Mijn eerste Nest/"Geboorte"

Gestart door poortman, juli 09, 2013, 23:45:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

poortman

Ik heb momenteel een koppel broeden, een blauwe man Timmy en een opaline/groene pop Kiwi.
Zij heeft 8 eitjes gelegd en doet het hardstikke goed qua broeden en beschermen.

Zij wordt uiteraard door haar eigen partner, maar ook door de andere 2 mannen gevoed.

Vandaag ontdekt dat het eerste eitje is uitgekomen!!  :) Hoera!! Strak 21 dagen na het leggen van het 1e eitje.
Ik ben zo trots en wilde het eens even op het forum melden.

Ben echt benieuwd naar de kleuren en hoeveel eitjes succesvol uitkomen. Spannend!

Groetjess.


Merel2002

Gefeliciteerd met het eerst kleintje! :D

inge

#2
Van harte proficiat met je piepkuikentje ;) geniet ervan ,het is zo mooi ze te zien opgroeien :)

Samm

Wat leuk! Gefeliciteerd! Ook namens mijn Kiwi :D

Iris7

Gefeliciteerd met het kleintje!
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

poortman

Vandaag nog even gekeken, er zijn er nu al vier uit, dus vandaag weer 3!!! :D

Ik had bij het leggen ook al een sprong van 3 in mijn notities, dus in feite klopt het wel.
Wat zijn ze strikt op tijd zeg, je kan er de klok op gelijk zetten.

er lagen wel wat eitjes buiten het "Kuiltje", maar die zal ze er misschien wel weer bijrapen?
Ik wil er niet teveel tussen roeren, zeg maar.


Kleintjes

Popjes "rapen" hun eitjes weer bij elkaar, dat gaat vanzelf ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

#7
Leuk hoor!
Als je het leuk vindt, kun je in het subforum bijzondere topics een broedverslag met foto's van het hele gebeuren plaatsen. Dan kunnen we allemaal met je meegenieten!  :)

(daar zitten we al ;) )


poortman


Lijkt me leuk, bij deze even de eerste foto's, van de uitgekomen eitjes, met moeder Kiwi.
Ook een foto met de vader Timmy.

Het is de eerste keer dat ik foto's plaats dus als het mis gaat, vergeef het me, dan probeer ik het nog een keer.



poortman

Voor de volledigheid ook een foto, van de voliere waarin het allemaal gebeurt.

Het nestblok van Kiwi is de middelste in het linker volieredeel.(met doorzichtig lichtdak)
In het meest linkse nestblok heb ik een webcam ingebouwd, maar natuurlijk ging ze daar niet in :(

De meeste nestblokken heb ik zelf gebouwd. Na veel uiteenlopende maten gevonden te hebben op internet, maar een bewezen model van mijn schoonmoeder nagemaakt, het nest blok werkt dus ;D

De vader Timmy is een jong(voorjaar 2012) bij mijn schoonmoeder uit de voliere, en Kiwi( 3 jaar) heb ik via een oproep mijnerzijds op marktplaats in de regio Utrecht gekocht.
Haar baasje had 2 popjes en 1 man in de voliere, de popjes vochten elkaar de tent, eh voliere uit, dus vandaar dat ze naar mij mocht.

Loeky

Wat leuk zeg  die foto's van die parkietjes. Elke keer bijzonder dat er zulke mooie parkietjes uitgroeien.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Sara

Wauw. Je volière is gewoonweg een droomvolière... Echt prachtig vind ik! Alsnog proficiat met de babyboom.  :)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

onzeparkieten

Gefeliciteerd super leuk !!

En indd mooie voliere maar 1 vraag hoe kom je daar nu veilig in en uit?

poortman

De deur aan de rechterkant is een sluis, er zit nog een tweede deur om de hoek, waar je doorheen moet om echt in de voliere te komen.
Door de eerste deur kan ik bij de meeste hoofdvoer en drinkbakjes van zowel de parkieten als de kippen, ook bij de nachthokken(ook de eitjes vd kippen rapen).

De meest linkse deur, zit een hangslot op, om te voorkomen dat mijn kinderen die in een enthousiast moment open doen.
Ik ga daar soms 's avonds doorheen, de meeste slapen dan al en meestal toch in het rechtse deel, dus weinig risico.
Ik heb er ook een lamp in, dus kan ook laat nog voldoende zien.

Tip; maak je voliere niet te laag! achteraf gezien had ik de mijne iets hoger moeten maken, ik ben zelf 1,85m lang en kan er net niet rechtop staan. Gelukkig vindt mijn dochter het ook leuk om te voeren enzovoort en die is nog maar 1,40m ;D.

poortman

Weer even wat foto's van de kleintjes vandaag 14 juli.
Ik hoor ze al heel goed als ik bij de voliere sta, ze doen het harstikke goed.

Mooi om te zien is dat ze lekker bij elkaar liggen en tegelijkertijd ook hun broertjes/zusjes in het ei warmhouden.
Prachtig gezicht! Soms lijkt het wel of ze echt de vleugeltjes om elkaar en de eitjes slaan.

Kiwi begint er aan te wennen dat ik af en toe kom kijken, en vandaag ging ze er zelf even zodat ik een goede foto kon maken.
daarna natuurlijk gelijk weer terug naar haar kleintjes.

Samm

Heel leuk om te zien! En wat is Kiwi een mooie mama zeg! :D

Sazu

Ik wilde net hetzelfde gaan zeggen: Wat een mooi mama-parkietje heb je!

poortman

Bedankt voorb de felicitaties en complimenten over Kiwi, het laatste zal ik doorgeven :)
Vanavond weer even spieken, ze worden al steeds beter hoorbaar.

Toch even een vraagje mijnerzijds, ik las dat je wanneer je een nestje hebt eigenlijk wel handopfokvoer achter de hand moet hebben.
Daar ik geen voorstander ben van handopfok, had ik er niet bij stil gestaan, dat dit misschien wel noodzakelijk is als het met voeren/ouders etc misgaat.

Kan iemand mij mailen wat ik hiervoor het beste in huis kan halen?
Noodvoorraad voor 1 week lijkt mij voldoende?


Ik las alleen ergens dat het lauw moet zijn en half iets over brinta?

O ja moderators, ik heb echt eerst op de site en forum gezocht, maar kon het niet vinden.

poortman

Vanavond weer gespiekt en twee hadden hun oogjes al even open, de anderen sliepen nog.
Ik had verwacht dat er vandaag ei nr. 5 zou uitkomen maar dat was niet het geval.
Morgen dus weer even spieken.

Op het ruggetje van de oudste komen de eerste pennetjes van de veren al door, ik ben zo benieuwd naar de kleuren.
Wat groeien ze hard, morgen weer even een foto proberen te uploaden.

Samm

Ja leuk een foto! Ik volg graag dit soort verhalen hihi :D