Verschillende soorten parkieten.

Gestart door Bront, juli 06, 2013, 01:35:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bront

Zoals eerder gezegt (andere topic) heb ik overlaatst een nieuw parkietje gekocht. Ik had al een grasparkietje, en heb er een splendidparkiet bij gezet. Maar wat als ik nu nog een vrouwtje voor mijn grasparkietje koop. Gaat da andere hem dan uitgesloten voelen? En gaan de andere 2 dan kindjes krijgen? Er is zeer weinig te vinden over splendids, daarom vraag ik het hier maar even. 

DobbyFloppy

Je hebt er nu dus 2 en wilt er een 3e bij?
Vindt het namelijk erg verwarrend staan
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Bront

Sorry als het niet duidelijk is. Het is vanop mijn gsm getypt :P ik heb dus 2 parkietjes nu. De ene is een grasparkietje, de ander is een splendidparkiet. Ik heb nu ergens gelezen dat je deze 2 soorten wel tesamen kan zetten maar dat ze nooit echt met elkaar gaan spelen. Nu is mijn vraag: wat als ik nog een grasparkietje wil kopen voor bij de andere 2? Gaat dit? Gaat de splendidparkiet zkch dan uitgesloten voelen? Of gaan de 2 grasparkieten dan vechten met de andere? Ze zitten in een grote kooi. Ik zal nog een foto bijvoegen.

DobbyFloppy

Over het algemeen zijn de meesten parkieten wel groepsdieren.
Een parkiet erbij zetten lijkt inderdaad een goede optie, maar ik denk wel als je er een 2e grasparkiet bij gaat zetten deze dan wel degelijk ietwat buitengesloten wordt.

Of ze gaan vechten durf ik niet te zeggen maar ik heb wel grasparkieten en valkparkieten, en zover ik weet zijn grasparkieten over het algemeen wel dominanter.
Zowel de valken als de grasparkieten hebben op de bovenverdieping een eigen kamer, dit ook omdat zoals ik al aangaf grasjes dominanter zijn. Het vrouwtje van de grasparkiet die ging ook al achter de valkjes aan wat voor een hoop onrust gezorgd heeft. Echter laat ze mijn eerste valkparkiet waar ze zelfs bij in 1 kooi geslapen heeft met rust.
Zal dus ook deels aan het karakter liggen maar hou er wel rekening mee dat grasjes wel dominanter zijn. En zover ik weet zijn vaak de vrouwtjes wat dominanter dan de mannetjes
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Bront

Als ze vechten denkik dat de splendidparkiet weg gaat, als ze niet vechten is dat goed en dan zal ik de splendidparkiet  wat meer aandacht geven dan de andere 2. Maar gaan de grasparkietjes dan broeden of niet?  Want dit wil ik wel niet?(ouders) :p

DobbyFloppy

Broeden gebeurt niet zo heel snel, hier moeten ze ook op voorbereid worden en hebben ze een broedblok nodig.

En anders kun je ook gewoon 2 mannen nemen. 2 mannen zullen niet zo snel gaan vechten.
Als ik het goed heb is je huidie grasje ook een man.
Elk geval geen 2 poppen, dit leidt meestal wel tot vechten
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Bront

De gras en splendid zijn beiden mannen, en over broeden moet ik me geen zorgen maken als er geen broedhok of dergelijk is? Nu alleen nog toestemming van m'n ouders dan :p

Samm

Ik zit ook met dat probleem voor een 3de.. Maar ik denk dat het beter is om er een mannetje bij te doen..
Ik heb zelf ook 2 mannen, maar als ik er nu een popje bij doe, ben ik dus ook bang dat ze om het popje gaan vechten, plus je nooit bang
Hoeft te zijn dat ze op de 1 of andere manier toch gaan broeden.

DobbyFloppy

Sam ik denk als je 2 mannen en een pop hebt je ruzie gaat krijgen om de pop, of alleen mannen nemen of 2 koppels.

Als er geen broedblok is gaan ze niet snel broeden nee, en zoals ik al zei voor broeden moeten ze ook speciaal voorbereid worden, dat gebeurt niet zomaar hoor
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Ja dat dacht ik al! Bedankt voor het meedenken!

Bront

Dus ik kan gewoon nog een grasparkietje bij de 2 andere in de kooi zetten? De splendid zit hier wel nog maar 2 weken maar hij is al volledig tam :P

Samm


Sara

Even een opmerking over de kooi: dit is een papegaaien kooi, eigenlijk  niet geschikt voor grasparkieten. De tralieafstand is veel te groot, waardoor grasparkieten wel eens klem zouden kunnen komen te zitten met alle nare gevolgen van dien...
Ben er eerlijk gezegd ook niet zo'n voorstander van om grasparkieten met een andere parkietensoort te huisvesten in een kooi. In een volière is dit al beter doenbaar.

Vind het ook een spijtige zaak dat je je grasparkiet een maatje gaat geven en je splendidparkiet niet. Zou er toch eens goed over nadenken of je niet beter één parkietensoort houdt in plaats van 2 parkietensoorten te houden op een manier die risico's met zich mee kan brengen en niet echt aangenaam is voor je splendidparkiet.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Bront

Ik weet het van de kooi, dit heb ik pas gelezen na dat ik ze gekocht had en de tralie afstand is 1.7mm, ik kan ze moeilijk terug weg doen want de kooi kostte me 180 euro endan ben ik blut :D En 2 verschillende soorten is inderdaad niet goed, maar de kweker zei dat ze dezelfde soort waren, blijkt dus niet zo. Maar ik wil eigenlijk geen van beiden meer weg doen tenzij ik een hele goede thuis vind

DobbyFloppy

Je kunt ook een van beiden aanbieden bij het prikbord, net zoals de kooi.
Hier zitten genoeg parkietenliefhebbers ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Bront

Maar is dit forum niet overwegend bevolkt door Nederlanders? Ik ben namelijk een belg en de afstand kan dan wel eens moeilijk doen :P

Sara

De kooi kan je inderdaad gemakkelijk terug verkopen, zeker nu hij nog eerder nieuw is. Voor die prijs kan je zeker (al dan niet tweedehands) een geschikte kooi kopen.

Er zitten hier toch ook wel heel wat Belgen (ik onder andere), maar ze zijn inderdaad in de minderheid. Wie niet waagt, niet wint natuurlijk.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Bront

Kan ik 3 grasparkiet mannetjes samen zetten?

Sara

Dat kan inderdaad zonder problemen. Toch is een even aantal beter, omdat er anders vaak een 'vijfde wiel aan de wagen' zal zijn.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes