Doppinda's?

Gestart door DobbyFloppy, juli 02, 2013, 18:57:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hoi toevallig at ik vandaag doppinda's in de kamer van mijn grasjes. Hoefde de pinda met dop alleen al tevoorschijn te halen of ze kwamen gelijk op mijn hand.
Nu wil ik weten mogen ze dit ja of nee?
Ze zaten al aan de dop te knagen maar denk eerst maar even uitzoeken
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Ik heb hier een topic over gelezen!
Parkietenfreak had een reactie geplaatst, dat pinda's zelf te zout zijn, maar zo'n 1 met dop zal leuk zijn om mee te spelen!
Maar dan niet te veel..
Je brengt me wel op een idee, als ze dit echt leuk vinden krijgen die van mij er ook 1 per week ofzo!

karin v h

Het schijnt ook veel te vet te zijn. ;)

DobbyFloppy

Oke dan weet ik dat ook weer, had wel gezocht maar kon het niet zo snel vinden.
Neem aan dat dit voor valkparkieten ook geldt? 1 van mij valkparkieten die vindt het ook heerlijk.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Dat weet ik niet, stond er niet bij, maar je zou het haast wel denken.
Maar als ze er zoveel plezier van hebben kan vast 1 geen kwaad.
Zelfde als snoepstokken, zijn ook heel slecht maar 1 in de 3 maand is niet zo erg..
Is met pinda's het zelfde denk ik dan :)

poortman

Pinda's in dop zijn ongezouten en ongebrand dus volgens mij puur natuur.
Qua vetten/olie, enig idee hoeveel vet er in een zonnebloempit zit? Hier maken ze nml. zelfs olie van.
Zonnebloempitten zitten in elk grof vogelvoer.

Diverse andere zaden zijn ook oliehoudend, denk aan lijnzaad(olie) etc.
Vogelvetbollen staan ook stijf van de olie en vetten. En ook vogels buiten krijgen in de winter vaak pinda's in dop?

Het lijkt me dus qua vet, zout etc. geen probleem?

Ik vind het wel een leuk idee, een pindaketting in de voliere, haha. Daar zijn ze wel zoet mee.

Mijn parkieten zijn winterhard en zitten in de buitenvoliere, misschien zelfs een goede wintertip, als bijvoeding?

Kleintjes

Voor grasparkieten zijn pinda en zonnebloempitten veel te vet (beide wordt olie van gemaakt trouwens).

Als je graag vervetting wilt, geef ze gerust. Gezond zijn ze niet voor de kleine grasjes.
De vergelijking tussen wilde vogels en huisvogels in ongelijk, daar wilde vogels 24/7 op zichzelf zijn aangewezen en moeten vluchten / overleven in alle omstandigheden. Huisvogels zitten -logisch- in huis.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Samm

Onze vriendjes zijn indd wel een stuk verwender qua eten daar heb je gelijk in kleintjes!
Maar ik denk dat in een buiten voliere dat best kan in de winter, een beetje vet zal
Ze misschien wel goed doen?
En voor de huisvogels zal gewoon 1 voor het spelen zo af en toe best kunnen denk ik.

poortman

Met vervetting heb je misschien een punt, maar wat zijn huisvogels??
Parkieten(ook gras-) leven tot op heden nog steeds in het wild, sterker nog, o.a. in de omgeving van Utrecht en Bilthoven hebben een aantal ontsnapte halsbanden een complete populatie opgericht en ze doen het harstikke goed in Nederland.
Zij vinden hun eten dus in het wild en komen ook pinda's eten bij de huizen in de winter, waaronder bij een vriend van mij.

Parkieten bestonden dan ook al voordat er uberhaupt huizen bestonden? Het enige fysieke verschil tussen de gedomesticeerde parkieten en de wilde, is dat in het wild grotendeels alleen maar groene voorkomen, daar de gekweekte kleuren ze niet echt een schutkleur bezorgd en ze dus gegrepen worden door o.a. roofvogels. Alleen de groene overleven meestal.

De genen zijn dan ook geel én blauw welke samen tot een groene parkiet komen, bij een blauwe mist het gele gen etc.

Sommige kwekers halen nog steeds vers bloed bij wilde kolonies.

Ik wijk een beetje af van het topic, maar het blijft interessante materie?
Een huisvogel bestaat dus m.i. niet.

Kleintjes

#9
Huisvogels - vogels die in huis wonen?

Dit is echt olifanten en muizen vergelijken.. Wilde vogels kun je niet met in huis wonende vogels vergelijken. Wild: moet vluchten en overleven in de kou. In huis: Hoeft niks te doen, geen vijanden, geen winterse vrieskou.. Huisvogels hebben 'n luxe leven en krijgen al snel te maken met vervetting.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

karin v h

Citaat van: Kleintjes op juli 04, 2013, 00:54:20
Huisvogels - vogels die in huis wonen?

Dit is echt olifanten en muizen vergelijken.. Wilde vogels kun je niet met in huis wonende vogels vergelijken. Wild: moet vluchten en overleven in de kou. In huis: Hoeft niks te doen, geen vijanden, geen winterse vrieskou.. Huisvogels hebben 'n luxe leven en krijgen al snel te maken met vervetting.

Ik dacht dus hier ga ik maar geen energie in steken want dit lijkt mij logisch.
Buiten kan het - 10 zijn of kouder en moeten ze zien te overwinteren als ze hier vaak in een buitenvoliere zitten worden ze afgeschermd of hebben ze zelfs een kacheltje erbij.
Ik vind ook dat je het niet kunt vergelijken.
Doppinda's zijn gewoon veel te vet voor binnenhuisvogels maar iedereen mag natuurlijk zijn vogels geven wat ze zelf willen.

marieannejeff

zou 1 pinda in de 2 a 3 weken echt gelijk al "fout" zijn?
Daar ze hier ook wel eens zonnebloempitten krijgen, ook 1 a 2 in de 3 weken ofzo..


Sonja

Ik zou het toch maar niet doen.
Er zijn zoveel gezonde lekkernijen die je je grasparkietje kunt geven....