Mijn eerste Nest/"Geboorte"

Gestart door poortman, juli 09, 2013, 23:45:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iris7

Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

poortman

Foto's ga ik van het weekend mee aan de slag, dus ze komen eraan. ;)

Inmiddels zijn alle jongen uitgevlogen en ontdekken en spelen naar hartelust. We hebben besloten, vanwege het incident met de kippen om de kippen weg te doen, erg jammer  :'(, maar ik ga er geen jonge parkieten op verspelen.
De kippen hebben inmiddels een nieuw baasje in de buurt.

Ik moet eigenlijk straks de titel veranderen in "Mijn tweede nest", want Kiwi is, toen er nog twee jongen in het nest waren, gestart met haar tweede nest!! :) Ik had dit eigenlijk niet in de planning, maar ja.....

Ze heeft inmiddels sinds vandaag 7 eieren!!
Timmy, de vader, dekt er zeer regelmatig op los bij Kiwi, het boefje 8).

Er komt dus nog een vervolg. 1e eitje is van 12 augustus en de 7e van vandaag, theoretisch komt de eerste dus 2 september uit en rond 19 september nummer 7. Hopelijk is de winter dit jaar ook laat, huhm. Uiteraard haal ik na dit nest direct alle kasten weg! Kiwi was me net voor.

poortman

Bij deze nog een poging het verslag compleet te maken, met een nieuwe camera, fotokaart, en nwe computer.
Ik ga verder waar ik was gebleven, dus duim even mee dat het goed gaat dit keer.

Deze foto is van 19 juli 2013, het oudste jong is hier 10 dagen.

poortman

#43
Goh, eindelijk :P, ik ben eruit, mijn foto's waren simpelweg te groot......... ???

Nu dus 1 voor 1 verkleinen.

Onderstaand de foto van 21 juli 2013, dat de oudste 2 geel worden spreekt voor zich, de volgende twee, lijken blauw, maar zullen groen worden, deze twee groenen zijn op 10 juli uit het ei gekomen en gedragen zich momenteel in de volière als een echte tweeling.
Ze zijn heel vaak samen op pad en spelen ook erg veel samen, ze zijn echt kopietjes van Kiwi.

Vandaag komt ook het 7e jong uit. Het 8e ei is helaas niet uitgekomen.


poortman

Er zit even tussen deze foto en de vorige, deze is van 28 juli 2013.

Hier zie je dat de 3e en 4e inderdaad groen worden, de volgende twee worden blauw, met als laatste weer een groene.
Het is een bont gezelschap.

De twee gelen lijken echter wel als twee druppels water op mijn andere mannetje, stoute Kiwi?.......
Ik heb inmiddels het broedblok volledig verschoond en gelukkig vind Kiwi dit prima.
De kleintjes laten echter wel hun ongenoegen blijken en schreeuwen er flink op los.

De nestkast wordt al lekker vol.

poortman

Dit is de eerste foto met de nieuwe camera, hopelijk is deze dus niet weer te groot?

De foto is van 31 juli 2013, inmiddels zijn ze alle 7 te zien, zoek hem maar eens.
Links van de rechtse gele zie je nog net een kontje met veren van de 7e.

Ongelooflijk dat die kleine wurmpies alweer zo groot zijn, de oudste is nu 22 dagen en de jongste 10 dagen.

De rest van de foto's doe ik morgen. Hopelijk vinden jullie het leuk dat ik de foto's er toch nog even op zet.

poortman

Ach, nog eentje dan.

Foto is dd. 3 augustus 2013, het wordt nu echt vol in het nest nu ze allemaal zo groot worden.
Kiwi en Timmy vliegen af en aan met voeren, als er gevoed wordt, hoor je ze binnen in huis bijna schreeuwen om een hap.
Gelukkig maken parkieten geen onderscheidt en krijgt iedereen wat hij nodig heeft.

De oudste gele zal spoedig uitvliegen en helaas op 9 augustus overlijden door een pikorde-aanval van mijn kipjes.
deze zijn inmiddels naar een nieuw baasje en na hun aanval tijdelijk uit logeren geweest bij mijn schoonouders.
Dit is dus de laatste foto van de oudste gele, helaas, triest.

Op 3 augustus zijn we tevens op vakantie gegaan en de volgende foto is van 12 augustus toen ik tussendoor even thuis was.

poortman

Bij deze de foto's van 12 augustus, de oudste 3 zijn nu 23 dagen.

Inmiddels is de eerste(na het ongeval met de allereerste) uitgevlogen zoals te zien is op de 2e foto.
Op de foto is het jong de meest linkse, rechts zit moeder Kiwi, twee druppels water of niet?

Gelijk weer even de nestkast schoongemaakt, dus ze konden er weer fris in.

poortman

#48
Op de foto van 17 augustus(net terug van vakantie), waren er nog maar 3 in het nest, inmiddels waren er al 3 uitgevlogen, de gele(mogelijk onechtelijk jong) en de groene tweeling.

De anderen in de nestkast groeien ook flink en maken samen een bont gezelschap, in totaal dus twee gele, drie groene en twee blauwe.

poortman

#49
Hier even een foto(17 aug) van de gele met "ome Sjakie", lijkt er verdacht veel op, of niet???

De voorste is ome Sjakie, de twee jongen zitten daarachter.

EliseAvi

Wat een leuke fotos allemaal zeg!  Die twee blauwe zijn echt prachtig!

poortman

Ik vind ze allemaal prachtig, maar die blauwen springen er wel uit ja.
De donkerder blauwe houdt ik dan ook zelf, moet alleen nog uitvogelen of het man of pop is.
De jongste groen, is erg mak/tam en gaat naar mijn schoonmoeders voliere.

De foto van 19 augustus 2013, 3 nog in het nest en 3 uitgevlogen(zie onderste foto).

Op de onderste foto, rechts de jongen, en links, van voor naar achter, Saartje(mijn 2e popje), Sjakie(verdacht van ontrouw met Kiwi, haha, tegenwoordig samen met Saartje), en de vader van de jongen, Timmy.
Moeder Kiwi, heeft hier alweer drie eitjes, en wilde niet op de foto, maar terug op haar nest.

Als je Timmy ziet, zie je direct waar het blauw vandaan komt.

poortman

De foto's van 20 augustus, er zijn er inmiddels 5 uitgevlogen, echter ging de lichtblauwe toch nog 2 nachtjes in het lege broedblok ernaast. aangezien Kiwi al weer aan het broeden is, zal ze hem wel vriendelijk gevraagd hebben te vertrekken.

Ik schrok wel even, aangezien ik wist dat hij was uitgevlogen, maar ik hem niet meer kon vinden.

Wie mij kan zeggen of het mannen of poppen zijn, graag, ik denk zelf de groenen een man en een pop, maar meer door het gedrag, dan door de neusdop, eigenlijk, de een beklimt nml. de ander.
De gele schat ik op een pop. maar met zo'n gele ben ik er eerder al eens ingetuind(Sjakie).

De donkerblauwe, geen idee.....

In mijn volgende reactie nog een mooie foto van vader en kind.

poortman

en van 20 augustus nog een foto van vader en ...?

Samm


poortman

En de foto's van 22 augustus, de laatste groene(nog zwarte snavel) is ook uitgevlogen.
Deze komt graag op mijn vinger zitten als ik deze er voor houdt, maar wil er vervolgens niet meer af, bijna een lamme arm aan overgehouden.

Op de tweede foto is te zien dat broertjes/zusjes elkaar nog steeds opzoeken, ook spelen ze veel samen. Toch merk je wel dat sommigen wel met de ene, maar niet met de ander spelen. Ook voeren ze elkaar nog geregeld.

Kiwi heeft vandaag(22 aug) al drie eitjes, dus misschien komt er zelfs een 2e verslag?!

poortman

Thanx Samm, de lichtblauwe is dus een dame, kun je mij eens het geheim vertellen hoe je dat ziet, ik kan er nog echt geen koek van bakken....

Onderstaand overigens foto's van de Moeder Kiwi op respectievelijk 25 en 28 augustus met haar nieuwe eitjes.

Ik ben zo trots op haar, tegenwoordig als ik in de nestkast kijk, gaat ze uit zichzelf even van de eitjes zodat ik kan kijken en dan gaat ze er weer op. Ze vliegt dus niet meer weg zoals in het begin, en scheldt mij ook niet meer uit. Ik denk dat Kiwi en ik elkaar begrijpen nu. Leuk om te zien dat je dus ook in een volière een band kan opbouwen.

De groene tweeling en de gele en lichtblauwe gaan met zijn 4-tjes trouwens naar een nette Zonneveld dierenwinkel op de Steynlaan in Zeist. Zij kiezen bewust voor levende have en zorgen hier dan dus ook goed voor.
De Zonneveld bij mij om de hoek, waar ik regelmatig kom, heeft bewust onlangs afscheid genomen van zijn levende have en mij doorverwezen. Hij zorgde echter ook altijd goed voor ze en de hokken waren altijd netjes schoon en de vogels sterk en gezond.

Ik was onlangs bij Diebo in Nieuwegein, waar een bord hing dat ze geen parkieten van particulieren inkopen om hun dieren gezond te houden, echter zaten er alleen maar schurftige kneusjes, echt triest, nota bene zit er bij hun zelf een dierenkliniek in.....
Mijn vertrouwen in hen is dus weg. Mooi winkel, leuke prijzen, maar slechte levende dierenverzorging. 

Ik hoop dat jullie mijn verslag, ondanks een pauze vanwege uploadproblemen mijnerzijds, toch leuk vonden!

Samm

Ze heeft veel wit om de neusgaatjes, en de rest is blauwig, dit duid op een popje :D
De gele met groen ernaast, is haar broertje, hij heeft een paarse neusdop, en volgens mij heb ik nog een popje en mannetje gezien, gaat redelijk gelijk op :)

Ik vind het leuk om te volgen! Ik wacht je volgende nestje met smart af! :D

poortman

Hoi Samm, ik zie nu pas dat jij ook een Kiwi hebt, maar ook een Blue.
Mijn dochter heeft de donkerder blauwe, die we zelf houden, ook Blu, genoemd(zonder E dus), naar de film Rio.

Dank voor je geslachtstips!! Ik ga zo direct gelijk kijken, dan kan ik dit nog in mijn broedverslag op de computer invoeren.
Ik houdt nml. alles bij, leggen vd eitjes, uitkomen, kleuren, uitvliegdatum, ringnummer(knijpringen alu) en geslacht.

Dankzij Kiwi kan ik nu gelijk weer voor 7 eitjes aan de slag haha. ze staan er al in.

Samm

Haha oh toevallig! Volgens mij zijn er nog 2 met Kiwi's op het forum :p
Ik had met mijn Kiwi wel geluk, is een violet mannetje, dus de kweker wou hem eigenlijk niet kwijt, om zijn kleur.

Ja is leuk op later terug te lezen, en met volgende nestjes te vergelijken!