late onderzoeker? plus misschien slaaptekort

Gestart door riobird, juli 08, 2013, 14:37:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

riobird

Hoi allemaal,

Mijn parkietje rio is al wat ouder. Nu heb ik 2 vragen. Wij gaan laat naar bed een aantal keer in de week. Om rio toch aan zijn uren slaap te laten komen had ik geprobeerd een doek over de kooi te doen s avonds. Hij ging dan gelijk boven in zijn kooi zitten op een takje.
We hadden het idee dat ie toch wel angstiger was geworden en s nachts daardoor gestresst sliep. Hij beet overdag ook meer. Als je hem op je vinger wilde. Hij beet dan en bleef doorgaan. Terwijl hij dat voorheen niet zo erg deed.
Even soms een kort bijtje als ie rust wilde. Hij werd echt agressiever door die doek. Daarom hadden we ook naar een paar dagen besloten toch geen doek te doen.
Nu zit ik er mee dat rio misschien slaap te kort komt. Hij is overdag wel erg actief en blij, maar komt niet altijd aan de 8 uur slaap. Helpt het als ik hem in een andere kamer zet s avonds. Hij staat nu in de woonkamer. Heb wel het idee              dat hij de andere kamer enger vind.

Mijn 2e vraag was of het kan dat rio wat later nieuwsgierig is?

De laatste tijd gaat rio meer op onderzoek uit, meer met zijn snavel aftasten. Even kort een bijtje ook vingers en handen. Tot zijn kooi en de doos bij zijn speeltuin. Hij is wel angstiger voor grotere dingen ballen en karton. Hij is ook super enthousiast. Schud heel vaak met zijn kopje. Brabbelt heel veel. Sinds kort ook een radio gekocht voor hem. Daar piept ie op mee. En wij zijn elke dag met hem bezig. Hij vliegt ook zeer regelmatig los. Maar kan het dus dat rio een laatbloeier is? En nu pas de wereld om hem heen begint te ontdekken? We hebben hem nu bijna een jaar. Maar dit gedrag is iets van de laatse paar weken.

Sorry voor mijn lange berichtje.
Maar wilde een duidelijk beeld geven

Groetjes riobird en een piepje van rio

Samm

Jij hebt voor hem gekozen, dus zou je ook moet zorgen voor genoeg slaap :)
Elke avond verplaatsen moet je echt niet doen! Dit is veel te veel stres
Voor ze iedere keer.
Als een doek ook geen oplossing is, dan zal je inderdaad wel wat anders moeten verzinnen.. Zelf in een andere kamer gaan zitten? Of de kamer zo donker mogelijk maken?
Die van mij gaan slapen om kwart over 9 uit zichzelf, en dan hebben we de lampen aan en de tv, en soms visite.. Lijkt ze niks uit te maken, ze slapen toch wel..
Dit heb ik zo aangeleerd door ze steeds op de zelfde tijdstippen in de kooi te zetten.. Dan is het gewoon bedtijd.

En over je 2e vraag, een parkiet heeft wel een hele lange tijd nodig om goed te wennen..
Maar een jaar? Lijkt me dat die nu wel gewend is, dus ik zou ook denken een laatbloeier.
Of je hebt wat dingen aangepast? Waardoor die zich beter voelt? Bijvoorbeeld eten of meer aandacht of ander speelgoed.. Ik zeg maar wat hoor :)

DobbyFloppy

Wat ik doe is elke avond rond 10u de vogels in de kooi en afdekken. De grasjes zitten dan meestal al in hun kooi, zo leren ze aan een vast tijdstip slapen wennen en zoeken ze ook uiteindelijk sneller hun rust op
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

karin v h

Ik zou mij daar niet zo druk overmaken hoor over dat slapen.
Ik heb een parkietje die volgende week 14 jaar gaat worden. Zij zoekt in mijn huis nu overdag een plekje waar ze gaat zitten slapen, de lamp bij de kooi zit op de klok voorals ik niet thuis ben en gaat om 23.30 uur uit. Ze kruipt dan zelf rond 22.00 uur in de kooi, de anderen vliegen  dan nog rond.

Een parkietje pakt overdag ook zo nu en dan wel een tukje hoor! ;) ze zitten meer te sudderen dan je in de gaten hebt!

riobird

#4
Hoi

Bedankt voor de reacties!
Rio vliegt rond een uur of 9 half 10 s avonds terug naar zijn kooi. De kooi staat in de woonkamer, niet zo'n groot huis. En ook het gezelligt voor rio. vaak s avonds met de lichten uit en koptelefoon tv kijken zodat rio wat meer rust heeft. Maar meneer hoort elk geluidje en heeft z'n oogjes nog open.

Handig die parkietjes van jullie die weten dat het bedtijd is.
@ dobbyfloppy fijn dat je wel kan afdekken en ze dat niet eng vinden

@ sam ja daar stop ik dan mee, deed dat niet iedere avond. Maar als t te laat werd ( weekend meestal dan visite) wil m niet gestressder maken.                                                                                                                                                                                                                                         

Ik koop elke week speeltjes voor m. Zelfs een radio gekocht voor de 2 dagen dat ie alleen zit.
Praat gelijk met rio als ik thuis ben. Kooi staat open kan rio zelf erin en eruit vliegen overdag. Mijn vriend geeft hem ook veel aandacht en ik zelf ook, omdat rio toch alleen is. ( mijn vriend wil helaas geen 2e
Alleen de radio is dus veranderd.

Kan het ook liggen aan het seizoen langer licht en meer licht?
   
We moedigen rio ook veel aan als hij dingen goed doet of dingen ontdekt.
Misschien begrijpen wij nu meer parkiets. Als hij wat aangeeft of zijn lichaamstaal. 
                                                                                                                                     
  Bedankt voor de tips ga ze eens uitproberen

Ja volgens mij soest hij overdag een beetje, op een pootje.
@ karin ben wel een beetje gerust gesteld. Wat schattig die aparte slaapplekjes.
Jeetje wat goed en fijn dat ie zo oud is.

Rio word hopelijk ook zo oud met onze zorgen.

Groetjes riobird

DobbyFloppy

Ken zijn hoor, maar meestal hebben de het hier zelf wel door.
De valkjes zijn dit echter niet gewend met een doek over de kooi maar ook hun hebben hun eigen ritueel. Vanaf 9u in de ochtend mogen ze eruit tot in de avond uur of 10.

Met dit ritueel werkt dat hier prima, in het weekend weten ze wel dat ze er pas uit mogenals weer wakker zijn, voor die tijd weten ze dat ze stil moeten zijn haha.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

karin v h

Echt Riobird, ze slapen meer dan jij door hebt hoor. Je zit er ook niet de hele dag bovenop.
Ik zou mij daar echt geen zorgen om maken, hier zitten ze ook vaak te sudderen in de hanger in het zonnetje, lekker toch. ;) een beestje is echt een gezelschapsdier moet je maar denken. Als jij slaapt of weg bent dut hij wel.

DobbyFloppy

Die van mij zitten ook vaak op de koptelefoon, lekker te suffen.
Ze hebben af en toe vreemde slaapplekjes maar toch.
Ook de valken zitten hier tussen de middag lekker met zijn allen te dommelen op de kooi.

Zo zie je maar weer overdag slapen ze ook
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

#8
Ze rusten inderdaad overdag ook tussen het babbelen en spelen, denk dat ze de rust wel nemen die ze nodig hebben :)

riobird

Bedankt voor de geruststellingen. Heb eens wat meer opgelet en hij vliegt vaak rond hetzelfde tijdstip s avonds terug in zijn kooi. Op sommige momenten op een dag is rio inderdaad wat stiller. Dan zal hij wel dommelen.

Grappig dat ze op de koptelefoon zitten


Groetjes riobird

Samm

In ieder geval goed dat je op dat soort dingen let! Ik ben ook veelste snel bezorgd :p

riobird

Hoi,

Ja echt he, er is een soort overbezorgde moeder in mij naar boven gekomen. Heb al veel gehad aan het forum hier.
Beter te bezorgd, dan dat het een keertje mis is met rio, en ik te laat was of het verkeerd aanpakte. Vandaag pellet voer gegeten, om hem te laten zien hoe lekker het wel niet was. Haha.


Groetjes riobird

Samm

#12
Nou de eerste 2 weken dat ik m'n eerste grasje in huis had, heb ik elke nacht een nachtmerrie gehad, dan waren ze ziek, dan vlogen ze weg, echt heel naar.

Vonden je vogels het lekker ja? Ik wil ook over stappen op pellets, maar ze zijn hier zo kieskeurig dat ik bang ben dat ze 't niet eten! Het enige wat ik buiten hun gewone voer erin krijg is kiwi.. En heb echt alle groente en fruit al geprobeerd.

riobird

Hoi

Blijft moeilijk, goed inlezen. Hier op het forum staat veel info gelukkig. Maar Rio wil het ook niet echt. We zijn er nu al even mee bezig.
Als je heel veel geduld hebt moet het uiteindelijk goed hoop ik voor je.

Groetjes Riobird