Mijn eerste Nest/"Geboorte"

Gestart door poortman, juli 09, 2013, 23:45:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

poortman

Nou het wordt een latertje, maar beloofd is beloofd, bij deze nog een foto, van, jawel de VIJF!

Het wordt al druk in de nestkast, dus ik moest goed kijken, maar zag toch ineens een klein kontje!
Ei nr. 5 is dus ook uitgekomen, 1 dag later volgens mijn schema, maar dat zal wel door het gekke weer komen.

Ik heb alleen wel een naar probleem ontdekt, ik zag dat Kiwi beginverschijnselen heeft van schurftmijt, verrassend want ik maak goed schoon, de nestkast is nieuw en toen ik haar haalde was ze schoon(door eerdere ervaring, kijk ik hier tegenwoordig goed naar).
Wat moet ik nu doen, haar eruit halen en behandelen, of het enkele weken aankijken totdat de kleintjes wat groter zijn?
Moeilijk dilemma, ik heb de spullen in huis, maar twijfel erg wat te doen. Ik zal het ook nog even in een nieuw topic zetten.

christa benoit

Ach zo mooi  :) Gefeliciteerd met je kleintjes echt heel mooi !!! En inderdaad een prachtige mama!!!  ;)

Samm

Ik zou haar gewoon behandelen, nu ben je er mooi optijd bij :)
En de rest ook trouwens..

poortman

Vandaag gestart met de epitholzalf voor Kiwi, ging eigenlijk vrij makkelijk, ze liet het redelijk toe, al is het natuurlijk wel eng die witte handschoenen als ze je beetpakken. Ik heb haar daarna gelijk weer bij haar nestje neergezet en gelukkig ging ze er bijna gelijk weer in. Het is gelukkig in een vroeg stadium. Missie geslaagd! Morgen weer.

Daar Kiwi bijna alleen maar in haar nest zit(soort quarantaine) en de anderen volledig schoon zijn, heb ik, om stress in de voliere te voorkomen alleen Kiwi behandeld, uiteraard houdt ik de rest nauwlettend in de gaten.

Ander nieuws en dit keer wel leuk, het 6e eitje is uitgekomen! :D Mooi op tijd en dus in het gunstigste geval nog 2 te gaan.
De oudere jongen beginnen al goed in de veertjes te raken en groeien als kool. In elk geval al 3 met de oogjes open gezien. De ouderen worden al echt parkietjes nu.

Op de foto kun je nu goed koppies/kontjes tellen, 2 kleintjes en 4 grotere, het blijft een wonder, hoe snel ze groeien en ontwikkelen. hopelijk kiest een volgend koppel wel de nestkast met webcam, lijkt me geweldig om dit live te volgen.

Gisteren en vandaag toch maar de parasol bij de voliere gezet, zodat het niet te heet wordt in de nestkast. :P 's ochtends staat de zon erop en die is al behoorlijk krachtig. Het wordt zomer!!!

christa benoit

Zo mooi !!! gefeliciteerd met het 6de vogeltje! Super om dit te volgen.

Samm

Super goed van Kiwi! En leuke foto's ook wat je erop zet! Altijd leuk om een parkiet groot te zien worden :D

poortman

Gisteren geen tijd meer gehad om een foto te plaatsen, dus vandaag even een inhaalslag.

Behandelen van Kiwi gaat goed, ik zie al bijna niets meer, dus nog 3x en dan zou het helemaal weer in orde moeten zijn.

Op de foto zijn ze weer gegroeid, er komt al flink wat dons op de oudsten en de eerste kleuren verschijnen ook al, eigenlijk alleen maar geel, ik moet het even nazien op internet met kleurslagen, maar ik denk dat ze flink op de moeder gaan lijken?
Leuk om te zien dat eentje zijn vleugeltjes even uitslaat, hihi.

poortman

Hallo website beheerder(s)/moderators.

Waarom kan ik geen foto's/bijlagen meer uploaden? Ik krijg elke keer de melding van een serverfout? :-\

poortman

Zoals jullie lezen dus even geen foto's helaas, maar wel weer goed nieuws, nummer 7 is ook uitgekomen!! :) :)
Nog 1 eitje te gaan dus.

Ook de veerkleuren beginnen al te tonen, in elk geval 2 geelgetinte en twee blauwgetinte.
Vandaag hadden de parkieten het allemaal goed warm, ze zaten vaak met de vleugels wijd, ook Kiwi kwam vaak even uit de nestkast om af te koelen. :P
Ik heb maar even een parasol op het dak gelegd en de tuinslang over het dak gehangen, toen ik zelf in de voliere zat vond ik het goed uit te houden in elk geval.

Ik vind het bewonderenswaardig hoe Kiwi en Timmy het doen, een eerste nestje met 7 snaveltjes om te vullen.

Is het aan te raden tijdens het broeden de nestkast schoon te maken? Of beter even wachten tot ze wat groter zijn?
Gezien het warme weer, wil ik eigenlijk wat vers strooisel erin doen, maar maar ik wil niet Kiwi in de stress jagen.
Ook omdat ik al elke dag de zalf bij haar aanbreng.(Zowel Kiwi als de rest zijn allemaal schoon trouwens!!)

christa benoit

 :) gefeliciteerd met nummer 7!!!  ;)

poortman

Ik heb net nog een poging gedaan om een foto te plaatsen maar lukt echt niet.

Het gaat goed met de 7 kleintjes, de 8e is niet uitgekomen.

Er zijn nu twee groene en twee gele al goed in de veren en de rest volgt op de voet.
Ik denk dat er nog wel een paar groen worden als ik het zo inschat.

Het worden al echt parkieten en willen bijna niet meer van mijn hand af, zo lekker vinden ze het om te kroelen.

christa benoit

 :) Zo leuk Poortman, lekker van genieten !!!  ;)

Samm


Samm

En?? Kan je er al weer foto's opzetten? Ben zo benieuwd hoe ze er nu uitzien :D

poortman

Ik heb de foto's uiteraard opgeslagen en zal alsnog trachten ze te plaatsen.
Alleen zijn we nu op vakantie voor 2 wk.
Tussendoor gaan we nog een dag naar huis, ik sta ook weer te poepelen om ze te zien, gelukkig zijn we in NL gebeleven en verzorgt mijn schoonmoeder ze heel goed.(heeft zelf ook vogels/voliere).

Ik ga het na de vakantie even vanaf een andere computer proberen.

Van de week een prachtige voliere gezien in Groenlo, maar ook een uiterst treurige dierenzaak.

Samm

Dierenzaken vind ik over het algemeen treurig.. :s

Hoe oud zijn ze nu?

Parkieten-Freak

offtopic:
Foto's kunnen gewoon geplaatst worden. Één en ander ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan het forum.


poortman

De oudste is nu 4 weken(9 juli) en de rest grofweg om de dag erna.

Helaas kreeg ik een droeve mededeling van mijn zwager die afgelopen vrijdag de verzorging voop zich nam dat er een jong dood op de bodem lag.
Hij/zij was tevens aangepikt door de kippen, helaas weet ik geen volgorde, maar het zou zo kunnen zijn dat de oudste is uitgevlogen op de grond is beland en door de kippen is gepikt...
Of dat hij/zij na een val al niet meer leefde... balen, balen.

Voor de zekerheid zijn onze kippen direct uit logeren gebracht bij mijn schoonmoeder.
Dit omdat de volgenden ook ca 4 wkn zijn en dus ook elk moment kunnen uitvliegen.
Domper op de vakantie, maar ik richt me op de andere 6.

Tip dus, bij een voliere combi met kippen, bij uitvliegen jongen, kippen of parkieten apart!!

Samm


poortman

Ik ben gisteren even thuis geweest en de andere jongen bekeken, deze zijn gelukkig allemaal kerngezond en in een week weer enorm gegroeid.

Het is een bont gezelschap, er zijn twee bijna exacte kopietjes van Kiwi, 1 groene, 1 hemelsblauwe, 1 zeeblauwe, en een geel met zwarte die eigenlijk verassend veel op Sjakie lijkt(?) Voor degenen die nog niet alle namen op een rijtje hebben, Sjakie is een ander mannetje in mijn voliere, misschien is Kiwi dus toch stiekem door twee mannetjes gedekt??

Het tweede jong is inmiddels succesvol uitgevlogen en heb hem/haar met Kiwi op de foto gezet, het zijn echt kopietjes!!

Gelijk ook even de nestkast goed schoongemaakt waarbij de jongste probeerde in mijn zak van mijn vest te kruipen, zo lief! Een derde jong begon ook al enigszins te vliegen dus dat zal ook niet lang meer duren voor die uitvliegt.

Uiteraard heb ik foto's gemaakt die ik spoedig zal plaatsen, even met een andere computer daar mijn computer en de site een beetje schiften. Ik zit nu op de tablet op de camping.