Persoonsgebonden Fladderen?

Gestart door manon28, november 15, 2005, 14:40:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

manon28

Wij hebben 2 parkietjes gekocht, ik was toen ik me inschreef iets wat gierig :blush: ,ze waren beide van mij, maar dat klopt dus niet. Diesel is van mijn zoon en Lucky is van mij, we maken geen onderscheid, maar proberen er samen 2 leuke parkietjes van te maken;   ;) Nu mijn vraag; Mij zoon kan zijn hand er in doen en dat vinden ze beide goed, zodra ik dat ga doen, gaan ze toch weer fladderen. Kan ik ze dan maar beter met rust laten, tot dat ze beter gewend zijn? Of zal ik gewoon door gaan. Ik moet tenslotte ook de kooi schoonmaken (allebei) maar toch. Eerlijk zouden we samen de parkietjes opvoeden.  In het delen van een opvoeding van meerdere huisdieren hebben we dus al ervaring!

Sonja

Hoi Manon,

Je kunt het beste je hand pas uit de kooi halen, als de parkietjes niet meer fladderen.
Als je telkens, zodra ze gaan fladderen, je hand weghaalt, denken ze dat ze daardoor je hand weggejaagd hebben, en blijven ze het doen.
Het is een kwestie van geduld en veel oefenen, maar ze zullen het snel genoeg in de gaten hebben. Parkietjes zijn tenslotte intelligente diertjes. ;)

Hier kun je o.a. meer lezen over tam maken:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

#2
Hi Manon,

Soms hebben parkietjes gewoon een duidelijke voorkeur voor een bepaald persoon, en daar schamen ze zich dan ook niet eens voor  :P
Wij hebben ook bij allebei onze parkietjes besloten ze samen op te voeden. In het begin hingen ze allebei heel duidelijk veel meer naar mijn vriend toe. Ik deed wel mijn hand ook in de kooi om ze toch ook aan mij te laten wennen. Zo af en toe kwamen ze dan ook wel eens heel even bij mij zitten.

Nu hebben allebei de vogeltjes even een periode dat ze niet meer bij mij weg te slaan zijn  :D Ze gaan wel bij mijn vriend zitten ook nog hoor  ;) Maar ze hebben nu een duidelijke voorkeur om in mijn nek te kruipen en een nestje in mijn haar te maken met zijn twee.

Het is alleen heel belangrijk dat jullie beide heel consequent zijn. Maar dat zal ook wel in de link van Sonja staan. Forceer ook niets. Als blijkt dat ze sneller tam worden bij je zoon, laat hem dan zijn gang maar gaan. De meeste parkietjes zijn echt allemans vriendjes en als ze dan eenmaal goed tam zijn komen ze vanzelf wel naar je toe. Mocht je met je hand in de kooi gaan, doen wat Sonja zegt, wachten tot ze stoppen met fladderen voor jij je hand weghaalt.

Succes
Chantal

PS wat eerdere berichten over het samen tammaken:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=2292&hl
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=1754&hl

bea

Kan het ook te maken hebben dat je teveel met je hoofd boven de parkietjes hangt als je je hand in de kooi doet :glare:  .Je zoon is natuurlijk kleiner.Parkietjes vinden het eng als er iets boven ze wappert   Het kan een verklaring zijn dat ze wel bij je zoontje wille komen dan ;)


Bea