakjes, maar ik heb het badje elke dag op de kooi staan, en dan drinken ze en gaan ze daarna badderen.

Sanderke

Ik heb gelezen dat ze eerst in hun kooi moeten zitten, en dan pas na een week of 2 eruit laten... O.o

Ik ga een tupperwarepotje met water zetten naast de kooi, zo kunnen ze badderen!

Sara

Je laat ze inderdaad best eerst wennen en tot rust komen voor je ze uit de kooi haalt. Ik ben er tevens ook voorstander van om ze eerst wat handtam te maken (of toch te laten wennen aan je handen) voor je ze uit de kooi laat.
Wel opletten dat ze niet drinken uit het water waar ze eerst in gebadderd hebben, want dat is niet zo hygiënisch.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sanderke

Nu kan ik even neit meer volgen...
Van de ene moet ik ze hun energie eruit laten door te laten vliegen.
En nu zegt de ander dat ik ze moet laten wennen... O.o

Verduidelijking?

Samm

Ieder heeft zijn eigen manier, je hebt nu 2 opties , daaruit kan je opmaken wat voor jou en je parkieten de beste methode is.

Ik maak ze handtam buiten de kooi zodat ze gewoon kunnen vliegen, en ik heb ervaren dat als ze hub energie een beetje kwijt zijn het makkelijker gaat.

Maar als je niet een paar uur achter elkaar tijd voor ze kan vrij maken, maar iedere keer maar even, dan vind ik sara haar manier beter, het is hoe dan ook wat jou het beste lijkt :)

Sanderke

Ik heb er geen problemen mee om ze uren buiten hun kooi te laten :)
Ik leef in mijn kamer en het s er veilig voor Jef en Jos :)

Kleintjes

Citaat van: Sanderke op augustus 05, 2013, 09:01:28
Ik heb, op aanraden, van een kweker ze met hun bekje in het waterbakje geduwt (zachtje), maar niets =/
Ze zijn nog wel erg jong.

Wow.. wat 'n id... die heeft 'n schot los..
Parkieten drinken zeer weinig. Ze vinden 't water echt wel, maak je geen zorgen.
Ik zie ze ook maar heel af en toe drinken, maar ze drinken echt :)

Tam maken kun je veel over vinden over 't gehele forum, even de zoekfunctie gebruiken of even in de sub-fora kijken ;)

Tijdens losvliegen altijd opletten of ze niet ergens achter kunnen landen / vallen of iets "fouts" kunnen eten.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sanderke

Ik heb de kamerplanten allemaal op de vensterbank staan, buiten en ramen mooi dicht!
Voor de rest niets scherp, niets giftig :)

Laat ze maar vliegen! hihi :)

Samm

Geen grote kast die iets van de muur afstaat?